Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  minsta hästskon nånsin?  (läst 1570 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
minsta hästskon nånsin?
« skrivet: 26 jul-13 kl 09:52 »
halloj.

vi gjorde en grusgång på gården och var tvugna att gräva djupt. bland en massa stora och små sten samt miljarder med envisa trädrötter hittade jag denna minihästsko. gården har varit spannmålsproducerande för länge sedan, men jag tror inte att det har varit nån produktion här sedan mitten på 1900-talet typ. vilken minihästis kan ha haft den där?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: minsta hästskon nånsin?
« Svar #1 skrivet: 26 jul-13 kl 10:51 »
Troligtvis en klack från dåtidens sko.
Blev själv glatt överaskad när jag hitrade ett par likadana hos mig, tills hag blev upplyst att de var
Från människosko.
Dessutom var mannen som bodde hör skomakare, så såna här dyker upp lite varstans när man gräver.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

hånung

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 jul-13 kl 10:55 »
Troligtvis en klack från dåtidens sko.
Blev själv glatt överaskad när jag hitrade ett par likadana hos mig, tills hag blev upplyst att de var
Från människosko.
Dessutom var mannen som bodde hör skomakare, så såna här dyker upp lite varstans när man gräver.
Satt just och fundera på något sådant  för det var lite märklig med söm hålen så ja fick inte i hop det .

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 26 jul-13 kl 10:59 »
Dåtidens skor hade tjocka sydda läder sulor som var i flera lager så att sätta hästskosöm var vanligt då .
Fanns även skor med trä i klacken för att ge mer stadga .

Så klackjärn .

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 26 jul-13 kl 22:23 »
oki, det var som fan. så man lät som en häst själv då? ;D hade de då järn fram också, eller bara på klacken?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 27 jul-13 kl 09:57 »
Fanns järn att sätta längst fram i tån med . Inte formade som hästskon utan mer raka . Allt för att spara på sulorna .

Ptr

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 28 jul-13 kl 00:16 »
Hur såg skorna ut som de spikade på oxarna?

Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 28 jul-13 kl 08:10 »
Skorna till oxarna såg ut som hästskor men där man kapat bort delen fram i tån . Så de var ganska raka och satt bara på sidan av klöven . Ingen rundning för tån tex .

http://welshwaller.wordpress.com/2012/05/01/oh-to-be-in-england-now-that-aprils-there/april-pic-2012-026-2/

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser