Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bevattningspump?  (läst 8613 gånger)

Halte

• Gäst
bevattningspump?
« skrivet: 19 jul-13 kl 14:12 »
Letar efter någon pump att ha så att jag kan koppla på en vattenspridare i änden på slangen.. Men trots x antal tusen i inköp av olika pumpar så får jag det inte att fungera..
Har en gammal grävd brunn so  jag tar bevattningsvatten från, ca 5 meter djup.

Har testat en sådan här:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Bevattningspump-BP-17951/
Hyffast tryck men knappt mkt till flöde.. Gav en liten liten båge på vattenspridaren.

Har testat dränkbara länspumpar också, dels en proffsmodell som fyller en kubiktank på nolltid. . Men den har inget direkt tryck så fort man går ned i slangdimension.  Gick inte att ha vattenspridaren på alls..

Har även köpt en sådan där liten pumo med hyfrofortank under sig.. Den funkade väl bäst men inte bra.. Gav en liten båge på vattenspridaren men inte så att det är tillräckligt effektivt. .

Så vad faan ska man använda? Ids inte lägga ut flera tusen i år med på att testa nya pumpmodeller..

Existens

• Gäst
SV: bevattningspump?
« Svar #1 skrivet: 19 jul-13 kl 14:20 »
Men då har du väl haft för stor spridare på?  Ju hårdare du stryper i änden, desto större yta kommer spridaren att täcka. Istället får den ju stå längre per ställe, men det är ju bara bra.

Jag har haft en sån där liten 1-fas med hydropress under ( som kostar nån tusing på Jula) och med spridare på den så täcktes lätt en cirkel med 10 meter i radie, dvs 314 m2..

hånung

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 jul-13 kl 14:26 »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 19 jul-13 kl 15:06 »
Tryck och flöde är ju olika saker, precis som Volt och ampher.

Halte, vad är det för spridare du har? Är det någon mastodont eller är den full med skit?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Halte

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 jul-13 kl 16:19 »
Ingetdera. . Vanlig liten pryl som sprider i en cirkel.. Inget märkvärdigt alltså.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 19 jul-13 kl 23:10 »
Vad sägs om att göra en del tryckmätningar också? Koppla in en manometer i ett T-stycke alldeles intill pumpen och en till manometer intill vattenspridaren. Gärna en tredje manometer, som även kan visa undertryck, på pumpens sugsida.

Tänk på att alla centrifugalpumpar fungerar dåligt om de måste arbeta med stor sughöjd eller stort tryckfall i sugledningen. Om det dessutom följer med mycket luft eller gasblåsor i vattnet så blir det ännu värre.
5 meter sughöjd som du har i det här fallet kräver att allt verkligen är perfekt på sugsidan - inget onödigt tryckfall i backventiler, tvära krökar, klena ledningar etc, absolut ingen möjlighet för pumpen att suga tjuvluft mm.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 19 jul-13 kl 23:39 »
Jag hade problemet som torbjörn beskriver med sughöjd till en självsugande pump. Löstes genom att hänga pumpen en meter över vattenytan i brunnen. Det gjorde skillnad ;D

hånung

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 jul-13 kl 00:57 »
Som . Självaste bäste dräng beskriver det så värkar det va fel någonstans på vägen  då ja hade sju  meter brun å allting funka   så ja ser det som något fel på vägen då allt fungerat för mig maximalt pumpens prestanda .

Existens

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 jul-13 kl 18:00 »
Dock ska man ju utnyttja pumpens sugförmåga, och ner till 7 meter ska det funka utan större problem.  Sänker man ner pumpen till vattenytan så får man ju istället ytterligare 7 meters tryckhöjd.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #9 skrivet: 20 jul-13 kl 18:35 »
Dock ska man ju utnyttja pumpens sugförmåga, och ner till 7 meter ska det funka utan större problem.  Sänker man ner pumpen till vattenytan så får man ju istället ytterligare 7 meters tryckhöjd.

Sughöjden är väl inte lineär, medans tryckhöjden är det?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 21 jul-13 kl 10:08 »
Jag är inte säker på hur sughöjden påverkar flödet eller den tryckhöjd som anges. Pumpar brukar bara ha flödes/tryck-diagram på trycksidan, men de kan knappast leverera lika mycket om de först fått suga ett antal meter. Och som torbjörn skrev, det är mycket känsligare på sugsidan med täthet och förträngningar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 21 jul-13 kl 10:22 »
Man ska nog se tryck- eller höjduppgifterna i diagrammet som den tryckskillnad pumpen kan åstadkomma. Om sughöjden är stor, så minskar tryckhöjden lika mycket. Men när man kommer över 5-7 m sughöjd så blir undertrycket i pumpen så stort att det blir problem med kavitation (blåsor av ånga, luft och andra gaser som är lösta i vattnet) och för den delen att det kan läcka in luft genom axeltätningen, vilket får den att fungera sämre än den borde göra.
Teoretiskt sett borde det ju gå att suga upp vatten nästan 10 meter, eftersom atmosfärstrycket motsvarar ungefär 10 m vattenpelare. Men praktiken är en annan sak.

Ett sätt att lösa problemet skulle ju kunna vara att använda flera pumpar. Antingen skulle man kunna ha en dränkbar pump som direkt matar en tryckpump som står uppe på marken, eller också har man ett mellanled i form av en balja på marken som tryckpumpen får suga ur. Om den dränkbara pumpen tillför mer vatten än vad som går åt så kan man antingen låta överskottet rinna tillbaks till brunnen eller ordna en flottöranordning som stänger av när baljan är full.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 21 jul-13 kl 10:41 »
Det där var ingen dum ide, torbjörn. Speciellt när man har gamla otäta sugpumpar som tappar vatten och blir svårstartade.

Existens

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 jul-13 kl 11:27 »
Jag funderar på den lösningen här hemma faktiskt. Har brunnen 300 meter bort i skogen, dock i jämnhöjd, och en pump i brunnen. Men flödet blir inte så imponerande och kunde man sätta en pump hemmavid också så skulle det nog bli betydligt bättre fjutt.

Men vad gäller ursprungsfrågan så måste det vara nåt fel nånstans. För med bara 1 spridare och 5 meters sughöjd, så ska en vanlig 1-fas pumpautomat lätt klara att få en rejäl bevattningsyta.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 21 jul-13 kl 11:48 »
Jag funderar på den lösningen här hemma faktiskt. Har brunnen 300 meter bort i skogen, dock i jämnhöjd, och en pump i brunnen. Men flödet blir inte så imponerande och kunde man sätta en pump hemmavid också så skulle det nog bli betydligt bättre fjutt.

Men vad gäller ursprungsfrågan så måste det vara nåt fel nånstans. För med bara 1 spridare och 5 meters sughöjd, så ska en vanlig 1-fas pumpautomat lätt klara att få en rejäl bevattningsyta.

300 m är långt, du får ett ruskigt tryckfall i en normaltjock slang. http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #15 skrivet: 21 jul-13 kl 12:09 »
Ja, just i existens fall skulle jag skaffa större dränkpump (nu är det väl en injektor kan tänkas) och sen minst 1,5tumms rör pemslang, helst skarvfritt. Ett enkelt sätt att i alla fall få jämt flöde hemmavid är att installera en till hydrofor, gärna en stor.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Existens

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 jul-13 kl 13:02 »
Jag har faktiskt bara en liten 1-fas jetpump från Jula.. Är så praktiskt om den går sönder så är det lätt att få fram en ny exakt likadan och byta snabbt.  Dessutom har vi haft problem med 3-fasare att dom vill brinna om det råkar gå en säkring hemma på gården och en fas faller ifrån.
Slangen hem är nog 2 tum, men säkert halvfull med rost efter 60 år. Att byta ut den lär däremot gå till 70-80 000, så det är ju knappt aktuellt.

hånung

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 21 jul-13 kl 13:18 »
Jag har faktiskt bara en liten 1-fas jetpump från Jula.. Är så praktiskt om den går sönder så är det lätt att få fram en ny exakt likadan och byta snabbt.  Dessutom har vi haft problem med 3-fasare att dom vill brinna om det råkar gå en säkring hemma på gården och en fas faller ifrån.
Slangen hem är nog 2 tum, men säkert halvfull med rost efter 60 år. Att byta ut den lär däremot gå till 70-80 000, så det är ju knappt aktuellt.
Då är det väl knappast slang du har om den är 60 år utan gammalt galvat rör  eller till och  med gjutet rör .

Existens

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 21 jul-13 kl 13:24 »
Jo, det är plastslang.  Den låg där när jag flyttade hit för 43 år sen, och var då säkert redan minst 10-15 år gammal.

hånung

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 21 jul-13 kl 13:36 »
Jo, det är plastslang.  Den låg där när jag flyttade hit för 43 år sen, och var då säkert redan minst 10-15 år gammal.
Det va som fan trodde ja inte fans då för 60 år sen .

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 1 användare
IsaacKilli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser