Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bara ett rykte  (läst 3545 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Bara ett rykte
« skrivet: 26 jul-13 kl 09:14 »
men bäst att hålla lite extra koll på de hästhagar som ligger ensligt och i närheten av en genomgående bilväg.  En bekant sade mig idag, att "hästskäraren" lär ska vara utsläppt.  Tydligen har hän koppling till trakten runt Borås.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

• -
Bara ett rykte om ett rykte, men
« Svar #1 skrivet: 26 jul-13 kl 09:15 »
enligt somliga uppgifter kan det vara samma person som även gör illa får:

Tagit bort en länk som ej längre är aktuell efter önskemål från inlägsförfattaren

Tydligen är risken störst vid bilvägar.
« Senast ändrad: 28 jul-13 kl 11:57 av Fru Jansson »

PeterHalmstad

• Halland
SV: Bara ett rykte om ett rykte, men
« Svar #2 skrivet: 26 jul-13 kl 14:05 »
Ett tips är att läsa dagens debattartikel i DN angående "hästskärare". Tre erfarna veterinärer ger en annan bild än vad media levererar. Läsvärt och kanske lugnande.

http://www.dn.se/debatt/rapporter-om-knivskurna-hastar-nastan-alltid-falska/
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

Trollmor

• -
« Svar #3 skrivet: 26 jul-13 kl 17:11 »
Den artikeln lugnar i alla fall inte mig.  Den innehåller svepande formuleringar, och artikelförfattarna har tydligen aldrig hört talas om t ex språnglinor.  Nog finns det gott om sjuka människor.  Se bara på våldtäktsfrekvensen bland människor!

Som jag ser det kan det inte skada att ha ögonen lite extra öppna.  Man kan t ex prata med grannar, så att en eventuell okänd bil blir uppmärksammad.  Man kan be någon ta sin hundpromenad i närheten av djurhagen, osv.  Sånt kostar väldigt lite.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 27 jul-13 kl 23:08 »
Jag blir så arg när jag läser om sådant där. Vad sjutton är det för idé att veterinärer uttalar som om vad de TROR? Och varför låter man sånt där hända år efter år utan att verkligen försöka gå till botten med det? Människan kan ju åka till månen och även utreda brott och fälla brottslingar. Det skulle väl inte vara omöjligt att ta reda på hur det verkligen förhåller sig med det där. Jag tycker vi måste kräva att en ordentlig utredning görs och ev skyldig straffas.
Åsenfår, hundar och katter

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 28 jul-13 kl 00:10 »
En polis sa en gång till mig:  "Djurplågeri är inget allvarligt brott".  Samtidigt jagar man småbönder med blåslampa och låter minknäringen öka.  Vad gäller sexuella övergrepp är djur inte de enda som drabbas, men ofta får ingen någonsin veta vad som hänt.

Om det nu är EN sjukling som har släppts ut just nu, så varför inte kolla djuren i hagarna lite extra!

Jag undrar varför svaren kommer här på fårtavlan, jag la ju egentligen tråden på hästtavlan ...

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #6 skrivet: 28 jul-13 kl 08:24 »
Det kan bero på att även några får blev utsatta för övergrepp (eller vad man ska kalla det) för inte så länge sedan.

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 28 jul-13 kl 08:36 »
Om du har ett annat förslag på ord, så kan vi ta det också här.  Det jag grunnade över var att inte hästfolket reagerat med svar i "huvudtråden".  För vi bryr oss ju om våra djur, eller hur!  Om jag hade tänkt lite till, så hade jag låst den här tråden, för att få alla svar i samma tråd.

PS:  Tack för hopslagningen av trådarna, Charlotte!
« Senast ändrad: 28 jul-13 kl 09:27 av Trollmor »

hånung

• Gäst
SV: Bara ett rykte
« Svar #8 skrivet: 28 jul-13 kl 12:19 »
Jas påstår ingen vet då ingen någonsin mig veterligen tagets på bar järnring mig veterligen .

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #9 skrivet: 29 jul-13 kl 18:39 »
Jas påstår ingen vet då ingen någonsin mig veterligen tagets på bar järnring mig veterligen .

Nej jag har inte heller hört om någon, som tagits på bar gärning men att hästar år efter år har utsatts för skadegörelse är ju klarlagt. I regel har det varit ston, som har skurits vid vulvan och däromkring. Varför skulle man tro att ston gång på gång gör sig illa just där. Risken skulle väl vara större att de gör sig illa i benen t ex eller någon annanstans men det verkar inte ha hänt lika ofta. Kan man lagföra och straffa brottslingar som mördar eller gör illa människor även om de inte blir tagna på bar gärning, det finns DNA, fingeravtryck, vittnesuppgifter m m på andra brottslingar, varför kan man inte göra en lika noggrann utredning på hästar, som skadats? Även djur är levande varelser med känslor och måste skyddas. Ibland har det även varit värdefulla ridhästar som gjorts illa. Jag tycker det är skandal att man i ett civiliserat samhälle inte kan fälla en brottsling, som "bara" skadat en häst. Jag förstår inte att detta är så känsligt eller vad det kan vara fråga om.

hånung

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 29 jul-13 kl 20:05 »
Nej jag har inte heller hört om någon, som tagits på bar gärning men att hästar år efter år har utsatts för skadegörelse är ju klarlagt. I regel har det varit ston, som har skurits vid vulvan och däromkring. Varför skulle man tro att ston gång på gång gör sig illa just där. Risken skulle väl vara större att de gör sig illa i benen t ex eller någon annanstans men det verkar inte ha hänt lika ofta. Kan man lagföra och straffa brottslingar som mördar eller gör illa människor även om de inte blir tagna på bar gärning, det finns DNA, fingeravtryck, vittnesuppgifter m m på andra brottslingar, varför kan man inte göra en lika noggrann utredning på hästar, som skadats? Även djur är levande varelser med känslor och måste skyddas. Ibland har det även varit värdefulla ridhästar som gjorts illa. Jag tycker det är skandal att man i ett civiliserat samhälle inte kan fälla en brottsling, som "bara" skadat en häst. Jag förstår inte att detta är så känsligt eller vad det kan vara fråga om.
Vist är det så alla hästar har lika värde anser ja . Vet faktiskt inte  var för det är så ja är nog lika förvånad som dom flesta andra att det inte går att inte går att klara upp åtminstone några fall.

Ptr

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 29 jul-13 kl 23:33 »
Hur var det nu med eftersökshunden och dess förare som blev  av med jobbet då de inte var ekonomiska när de inte kunde styrka brott. Då de i ett antal fall med hundens hjälp spårat upp vilka pinnar hästarna kliat sig på.

Nog för att det säkert har hänt att nån burit sig åt, men det är lika viktigt att utesluta det. Om inte annat för att kunna sätta dit nä det väl händer.

Kli i baken är hemskt, det vet alla som råkat ut för det. Går att klia hål för mindre.

Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 30 aug-13 kl 12:59 »
Hål på huden, ja.  Men inte 20 cm in, som det varit i en del fall.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 28 sep-13 kl 22:01 »
Men den mannen verkar ju inte ha varit ute efter att skada hästen. Han har väl lite fel på preferenserna plus att han inte har alla hästar hemma, eller möjligen dödslängtan. Binda ihop bakbenen? Vill stoet inte så kan han få en ruskig flygtur.

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 29 sep-13 kl 18:13 »
Det beror på hur han tänkt sig att "knyta ihop" bakbenen.  Om det går en lina fram till halsen på något sätt, så blir det effektivt.  Tyvärr.  (Anordningen kallas "språnglina".)  Dock räcker det inte med ett sådant grimskaft som syns på bilden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser