Jag vill nog ändå påstå att såna tillsatser inte ska behövas, åtminstone inte med dieselolja av någotsånär bra kvalitet som vi har här i landet. I U-länder där dieseln ofta är "utdrygad" med emulgeringsmedel och vatten kan det kanske behövas extra smörjning för dieselpumpen, likaså om det är frågan om mystisk hemblandad "biodiesel" eller gamla slattar av bottensats ur eldningsoljetankar.
Tänk på att sådana här frågor som gäller egenheter hos en dieselpump egentligen inte har något att göra med vad det är för märke och typ på fordonet eller motorn, det intressanta är vad det är för slags dieselpump (radpump eller fördelarpump, märke, ålder).
Skulle man få koksavlagringar runt kolvringarna så är bästa sättet att få bort dem att först och främst se till att motorns termostat är i ordning så att kylvattnet snabbt blir varmt efter start, sedan byter man motorolja, helst till syntetolja, och kör därefter långa sammanhängande körningar (minst 2-3 timmar med tung belastning på motorn varje gång man har startat den, undvik småkörningar, lätt körning och tomgång) tills oljeförbrukningen har gått över och kompressionen är normal igen. Kolla oljenivån ofta, oljan kan förbrukas mycket snabbt just medan koksen släpper. Om oljan skulle bli extremt smutsig på nolltid kan man överväga ett extra olje- och filterbyte redan efter 5-10 timmar. Räkna med att det kan behövas 20-50 timmars körning innan all koks har löst sig.