Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Häcksax till slåtter?......  (läst 2722 gånger)

kackelmann

• Skåne
Häcksax till slåtter?......
« skrivet: 27 jul-13 kl 12:18 »
Okej, vild idé men måste vädras:
Hugger idag div. grönytor och vägkanter med lie till kaninfoder.
Allting är givetvis mycket roligare med en maskin som låter. Slåtterbalkar är lite för dyra (minst 7000kr) för ändamålet tycker jag, funderade på om man inte kunde använda en häcksax, finns te.x. batteridriven Stihl som fått bra poäng i test för lite över 2000kr.
Vad tror ni om att "slå" gräs på mindre ytor, mindre mängder varje gång, med en häcksax? Monterar man den på ett hjul och ett handtag behöver man inte krypa nere vid marken heller..
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Johaniskogen

• Småland
SV: Häcksax till slåtter?......
« Svar #1 skrivet: 27 jul-13 kl 12:23 »
tror det går mycket fortare med lien??!!

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 jul-13 kl 20:12 »
tror det går mycket fortare med lien??!!

Det lär det göra. Även om man skaffar en riktig häcksax: http://www.husqvarna.com/se/products/hedge-trimmers/327he4x/

Och ska det göras snabbare med röjare, än med lie, så är det går de maskinerna på 9000-10000 spänn. Gräs är tyngst och röja, så klena röjsågar pallar inte, utan att det tar en evighet.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #3 skrivet: 30 jul-13 kl 23:08 »
Okej, vild idé men måste vädras:
Hugger idag div. grönytor och vägkanter med lie till kaninfoder.
Allting är givetvis mycket roligare med en maskin som låter. Slåtterbalkar är lite för dyra (minst 7000kr) för ändamålet tycker jag, funderade på om man inte kunde använda en häcksax, finns te.x. batteridriven Stihl som fått bra poäng i test för lite över 2000kr.
Vad tror ni om att "slå" gräs på mindre ytor, mindre mängder varje gång, med en häcksax? Monterar man den på ett hjul och ett handtag behöver man inte krypa nere vid marken heller..
Jodå, funkar hyfsat. Prövade själv i våras då min vall är svårhuggen med lie. Tejpade fast den på benen på skottkärran och körde så. Förvisso en med sladd så man fick vara lite vaksam. Nu har jag fått fatt i en slåtterbalk till vettigt pris på Blocket så häcksaxen har återgått till sin ursprungssyssla. Men det är bra att ha ett reservalternativ om man skulle få ett ras på slåtterbalken.
Min bästa ägodel är min vedspis!

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 01 aug-13 kl 09:19 »
Det låter krångligt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 01 aug-13 kl 21:08 »
Ä dä inte enklare att bara släppa ut kanicklarna i en portabel hage???:D..........

Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #6 skrivet: 01 aug-13 kl 21:22 »
Ä dä inte enklare att bara släppa ut kanicklarna i en portabel hage???:D..........
Problemet är ju att de skall ha mat på vintern också  ;)

kackelmann

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 02 aug-13 kl 10:39 »
Jodå, funkar hyfsat. Prövade själv i våras då min vall är svårhuggen med lie. Tejpade fast den på benen på skottkärran och körde så. Förvisso en med sladd så man fick vara lite vaksam. Nu har jag fått fatt i en slåtterbalk till vettigt pris på Blocket så häcksaxen har återgått till sin ursprungssyssla. Men det är bra att ha ett reservalternativ om man skulle få ett ras på slåtterbalken.

Kul att nån provat! Orkade maskinen med?

Vi slår med lie idag, men när det är extrem värme och solstek så är det inte så roligt (milt uttryckt). Man kan försöka göra det på dygnets svalare timmar men det är inte alltid det är förenligt med ens vanliga liv med jobb et.c.
Det handlar om små mängder åt gången, att fylla en skottkärra, hastigheten är därmed inte avgörande.

Visst har vi djuren i flyttbara burar, men inte alla. Men sådana burar kräver plant underlag och så ska de nog inte helst stå vid vägkanten utan på något mer skyddat ställe. Så det krävs slåtter av något slag ändå..
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 aug-13 kl 11:08 »

Det handlar om små mängder åt gången, att fylla en skottkärra, hastigheten är därmed inte avgörande.

Blir ju många drag med lien det..

Använd åtminstone eldrivna apparater till dylika lekar. Det är inte försvarbart att dra igång fossildrivna motorer till sådant. Som när folk kör runt med trädgårdstraktorer och kärror, i sina villaträdgårdar på 500-1000 kvm. Lastar löv och kör till komposten, 25 meter bort.
« Senast ändrad: 02 aug-13 kl 11:18 av Lopt »

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #9 skrivet: 03 aug-13 kl 21:42 »
Kul att nån provat! Orkade maskinen med?

Jodå, inga problem med det. För två år sedan använde jag den även till att hugga mitt lilla sädesstycke, dock ej skottkärremonterad  :D Men resultatet blev att det tog längre tid att sortera stråna åt rätt håll än att använda skäran. Så där använder jag åter skäran igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 2 användare
gorlan, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser