Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder förr och nu  (läst 69922 gånger)

Brahmakochin

• -
SV: Foder förr och nu
« Svar #340 skrivet: 04 aug-13 kl 10:39 »
Du måste ju kunna maila och fråga personen som är statligt anställd för att svara på frågor om du får lämna ut råden den ger och en möjlighet för oss andra att fråga vidare?

Till en flock gamar på ett forum lämnar jag inte någon åt sitt öde utan man får helt enkelt kontakta Sjb alldeles på egen hand. Finns säkert någon som har svar på dina frågor.

Charlotte

• -
« Svar #341 skrivet: 04 aug-13 kl 10:44 »
Till en flock gamar på ett forum lämnar jag inte någon åt sitt öde utan man får helt enkelt kontakta Sjb alldeles på egen hand. Finns säkert någon som har svar på dina frågor.
Det är personens jobb att svara på frågor från djurhållare, gamar eller inte.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Brahmakochin

• -
« Svar #342 skrivet: 04 aug-13 kl 10:51 »
Det är personens jobb att svara på frågor från djurhållare, gamar eller inte.
Mvh
Charlotte

Får i vilket fall ringa själv och sedan hänga ut personen i fråga på alldeles egen hand.

Förresten...en av mina hönor fångade och åt igår kväll en mus - är det lagligt? Har också sett en annan av damerna trycka i sig en groda...hmm. Somliga säger att höns inte äter "kött". Det var dessutom inte tillagat, rensat, värmebehandlat eller rensat från biprodkter.

Oh Lord...jag kan ju sprida smitta till hela Sverige pga detta. Kanske hela världen! :o  Får nog gå ut och hämta yxan då..

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #343 skrivet: 04 aug-13 kl 11:00 »
Får i vilket fall ringa själv och sedan hänga ut personen i fråga på alldeles egen hand.

Förresten...en av mina hönor fångade och åt igår kväll en mus - är det lagligt? Har också sett en annan av damerna trycka i sig en groda...hmm. Somliga säger att höns inte äter "kött". Det var dessutom inte tillagat, rensat, värmebehandlat eller rensat från biprodkter.

Oh Lord...jag kan ju sprida smitta till hela Sverige pga detta. Kanske hela världen! :o  Får nog gå ut och hämta yxan då..

Risken är uppenbar att gnagaren kalasat på ost i gnagarfällan eller ätit av det som trillade från bordet när ni ätit grillad grishals på altanen. 
Så antagligen har gnagaren blivit smittad av farliga sjukdomar.   ::)
Den har juh ätit mat avsedd för mänsklig konsumtion som när den trillade blev farligt avfall.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Brahmakochin

• -
« Svar #344 skrivet: 04 aug-13 kl 11:09 »
Risken är uppenbar att gnagaren kalasat på ost i gnagarfällan eller ätit av det som trillade från bordet när ni ätit grillad grishals på altanen. 
Så antagligen har gnagaren blivit smittad av farliga sjukdomar.   ::)
Den har juh ätit mat avsedd för mänsklig konsumtion som när den trillade blev farligt avfall.

Alltså, jag fattar det. Det är just en av anledningarna till att vi som ger tillagade/rensade/värmebehandlade/nylagade matrester (i n t e avfall, utan ätbara livsmedel) inte tycker att det är något fel att ge våra höns (aka icke produktionsdjur för kommersiell räkning) lite gott från köksbordet  emellanåt.

Brahmakochin

• -
« Svar #345 skrivet: 04 aug-13 kl 11:16 »

Alltså, jag fattar det. Det är just en av anledningarna till att vi som ger tillagade/rensade/värmebehandlade/nylagade matrester (i n t e avfall, utan ätbara livsmedel) inte tycker att det är något fel att ge våra höns (aka icke produktionsdjur för kommersiell räkning) lite gott från köksbordet  emellanåt.

...för VEM sitter och tittar på sina höns 24 7 och ser allt dom äter? Har vid städning hittat flera paddor och ett par grodor som tycker om att bosätta sig i deras hönshus på hösten. Säkert hittar en och annan mus in dit också även om jag aldrig haft problem med det. Hur många dom ätit innan har jag ingen som helst koll på. Och jag har definitivt inte koll på varenda mus som springer runt i trädgården. Men det kanske ni har...ni som tror att era höns bara äter skalbaggar, flugor, mask och köpepellets?

Skogsvilde

• -
« Svar #346 skrivet: 04 aug-13 kl 11:21 »
Du har ju överhuvudtaget inte förstått vad tråden handlar om.

Jo.. 

Jag skulle tro att tråden förståtts av Maria CS och mig och många fler.

Det finns regler om hur man och vad som skall serveras till hönsen.
Regler är i de flesta fall bra men samtidigt så kan dom vara orimliga.
Som i fallet med animalier som man ger till sin egna lilla flock.

Det är inte rimligt att rester från det egna köket skall klassas som riskavfall.
Skall man dra det vidare i sådana fall så är en kompost en bra mycket större risk då man lägger sitt riskavfall där.
Det är dålig självhushållning att inte ta till vara på de resurser som man har, samtidigt skall man inte heller utsätta sig för onödiga risker.

Jag måste ge de som noga läst på reglerna och följer dessa så noga en eloge för deras plikttrogenhet och noggrannhet.   Men samtidigt så skall det utdelas en känga då man inte är kritisk och ifrågasättande om reglerna ens är rimliga.

Myndighetspersoner är INTE allvetande gudar. 

Men inte nödvändigtvis.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #347 skrivet: 04 aug-13 kl 11:22 »
Vet inte om ja ska skratta eller gråta då ni lovordar köpe maten från industrin  . Men hittills så har ni inte kunna påvisa att smitta har kommit från någon enskild hobby hönsägare där vederbörande har tillagat sin egen hönsmat . Men där i mot så finns det åtskilliga exempel på i från foder tillverkare som har varit orsak till smittsamma sjukdomar . Nåt som ni glömmer bort är att fodertillverkarna har större möjligheter att sprida sjukdomar över ett stort område än en liten hobby hönsägare.

Finns ingen här som talar om att man absolut förbehållslöst måste utfodra med köpt djurfoder från djurfoderfabriken . Utan du får köpa spanmål eller odla själv , Du får ge grönsaker och rotfruketr köpa ettr egen odlade .

Men inte något som innehåller kött då det kan sprida smittor som blir allvarliga för djur och även kan bli allvarliga för människor .

Skogsvilde

• -
« Svar #348 skrivet: 04 aug-13 kl 11:24 »
...för VEM sitter och tittar på sina höns 24 7 och ser allt dom äter? Har vid städning hittat flera paddor och ett par grodor som tycker om att bosätta sig i deras hönshus på hösten. Säkert hittar en och annan mus in dit också även om jag aldrig haft problem med det. Hur många dom ätit innan har jag ingen som helst koll på. Och jag har definitivt inte koll på varenda mus som springer runt i trädgården. Men det kanske ni har...ni som tror att era höns bara äter skalbaggar, flugor, mask och köpepellets?

Exact..  vem kan göra det...   
Kör man enligt försiktighetsprincipen så är riskerna små, försvinnande små.

Kanske lite felciterat men som du förstår så håller jag med ditt resonemang  :)
Men inte nödvändigtvis.

Brahmakochin

• -
« Svar #349 skrivet: 04 aug-13 kl 11:25 »
Finns ingen här som talar om att man absolut förbehållslöst måste utfodra med köpt djurfoder från djurfoderfabriken . Utan du får köpa spanmål eller odla själv , Du får ge grönsaker och rotfruketr köpa ettr egen odlade .

Men inte något som innehåller kött då det kan sprida smittor som blir allvarliga för djur och även kan bli allvarliga för människor .

Grönsaker kan också innehålla farlig smitta.

Skogsvilde

• -
« Svar #350 skrivet: 04 aug-13 kl 11:26 »

Kött är alltså farligt för människor???
Men inte nödvändigtvis.

hånung

• Gäst
« Svar #351 skrivet: 04 aug-13 kl 11:29 »

Men lik väl så kan foder tillverkarna sprida sjukdomar över många län   till skillnad mot den lilla hobby hönsägaren som skulle möjligtvis sprida sjuk dom på en begränsad yta till skillnad foder tillverkarna. 

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #352 skrivet: 04 aug-13 kl 11:35 »
Hur många här på alternativ har islandshästar tro ??

Hur gör de med utfodringen tro , måste de för rasens bästa utfodra som man gör på island så att rasen inte blir förstörd ??
Dvs utfodrar fisk och fiskmjöl till hästarna då och då ??

http://www.islandssidan.se/islandshastensbas/fakta.htm
De var små och starka hästar som kom till Island. När det blev ont om föda så livnärde sig denna lilla hästen på huvudskligen fisk och fiskmjöl. Vissa Islandshästar gillar även idag att äta fisk.

Brahmakochin

• -
« Svar #353 skrivet: 04 aug-13 kl 11:40 »

Hur gör de med utfodringen tro , måste de för rasens bästa utfodra som man gör på island så att rasen inte blir förstörd ??

De var små och starka hästar som kom till Island. När det blev ont om föda så livnärde sig denna lilla hästen på huvudskligen fisk och fiskmjöl. Vissa Islandshästar gillar även idag att äta fisk.

Det är alltid intressant att lära sig om andra djur tycker jag. Men i detta fallet känns det kanske inte relevant med hästar och utfodring. Då kan vi ju hålla på i en eeeevighet. Fast...det känns som vi redan är där på nåt vis :/

Skogsvilde

• -
« Svar #354 skrivet: 04 aug-13 kl 11:42 »
Det är alltid intressant att lära sig om andra djur tycker jag. Men i detta fallet känns det kanske inte relevant med hästar och utfodring. Då kan vi ju hålla på i en eeeevighet. Fast...det känns som vi redan är där på nåt vis :/

Jag börjar mer och mer tro att diskussionen är det viktiga och inte sakfrågan.
Men inte nödvändigtvis.

Maria C S

• Småland
« Svar #355 skrivet: 04 aug-13 kl 11:48 »
Grönsaker kan också innehålla farlig smitta.

Ja bland annat salmonella mm de var väl ingen som gav frysta bär till hönsen eller sig själv å fick hepatit A ?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/frysta-bar-kan-ge-hepatit-a_8074868.svd

Eller gurka  ::)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13090115.ab

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

hånung

• Gäst
« Svar #356 skrivet: 04 aug-13 kl 11:55 »

Antingså har du inge mer att argumentera med eller så vet du inge om hästar . Det går att vänja en häst att äta i stort vad i som hällst  till å med snus  det har ja sett med egna ögon hästar som skulle ha snus videt vist klockslag .

Brahmakochin

• -
« Svar #357 skrivet: 04 aug-13 kl 11:56 »

Jag börjar mer och mer tro att diskussionen är det viktiga och inte sakfrågan.

Ja det verkar inte bättre :o

Försöker iaf hålla mig till utgångsdiskussionen

Tännlappen

• -
« Svar #358 skrivet: 04 aug-13 kl 12:00 »
Jag struntar inte i den.
Men eftersom länken jag lagt in på inget sätt gör skillnad på produktionsdjur och hobbydjur, man skriver även att produktionsdjur som ger mjölk inte får utfodras med animaliskt matavfall...
Om det då innebär att matrester per automatik är undantagna, får jag alltså ge mina kor och får köttben att gnaga på?

:D ..Tydligen har du blivit inspirerad av våra fina rovdjur...och gör nu allt för att avla fram köttätande kor och får...kontaktar du jbv så glöm inte att nämna dina köttätande kritter ...

hånung

• Gäst
« Svar #359 skrivet: 04 aug-13 kl 12:10 »
Lite konstigt att det inte står något om levandefödande . Så då måste det ju va fritt fram att ge sådan föda   då det är ok när dom pickar om kring på backen ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 2 användare
Ninni Strömberg, nybyggarliv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser