Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder förr och nu  (läst 69174 gånger)

Halte

• Gäst
SV: Foder förr och nu
« Svar #460 skrivet: 05 aug-13 kl 08:31 »
Så var vi där igen... Allting är omöjligt och ingenting är nåt lönt...

Om alla kommuner började ställa krav, och upphandlade svensk mat så är det väl den åtgärden som skulle göra absolut störst skillnad för svenskt jordbruk?
Har du ingen som helst aning om hur stora volymer det handlar om??

Dessutom skulle det för omväxlings skull via att det svenska jordbruket har en betydelse.
Jag skrev att det inte förslår någonting! Inte att det var omöjligt.. Att gå och peta med en spade i öknen i syfte att ösa bort sanden gör skillnad det med, men det förslår inget. Att blunda för problemet är inte en lösning, det är att lura sig själv.

hånung

• Gäst
« Svar #461 skrivet: 05 aug-13 kl 08:46 »
Det du beskriver tycker jag är en del av lösningen, men långt ifrån tillräckligt för att man ska få någon märkbar effekt.

Förändringar/uppluckring i djurskyddslagarna är en del i det, exakt vad och hur får man väl försöka utröna vad som ger mest effekt ekonomiskt till minst påverkan på djuren.
Sedan är det livsmedelslagar med omkringliggande och angränsande områden för att göra det lättare med småskalig förädling och försäljning direkt från gården till konsument.
Sedan finns det en mängd olika regelverk som kommer in med små delar som borde förbättras, exempelvis veterinärer och medicinering av djur som är väldigt kostsam i dagsläget, miljölagstiftningar o.s.v..

Inte så att jag menar att det ska bli vilda västern men man behöver gå igenom SAMTLIGA regelverk som kommer i kontakt med jordbruket och ha den ingångssynen att det man gör ska appliceras på små och medelstora jordbruksföretag och att det ska bli lättare för dem.

Nu blev ju det här väldigt OT men det hänger ju ihop i slutänden..
I Sverige har vi en extrem syn på djurskydd och livsmedelshygien, ett synsätt som förvisso sparar oss från en hel del saker men jag tycker det har gått alldeles för långt.. Vi har sprungit för långt före alla andra med det enda resultatet att vi svälter ihjäl vår egen livsmedelsproduktion samtidigt som vi överlåter den på andra där vi inte har någon koll alls.. Det kan i mina ögon inte kallas "världens bästa djurskydd".
Det är väl så  att  dom rabiata lagstiftarna har slaget sig för bröstet för länge så det slår igen på små bönder å andra mellanhänder då det ska kosta sådana ofantliga summor för att typ starta ett gårds slakteri mm. Men va spela det för roll allt kött är ju en potentiell smitt- bärare säger ju dom skälva här inne så då är det väl lika bra dom lägger ner  för allmänheten bästa .

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #462 skrivet: 05 aug-13 kl 08:57 »
Jag förstår att du tycker det.  Vilken uppgift i ordningen utan belägg/rent felaktig som du sprider i den här tråden?  Den fjärde?
Är det inte lika bra att konstatera att du bara kastar ut en massa utan några som helst bakgrundskunskaper?

Hoppas du mår bättre..   ;D

Förövrigt, så är detta ett forum.    Fakta! Det har vi Handboken till
Ett forum där man kan diskutera saker och ting, sålunda är man inte förbjuden att uttrycka sin egna åsikt i ett ämne.   
Det viktigaste är att man har ett intresse, kunskapsnivån är inte relevant för att kunna deltaga.

När någon väljer att förlöjliga eller använda andra härskartekniker så är det bevis på att dennes egna kunskaper inte är fullgoda.   Inte i ämnet kanske, det kan personen vara väl så kunnig i.
Däremot så finns det bristande kunskap i hur man förmedlar sina kunskaper, dvs EQ. 

Problemet är att det inte funkar på mig då jag inte skräms av sådant.... 

« Senast ändrad: 05 aug-13 kl 10:15 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #463 skrivet: 05 aug-13 kl 11:48 »
Citera
För nog är det dubbelmoral när det krävs en sak av de svenska bönderna men maten till den offentliga sektorn tas från länder med sämre djurskydd.
Det är bl a. sånt som gör att jag vill elda upp hela ofantliga sektorn.  Å andra sidan skulle även jag ha svårt att ha någon yrkesstolthet som kommunaltjänsteman.

Så var vi där igen... Allting är omöjligt och ingenting är nåt lönt...

Om alla kommuner började ställa krav, och upphandlade svensk mat så är det väl den åtgärden som skulle göra absolut störst skillnad för svenskt jordbruk?
Har du ingen som helst aning om hur stora volymer det handlar om??

Dessutom skulle det för omväxlings skull visa att det svenska jordbruket har en betydelse.

Lönt........ Kanske jag är snett ute men ska vi skylla allt på paragrafer och regler? Skulle den svenske bonden kunna göra på ett annnat sätt för att få ner kostnaderna? Vi HAR ju faktiskt inte samma förutsättningar som man visade i Dallas och Glamour fick mer än ett fruntimmershuvud att vända sig upp & ner och se verkliga verkligheten avigt. En annan avighet är t. ex när hobbyodlare vill ha tag på "ovanliga" fröer, man skickar efter från Frankrike i stället för köldhärdiga från Ryssland. Visste ni det växer äkta kvitten i Moskwa?

Ja ni fattar väl vart jag vill komma nu? Om kärringarna slutade med skithästar, kärror och 3 sorters täcken, om karlarna skaffade så stora arealer, traktorer och besättningar de hinner sköta och ge en god omvårdnad. Om man ställde om det svenska lantbruket efter de förutsättningarna som finns i varje trakt, istället för att drömma "större" "Amerika" "Holland".... Om man gav fan i de stora föreningarna och förädlade själva eller tillsammans.
Jag VET de som kunnat expandera stort utan att "spränga banken" samtidigt som en del inte klarar sig på 50 kor fast de är 3:e (?) generationen på gården. Andra kursar 3:e året fast de kommit över gården nästan gratis.
Ja, jag vet att varje gård har sina egna förutsättningar! Men om man försökte tänka själv, som de gjorde när det "lönade sig", istället för att fråga runt och bli konsultad av de som inte vågar driva något själva. En vidare anpassning till gårdens egen förutsättning, istället för att försöka plagiera någon annan.

En del anser att bidragen är en black om foten och inskränker handlingsfrihet och ekonomiska möjligheter.
Kanske om någon vågade satsa på att stå på egna ben, att det istället skulle bli mer lönsamt att sköta färre djur väl, att odla mindre ytor mer noggrant, minska traktortimmar och driftskostnader, sälja stadsjeepen, hästakärran och Wascatorn............

1995 gick Sverige med i EU och vi fick ett maskindirektiv. En del blundade och byggde sina maskiner som de alltid gjort. Det gick väl lika bra som att köra rattfull, alltså tills det hände nåt.
Andra la ner och vågade inte göra någonting utom reparera det någon annan byggt innan.
Vi var några som läste in direktiven och använde de ökade kraven som både en standardhöjning av de egna produkterna, samtidigt som vi skapade interna standarder, spårbarhet, etc. vilket inte bara underlättade all eftermarknad utan även rationaliserade flödet och ökade lönsamheten!

Skulle det gå att utnyttja de regler i svenskt lantbruk som upplevs strängare till något lönsamt? Kan det bli lönsamt att tänka själv i st f att springa till LRF, revisorn, konsulten och "hon på försäkringskassan" och fråga? Skulle en del bönder bli mer närvarande, mer företagare och få bitarna att passa ihop bättre genom att fatta egna beslut? Känna sig mindre misslyckade om de får av sig några lager offerkofta och inte bara är slavar under regler, Centralföreningen och kommunala upphandlingsregler?

http://www.atl.nu/ledare/dubbelmoralen-blev-solklar-i-en-mening

« Senast ändrad: 10 aug-13 kl 22:20 av Sirpa »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens

• Gäst
« Svar #464 skrivet: 05 aug-13 kl 13:56 »
Det du beskriver tycker jag är en del av lösningen, men långt ifrån tillräckligt för att man ska få någon märkbar effekt.

Förändringar/uppluckring i djurskyddslagarna är en del i det, exakt vad och hur får man väl försöka utröna vad som ger mest effekt ekonomiskt till minst påverkan på djuren.
Sedan är det livsmedelslagar med omkringliggande och angränsande områden för att göra det lättare med småskalig förädling och försäljning direkt från gården till konsument.
Sedan finns det en mängd olika regelverk som kommer in med små delar som borde förbättras, exempelvis veterinärer och medicinering av djur som är väldigt kostsam i dagsläget, miljölagstiftningar o.s.v..

Jag håller med dig om att regler alltid måste ses över, och kanske framförallt inställningen hos det folk som är satta att övervaka reglerna.

Men jag tycker ändå du överdriver problemen och tror att det är där det huvudsakliga problemet ligger.

När jag drev mitt livsmedelsföretag så låg jag i en 7 år lång strid med kommunen.. Men den var ju helt skapad av mig själv, som ung och uppkäftig och vrång.  När jag tillslut bara gjorde som dom sa, så fick jag ju mina tillstånd.

En granne här har byggt mejeri till getter och säljer getost och driver ett kafe i trädgården. En annan har byggt om en maskinhall till styckningslokal och styckar kött för fulla muggar.
Ingen av dessa har sagt nåt om att det skulle vara tillstånden och reglerna som är det stora problemet.
Däremot, och den delen underblåses av såna här domedagsprofetior om att allt är så svårt, så finns det många kreativa hjärnor som vill passa på att sko sig på just rädslan för att allt är så svårt.
Killen med styckningslokalen anlitade t.ex en konsult för att skriva egenkontrollplanen och det gick till 8000 + moms.  Det är alltså några papper där konsulten troligen har färdiga mallar i datorn som tar 5 minuter att skriva ut.

En av lösningarna för landsbygden är att folk lär sig samarbeta och utbyta erfarenheter, och inte är så förbaskat inrutade och egensinniga.

Gå samman kommunvis och ta reda på vad för produkter och kompetenser det finns i området.
Den som är bra på papper sköter den biten, man går ihop för att kunna leverera produkter antingen till den lokala butiken, eller så startar man en egen gårdsbutik på ett attraktivt ställe, och sen säljer alla sina produkter på ett ställe.
Och även om man säljer till bra pris som gör att det blir lite omsättning på grejerna, så kommer man att tjäna bättre än nu.

Existens

• Gäst
« Svar #465 skrivet: 05 aug-13 kl 14:00 »
Det är bl a. sånt som gör att jag vill elda upp hela ofantliga sektorn. Dock fnns det en anledning att "de" jobbar där och någonstans måste sämre folk ju va. *Fy Zatan*

Nåja.. sämre folk är väl att ta i. Jag hyser t.ex en djup respekt för de som orkar jobba inom vård och omsorg och tar hand de gamla t.ex.  Själv klarade jag inte att sitta och lyssna på farsan mer än 10 minuter en gång i veckan mot slutet.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #466 skrivet: 05 aug-13 kl 14:21 »
Nåja.. sämre folk är väl att ta i. Jag hyser t.ex en djup respekt för de som orkar jobba inom vård och omsorg och tar hand de gamla t.ex.  Själv klarade jag inte att sitta och lyssna på farsan mer än 10 minuter en gång i veckan mot slutet.
Det är en jävla skillnad på byråkrater och "hantverkare"! Även inom det kommunala, eller kanske i all synnerhet där. Personalen, gubbarna på vattenverket, snöröjaren, uskan.................. är som "vi" och resten är "dom".
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Tännlappen

• -
« Svar #467 skrivet: 05 aug-13 kl 14:50 »
...Den där länken om dubbelmoralen att man ska köpa Svenskt...Då är man ju där igen risk för inköp av Svenskt  plågat kött vad man sett...Bättre att göra som Göteborgs kommun...målsättning maten ska vara ekologisk...allt kött eko...Borde ju bli bättre för djuren... Satsning som ger effekt...

http://www.krav.se/nyhet/hundra-procent-ekologiskt-kott-i-goteborgs-stad

Vild

• -
« Svar #468 skrivet: 05 aug-13 kl 15:01 »
...Den där länken om dubbelmoralen att man ska köpa Svenskt...Då är man ju där igen risk för inköp av Svenskt  plågat kött vad man sett...Bättre att göra som Göteborgs kommun...målsättning maten ska vara ekologisk...allt kött eko...Borde ju bli bättre för djuren... Satsning som ger effekt...

http://www.krav.se/nyhet/hundra-procent-ekologiskt-kott-i-goteborgs-stad

Vilket bra initiativ. Tänk om man bodde i en sån kommun.

Angående artikeln om särkost till barn i skolan: TACK! Den ska jag sprida vidare till mina vänner och bekanta. Och jag ska försöka få igenom det för mina barn. Hade ingen aning om att man kunde göra så.

Charlotte

• -
« Svar #469 skrivet: 05 aug-13 kl 17:43 »
Ja, nu har jag varit i kontakt med Jordbruksverket, Enheten för foder och hälsa.
I fallet med matrester med kött i till hobbyhöns och hobbygrisar jämställs matrester med matavfall och får inte ges.
Hänvisning till detta:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/produkterfrandjur/foderochutfodring
Vissa före detta livsmedel som innehåller animaliska produkter får ges till produktionsdjur, där ingår dock inte kött, vilka livsmedel det är och vilka regler som gäller finns i en länk någonstans i tråden.
Tror ni mig inte, så kontakta Enheten för foder och hälsa :)
Tipsade dom också om att ha någon sorts mer enkel information som är lätt att hitta på hemsidan eftersom många tycks tolka fel.
Mvh
Charlotte
« Senast ändrad: 05 aug-13 kl 17:56 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hånung

• Gäst
« Svar #470 skrivet: 05 aug-13 kl 18:15 »
Undrar hur stamsmälls producerad kött skall kallas i fram tiden  . Hörde nu på nyheterna att värdens första stamsmälls producerade  hamburgare a pris på två mille har provsmakats .

hånung

• Gäst
« Svar #471 skrivet: 05 aug-13 kl 18:19 »
Oki    Charlotte får väl ge mig på den punkten då  men trångsynt är det från myndigheterna tycker ja  då ja hävdar att  köpe fodret är större risk än om ja ger mina höns en  färsk kötträtts bit .

Charlotte

• -
« Svar #472 skrivet: 05 aug-13 kl 18:19 »
Undrar hur stamsmälls producerad kött skall kallas i fram tiden  . Hörde nu på nyheterna att värdens första stamsmälls producerade  hamburgare a pris på två mille har provsmakats .
Ja, det undrar jag med ???
Och jag skulle nog vilja ha två Mille för att äta sån mat ;)
Mvh
Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Existens

• Gäst
« Svar #473 skrivet: 05 aug-13 kl 18:36 »

Lämnar man verkligen rester efter en sån?  :)

hånung

• Gäst
« Svar #474 skrivet: 05 aug-13 kl 19:04 »
Ja, det undrar jag med ???
Och jag skulle nog vilja ha två Mille för att äta sån mat ;)
Mvh
Charlotte
Det värkar ju bli verklig het i vad ja förstod på nyheterna  . Får hoppas att köttet är helt sjukdomsfritt i vart fall   ;)

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #475 skrivet: 05 aug-13 kl 19:09 »
Ja, nu har jag varit i kontakt med Jordbruksverket, Enheten för foder och hälsa.
I fallet med matrester med kött i till hobbyhöns och hobbygrisar jämställs matrester med matavfall och får inte ges.
Hänvisning till detta:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/produkterfrandjur/foderochutfodring
Vissa före detta livsmedel som innehåller animaliska produkter får ges till produktionsdjur, där ingår dock inte kött, vilka livsmedel det är och vilka regler som gäller finns i en länk någonstans i tråden.
Tipsade dom också om att ha någon sorts mer enkel information som är lätt att hitta på hemsidan eftersom många tycks tolka fel.
Mvh
Charlotte

Inte konstigt att många tolkar fel när det visar sig att "animaliskt matavfall" visar sig betyda "kött"...

Undrar om "animaliskt matavfall" också betyder "ägg" och vad de som ger sina nykläckta kycklingar kokt sådant gör sig skyldiga till.

Tidigare i tråden var det någon som anförde att mejeriprodukter nog var ett gränsfall.

Det är onekligen rätt mycket begärt att folk ska förstå att när det står "animaliskt matavfall" avses kött, även av livsmedelskvalité, men inte mejeriprodukter och eventuellt inte ägg.

Med tanke på att myndigheter inte brukar backa för att skriva ut i klartext med undantag, tillägg och hela baletten är det ju utomordentligt förvånande att de i just det här fallet sågar alla vedertagna definitioner och helt enkelt bestämmer att kött är sopor, men bara om det ska ges till vissa djur...
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #476 skrivet: 05 aug-13 kl 19:15 »
Om mjölk så står det att man får använda mjölk från egen gård om gården är friförklarad och i övrigt inte ingår i kontrollprogram pga sjukdom . OM man skulle ha sin gård listad som klass två gård så kan mna få tillstånd att utfodra med mjölken efter kontakt med kontrollmyndighet och ett skriftligt tillstånd .
För köpt eller importerad mjölk gäller samma regler som kött , ägg räknas dit även de , ägg är en vara som ofta importeras också tex lidel säljer väl knappast svenska ägg ?

Så har du ko och inga sjukdomar på gården går det att använda egen mjölk i utfodringen .

skogsbonne

• Värmland
« Svar #477 skrivet: 05 aug-13 kl 19:55 »
Då får man inte ge kycklingar kokt ägg som väldigt många gör?

Charlotte

• -
« Svar #478 skrivet: 05 aug-13 kl 20:18 »
Jag tycker att ni ska höra av er till foder och hälsa enheten med era frågor.
Det finns en del undantag som rör bl.a. ägg och mjölkprodukter som gäller produktionsdjur.
Dock styrdes det av regler det också, så klart...
Men era var väl sällskaps fåglar, va ;)
 Ju fler som hör av sig så lär det väl gå fortare att få till någon form av lättfattlig förklaring.
Mvh
Charlotte

Tännlappen

• -
« Svar #479 skrivet: 05 aug-13 kl 21:01 »
Hänvisning till detta:
Mvh
Charlotte
...Om du nu varit i kontakt med dom...Får säga att det är en mycket konstig myndighet som isåfall ger dubbla budskap...myndighet som passar i soptunnan...Nu vet man inte om du sa något om kotletter till korna så dom snabbt ville avsluta samtalet...Vi får se om något vettigt om hobbyhöns kommer upp på deras hemsida...Själv fått klartecken ...

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 3 användare (1 dolda)
Dmslr, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser