Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Modifiera vedspis  (läst 8279 gånger)

Winnie

  • Inlägg: 175
Modifiera vedspis
« skrivet: 26 jul-13 kl 20:03 »
Jag anser mig vara väl insatt i eldstäder och olika förbränningstekniker och funderar nu på att modifiera min tidiga Husqvarna no 27.
Tanken är att tillföra sekundärförbränning då den idag endast har primärluftsförbränning.

Så här tänkte jag mig:

Då ask- och eldstadsutrymmet är helt separerade förutom rostret så är tanken att ta upp ca 8 hål om ca 8-10 mm precis ovan skiljeplåten, mellan ask och eldstadsutrymmet, i "cisterngaveln". Därtill tar jag upp hål i cisternjärnets överkant. På så sätt får luften vandra ca 10 cm och i viss mån förvärmas.
Tanken är då att att när primärspjället stängs helt så kommer förbränningsluften till största delen komma som sekundärluft ovanför härden och då generera en effektivare förbränning av rökgaserna. Samtidigt så minskas luftströmmen genom eldhärden och den kyls då ner mindre...

Denna princip praktiseras i de flesta kaminer idag och även i nyproducerade vedspisar.

Någon som gjort något liknande eller bara har kommentarer i största allmänhet?

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Modifiera vedspis
« Svar #1 skrivet: 26 jul-13 kl 20:13 »
Jag tror inte skillnaden är värd besväret.Om du tex tittat på en kamin med glasruta där tätningen tröttnat så ser du hur den kalla luften kyler vilket sänker förbrännings temperaturen .Vad du skulle ha gjort är att haft ett rör som förvärmer luften på nått vis innan den späder ut förbrännings gaserna.För mycket luft är alltså inte bra heller. :)

Winnie

  • Inlägg: 175
SV: Modifiera vedspis
« Svar #2 skrivet: 26 jul-13 kl 20:40 »
Du har en poäng med sista meningen tycker jag...

Men betänk att även en sekundärluftstillförsel genom tex eldstadsluckan i en panna/kökspanna genererar en stor skillnad i förbränningen.
Även en del vedspisar har försetts med den lösningen.

Min "konstruktion" ger även en viss förvärmning av luften och det är känt att även icke förvärmd sekundärluft är bättre an ingen alls...

Min lösning kommer ej heller ge "för mycket" lufttillförsel (jag har jämfört arean på hålen med eldstäder med sekundär- och tertiärförbränning.
« Senast ändrad: 26 jul-13 kl 21:05 av Winnie »

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Modifiera vedspis
« Svar #3 skrivet: 27 jul-13 kl 03:05 »
Om jag fattat det hela rätt så skulle du sänka primär luften och ge sekundär luft istället?? I en vedspis av äldre modell så är vedmagasinet rätt litet, så det vill ju till att lågorna har nån plats att brinna på.Om du tex eldar i en kökspanna och knökar eldstaden full så får ju lågorna inte plats trots sek luften,så vid överförbränning bör man lämna lite plats. men det går ju alltid att testa! experiment är alltid roligt!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14487
    • Östergötland
SV: Modifiera vedspis
« Svar #4 skrivet: 27 jul-13 kl 09:22 »
Som Gottfrid skriver är det risk att du flyttar föränningen inåt i systemet, så att du kanske får värmeavgivningen där du inte kan ta tillvara den. Då blir det kråkorna som glädjs åt den ökade förbränningsgraden ;D

Winnie

  • Inlägg: 175
SV: Modifiera vedspis
« Svar #5 skrivet: 27 jul-13 kl 13:14 »
Hej!

Tacksam för kommentarerna!

Egentligen så är modifieringen som jag vill göra samma som gjordes generellt på vedspisarna runt 1930, dvs man tillförde sekundärluft och drog ned primärluften till ett minimum. Detta löstes effektivt med den sk eldgryteutformingen av eldstaden. Dock i mitt fall får primärluften regleras manuellt samt att sekundärluften tas in från sidan istället för från askutrymmet.



Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Modifiera vedspis
« Svar #6 skrivet: 27 jul-13 kl 15:09 »
Även om dom hade den specialaren så är det inte säkert att det brann bättre för det.Antar att det är nån Bolinder/Skoglundare du syftar på??

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Modifiera vedspis
« Svar #7 skrivet: 27 jul-13 kl 15:35 »
Vedspisens gissel som man inte kommer ifrån med sekundärluftmodifieringar är att elden kyls så snabbt mot ytorna så förbränningen inte blir så effektiv. Man kunde köra keramisk isolering på något sätt för att öka verkningsgraden och gasernas renhet men då tappar man å andra sidan det syfte som vedspisen har, att ta värme från elden till plattorna..
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Modifiera vedspis
« Svar #8 skrivet: 27 jul-13 kl 16:18 »
Helt rätt herr Kackelman.Vedspisar är inte alltid helt enkla att jobba med.

Winnie

  • Inlägg: 175
SV: Modifiera vedspis
« Svar #9 skrivet: 27 jul-13 kl 17:26 »
Även om dom hade den specialaren så är det inte säkert att det brann bättre för det.Antar att det är nån Bolinder/Skoglundare du syftar på??

De flesta tillverkare dvs. Ankarsrum,Bolinders, Husqvarna, Klafreström, Norrahammar , Näfveqvarn och Skoglund & Olson använde sig av denna lösning. Och vid mätningar så ökade verkningsgraden samt utsläppen minskade.

Jag är med på att den tidiga avkylningen i en vedspis medför vissa begränsningar,därför får jag tillföra den något förvärmda sekundärluften så "tidigt" som möjligt i eldstaden... Dvs på vänstra sidan....

Jag har extra bränn- och cisternjärn så jag tycker att det kan vara värt ett försök, eller?

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Modifiera vedspis
« Svar #10 skrivet: 27 jul-13 kl 19:52 »
Frågan om du skulle tatt eldfast sten istället för cistärn järnet ,stenen blir ju rätt varm å leder inte bort värmen lika lätt. Isolerad förbrännings zon så att säga. Friskt vågat hälften vunnit  ;D

diabas

  • Inlägg: 21
SV: Modifiera vedspis
« Svar #11 skrivet: 28 jul-13 kl 22:09 »
Hej Winnie.

Har fundedrat lite på samma sak. Om du prövar sekuindär förbränning vore det intresant med en utvärdering fram åt vintern.

Winnie

  • Inlägg: 175
SV: Modifiera vedspis
« Svar #12 skrivet: 29 jul-13 kl 19:04 »
Hej Winnie.

Har fundedrat lite på samma sak. Om du prövar sekuindär förbränning vore det intresant med en utvärdering fram åt vintern.

Jag kommer att pröva detta under hösten och hoppas komma ihåg att återkomma om det!

Winnie

  • Inlägg: 175
SV: Modifiera vedspis
« Svar #13 skrivet: 21 sep-14 kl 18:06 »
För er som kanske undrat hur det gick så kan jag berätta att vedspisen äntligen blivit monterad. Blev ett års fördröjning pga arbetsbyte. Hoppas hinna göra modifieringstestet inom kort.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser