Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fiskars klyvyxa  (läst 6907 gånger)

Jonas L

• Blekinge
SV: Fiskars klyvyxa
« Svar #40 skrivet: 06 aug-13 kl 19:47 »
Kollade upp det där erbjudandet på Granngården och mycket riktigt var det den som kallas nr 7 och nr 25.
När har man användning för 7an egentligen att kvista grenar eller.
Jag gick på ett sådant erbjudande! Två yxor för samma pris som en, det kan ju inte vara dåligt? Du har i alla fall helt rätt, den lilla har jag inte använt alls. Den stora går inte att hantera på en hand. Återstår att lägga fram vedbiten och ta i med båda händerna så går det rakt igenom det mesta. Fast jag kan egentligen inte tekniken särskilt bra, det kanske hade gått lika bra med en X17. Energin i träffen kommer ju mestadels från musklerna och inte från tyngden i yxan så det borde inte spela så stor roll.

Det jag ville säga var att välj rätt huvudyxa och strunta i om du får med en liten skit eller inte.

Broberg

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 06 aug-13 kl 19:51 »
Har ni bara rakfibrig, klenved? "Liten yxa och hantera kubben med en hand" Det går ju bara på slutet, med sista klyvningarna och med de smalare bitarna, från kronan.

En tyngre yxa jobbar själv, bättre.

Och det är inga problem, att hantera Gränsfors tyngsta klyvyxa, med en hand, när det kommer lättare vedbitar. Och jag är inte stor, grov och stark som fan.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #42 skrivet: 06 aug-13 kl 20:18 »
Har ni bara rakfibrig, klenved? "Liten yxa och hantera kubben med en hand" Det går ju bara på slutet, med sista klyvningarna och med de smalare bitarna, från kronan.

En tyngre yxa jobbar själv, bättre.

Och det är inga problem, att hantera Gränsfors tyngsta klyvyxa, med en hand, när det kommer lättare vedbitar. Och jag är inte stor, grov och stark som fan.
Håller med dig, Lopt!
En tyngre yxa är mer användbar. Tygnden klyver och det är med rätt teknik inte jobbigt att hantera den. En hands hantering går också bra. Min yxa väger över 2 kg i alla fall. Fördelen är att den klyver nästan allt, även grova 25-30cm vedbitar. Det är en släggyxa så om det är riktigt grova bitar som behöver kil, så slår jag fast kilen på ena sidan med yxskallen (får man inte göra med en 'vanlig' yxa) och när den gått ner en bit slå jag med yxan på motsatt sida och så brukar det vara klart.
Och jag är heller inget skåp eller en bodybuilder .... ;)

Broberg

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 06 aug-13 kl 20:30 »
Jo, jag har ofta ved runt 60 cm och kilar knappt nåt. Bara riktiga vresbitar, men då har jag vanlig slägga.

Huggorm

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 06 aug-13 kl 21:05 »
Fördelen är att den klyver nästan allt, även grova 25-30cm vedbitar.
Det räknar jag inte som grova kubbar och sådana klyver jag utan problem med en hand om de inte är för vresiga. Är det grenar skall man förstås inte klyva direkt i dem. Sedan händer det väll att jag klyver bitar i den storleken med båda händerna också, och övergår på enhandsfattning när jag halverat kubben

TW

• Finland
« Svar #45 skrivet: 08 aug-13 kl 18:20 »
Fiskarsyxor som har lossnat ur plastskaftet ligger ju och dräller litet varstans. En bekant klubbade en kviga med fiskarsyxan och då lossnade den ur skaftet. Fabriken meddelade att man inte får slå varken med eller på yxklacken så garantin gäller inte. Dessutom är de ena riktiga missfoster utan balans och stålet verkar inte bra det heller.
Enda fiskarsyxan med plastskaft som jag har är nödfallsyxan som ligger under sätet i bilen.

Jag skulle rekommendera Gränsfors eller Hults bruk eller om S.W.Wetterling har någon rejäl klyvyxa. Bättre än Fiskars är de allihop.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #46 skrivet: 08 aug-13 kl 18:31 »
Men du det är ju då veden redan ska va färdig kluven  så man slipper frysa  ;)
Nädå, ligger minst ett år i förväg så istället för att stå och jäkta på våren så tar jag det pö om pö under vintern :)

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #47 skrivet: 08 aug-13 kl 18:48 »
Det räknar jag inte som grova kubbar och sådana klyver jag utan problem med en hand om de inte är för vresiga. Är det grenar skall man förstås inte klyva direkt i dem. Sedan händer det väll att jag klyver bitar i den storleken med båda händerna också, och övergår på enhandsfattning när jag halverat kubben
Kanske är 25-30 inte grov. Jag tycker att det är relativt grovt eftersom jag kapar de i 50-55cm långa bitar. Och så beror det givetvis också på vad för sorts ved det är. Fryst rakvuxen björk är inte nån större problem. Det var bara ett exempel. Jag klyver som 'det känns bäst' än med en hand, än med båda.
Jag är bara en obotlig anhängare av traditionella yxor med träskaft. ;)

Huggorm

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 08 aug-13 kl 19:36 »
Kanske är 25-30 inte grov. Jag tycker att det är relativt grovt eftersom jag kapar de i 50-55cm långa bitar. Och så beror det givetvis också på vad för sorts ved det är. Fryst rakvuxen björk är inte nån större problem. Det var bara ett exempel. Jag klyver som 'det känns bäst' än med en hand, än med båda.
Jag är bara en obotlig anhängare av traditionella yxor med träskaft. ;)
Okay, handklyver du halvmetersbitar är jag ändå lite imponerad  ;)

hånung

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 08 aug-13 kl 19:51 »
Nädå, ligger minst ett år i förväg så istället för att stå och jäkta på våren så tar jag det pö om pö under vintern :)
Klart man ska ha  framförhållning så ja hugger året om utom när det går ner under tio minus och lite då och då så ja har alltid torr ved .

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser