Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det sant att..........  (läst 4141 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Är det sant att..........
« skrivet: 22 jul-13 kl 22:47 »
Att getter inte tål klöver  ???

Tänker satsa på att slänga in lite vallfrö i deras hagar så det blir lite mer variation i betet.

http://www.skanefro.se/lantbruk/grovfoder/#.Ue2XdKzOCuQ

Vad tror ni om Viltblandning?

http://www.skanefro.se/lantbruk/viltnischgrodor/viltblandningar/#.Ue2Zw6zOCuQ

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Är det sant att..........
« Svar #1 skrivet: 23 jul-13 kl 09:08 »
Varifrån kommer uppgiften att getter inte tål klöver? De är inte särskilt förtjusta i det, åtminstone, men det kanske är att gå väl långt att hävda att de inte tål det alls.

Egentligen vill nog inte getterna ha fler sorters gräs och liknande att välja på, de vill ha mera sly att äta. Om du har svårt att fixa mera sly hemmavid, kanske någon som bor i närheten har ett slyhie som hen vill ha avätet. Har för mig att du har elnät, så du lätt kan flytta dina getter?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 23 jul-13 kl 10:50 »
En bra idé, Skräptanten!  Över huvud taget vill getter ha omväxling i födan.  Fler arter att välja på alltså.  Utom de direkt giftiga förstås!

Jag vill minnas att du varit noga med att skaffa alla tänkbara sorters mineral och salt åt dina kompisar?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 23 jul-13 kl 10:54 »
har svårt att tro att klöver är direkt farligt, men som det skrivs så är getterna allätare och en ensidig kost kanske skadar deras matsmältning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Trollmor

• -
« Svar #4 skrivet: 23 jul-13 kl 16:14 »
Allätare kanske är att ta i.  De brukar faktiskt inte kasta sig över kadaver ...  ;)

Oftast brukar man säga buskröjare, de gnager gärna bark och knaprar löv och kvistar.  Och betar på marken, och är snabba att upptäcka godis i människors fickor!

getalina

• Halland
« Svar #5 skrivet: 25 jul-13 kl 16:14 »
Uppgiften om klöver läste jag någonstans på Alternativ men var mins jag inte.

Å sommargrannen har gett mig lov att ta all sly efter vägen som växer upp varje år och det växer ganska mycket en bit upp på vårt eget som inte är hägnat å dit går vi så de får fylla sina magar med alla möjliga godsaker. Brorsan kapade syrenhäcken och körde hit och det var de som galna i. Vi håller utkik efter allt som dom gillar.  :)

Det där med vall var för deras vinterhagar som varit igenväxta och nu bara har gräs och nässlor kvar efter deras slyröjande. Tyckte det var lite tråkigt med bara det även om de kalasar på nässlorna så fort de börjar blomma. (Det måste vara en hel massa näring i dom. )

Et gottebord med olika saker hade kanske inte varit så dumt de gillar ju att smaka sig fram än här o än där.  ;)  Som man tänker sig en äng där allt möjligt växer.

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 25 jul-13 kl 17:03 »
Nässlor är näringsrika, även vi kan ju äta dem.   :)  Men de brukar göra sig bäst torkade, så de inte bränns så dant.  Och ingenting är gott i övermått.  Nässlor växer i stort sett endast på mycket näringsrik jord, och en sådan brukar inte kunna bära så många olika arter.  Och inte behövs speciellt mycket kvävebindande växter där heller, såsom ärter och klöver.

Vi ser fram emot att få veta hur du gör, och vad dina raggisar tycker!

getalina

• Halland
« Svar #7 skrivet: 26 jul-13 kl 18:02 »
Ja ska fortsätta luska vidare.......... å just nu smaskar getterna på grannens långa gräs som blev slaget häromdagen och som gubben hämtade nyss.

Både grannen o getterna var tacksamma för det.   ;)

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 26 jul-13 kl 22:55 »
Är det sånt som kallas win-win?   ;)

getalina

• Halland
« Svar #9 skrivet: 31 aug-13 kl 20:58 »
Är det sant att getter äter allt utan urskiljning?

(om det inte smakar skit vill säga, klibb-al spottar de ut.)

Bocken och en av honorna kastade sig över en svamp som i tumultet såg ut att ha en stor röd hatt och vit fot.

Förföljs av tanken på att det var en flugsvamp. :-X

Det var i går och de ser inte sjuka ut i dag.

(Vet att de har smakat stormhatt men den får stå ifred nu mera.)

Tycker ju att de skulle bara nibblat lite för att smaka om det var ätligt men nej - glufs och slagsmål om svampeländet. :(

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 31 aug-13 kl 21:54 »
Nej, de är mycket noga med vad de äter, och "vasst" är okänt hos getter.  Men flugsvamp ...  Mina kastade sig över ett gäng bruna flugsvampar en gång, och de mådde bra efteråt.  Egenbehandling mot mask?  Eller  nått ???

Dock får man vara försiktig med prydnadsväxter.  Många av dem kom till landet som medicinalväxter, och sådana är ibland mycket giftiga.

getalina

• Halland
« Svar #11 skrivet: 31 aug-13 kl 22:36 »
Ok då klarar de sig kanske ändå.  :)

Blev bekymrad över att "matmanin" går före vettet ibland.  ::)

Hittade en bild av svampen men tyvärr stod det bara om en svamp- kurs på sidan. inte vilken svamp det var utom att den var inte ätlig som matsvamp.

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 01 sep-13 kl 08:14 »
Är detta en bild du hittat på Nätet, eller ditt eget foto?  Det liknar inte alls flugsvamp för mina ögon.  Röd och brun flugsvamp har runda hattar.  De vita prickarna kommer när svampen växer.

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 sep-13 kl 08:23 »
Ser ut som en kremla i mina ögon. (Ibland goda matsvampar, ibland äckliga men inte giftiga)

getalina

• Halland
« Svar #14 skrivet: 01 sep-13 kl 15:42 »
Är detta en bild du hittat på Nätet, eller ditt eget foto?  Det liknar inte alls flugsvamp för mina ögon.  Röd och brun flugsvamp har runda hattar.  De vita prickarna kommer när svampen växer.

Här såg jag den. http://www.kebi.se/notabenes/indexsvamp.html

Nej det liknar ingen typisk flugsvamp men jag tänkte att kanske hatten blir platt när den blir äldre och prickar eller ej, det gick snabbt när de slogs om svampen så jag kunde ju ha missat om det fanns några.

Ser ut som en kremla i mina ögon. (Ibland goda matsvampar, ibland äckliga men inte giftiga)

Bra om det är den kremla, då törs jag nog låta dem välja svampar själv i fortsättningen oxå.  ;)

getalina

• Halland
« Svar #15 skrivet: 09 dec-13 kl 18:28 »
OK. jag fortsätter väl på tråden när jag väl startat den  :)

Kan man ha får och getter i samma utrymme eller slåss dom? De kan gå fritt in å ut.

Tänker byta till får och har fått erbjudande om gratis får men då ska de flytta innan decembers slut och hinner jag inte hitta nya hem till min getter innan dess så blir det trångt i uthuset.

Själv känner jag mig väldigt tveksam till att de skulle kunna gå i hop i samma rum. Eller har jag fel?

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 11 dec-13 kl 06:09 »
Inga problem!  Jag och flera andra har haft får och getter tillsammans under många år.

Givetvis måste du stå och stirra på dem medan de bekantar sig med varandra, och första mötet ska helst ske på en neutral plats, om det går.  Om sedan några individer inte gillar vissa andra individer, så beror det på individerna, inte på att det är får och getter.  Och så kan det förstås bli problem om det faktiskt ÄR trångt.

De kan äta i stort sett samma saker, men getterna går "högre upp" än får.  Får betar mera på marken, och hänger inte lika gärna med på skogspromenader.  De har lite olika "språk", men det ser du nog snart.  (Får och getter är faktiskt inte alls så nära släkt som man kan tro när man tittar på dem.)

Blir jag först med att hälsa dig välkommen i gänget av fårälskare?  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 2 användare
Lilla i, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser