Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  traktor ford 4110 % olja i dieseln?  (läst 5930 gånger)

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
traktor ford 4110 % olja i dieseln?
« skrivet: 18 jul-13 kl 06:34 »
Har fått att jag ska ha 2 takts olja i dieseln av en och annan info av en annan men till vilken %? Typ 2-4% eller vad har ni?

hen

• Småland
SV: traktor ford 4110 % olja i dieseln?
« Svar #1 skrivet: 18 jul-13 kl 08:15 »
trodde jag skulle få massa snabba svar :D

Jag har en ford 4110 från -82

Existens

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 jul-13 kl 08:41 »
Du får väl låta folk hinna vakna  :).

Det ska ju egentligen inte behövas nån olja i dieseln, den är ju en olja i sig. Men även jag har fått rådet att häva i lite i min Ford nån gång ibland. Det är för att smörja kolvarna i insprutningspumpen. Det har hänt här nån enstaka gång att dom verkar fastna i 'ute'-läge och då vägrar ju traktorn att starta.  Då får man knacka på pumpen så dom lossnar, och den hoppar igång.

Jag har hällt i vanlig motorolja, nån deciliter i tanken emellanåt.

sunkan_85

• -
« Svar #3 skrivet: 18 jul-13 kl 09:04 »
vanlig motor olja smörjer ju pumpen men är inte gjord för att förbrännas
det bildas koks i förbrännings kammaren och är det syntet olja är det en
mindre katastrof det kan gegga igen kolvringar som ett exempel
och då börjar traktorn dricka olja i stället men det är väl ett skräck exempel

använd i stället 2-takts olja som inte hat tillsatser för att inte brinna upp.
den koksar inte kanske pytte lite om man blandar i för mycket men i en disel
är det nog inga problem. och den billigaste 2 takts oljan
duger det är om man har trimmade saker man bör ställa lite krav

och efter som 2takts oljan brinner upp så får man nog lite bättre
utsläpsvärden det är inte så kul med utsläpp i potatislandet eller få det i vattenbrunnen

lycka till

hen

• Småland
« Svar #4 skrivet: 18 jul-13 kl 09:12 »
Ex trodde du va vaken dygnets alla ljusa timmar :D

Sunkan så 1-2% in blandning med 2 takts olja eller hur menar du?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 18 jul-13 kl 10:09 »
Jag vill nog ändå påstå att såna tillsatser inte ska behövas, åtminstone inte med dieselolja av någotsånär bra kvalitet som vi har här i landet. I U-länder där dieseln ofta är "utdrygad" med emulgeringsmedel och vatten kan det kanske behövas extra smörjning för dieselpumpen, likaså om det är frågan om mystisk hemblandad "biodiesel" eller gamla slattar av bottensats ur eldningsoljetankar.

Tänk på att sådana här frågor som gäller egenheter hos en dieselpump egentligen inte har något att göra med vad det är för märke och typ på fordonet eller motorn, det intressanta är vad det är för slags dieselpump (radpump eller fördelarpump, märke, ålder).

Skulle man få koksavlagringar runt kolvringarna så är bästa sättet att få bort dem att först och främst se till att motorns termostat är i ordning så att kylvattnet snabbt blir varmt efter start, sedan byter man motorolja, helst till syntetolja, och kör därefter långa sammanhängande körningar (minst 2-3 timmar med tung belastning på motorn varje gång man har startat den, undvik småkörningar, lätt körning och tomgång) tills oljeförbrukningen har gått över och kompressionen är normal igen. Kolla oljenivån ofta, oljan kan förbrukas mycket snabbt just medan koksen släpper. Om oljan skulle bli extremt smutsig på nolltid kan man överväga ett extra olje- och filterbyte redan efter 5-10 timmar. Räkna med att det kan behövas 20-50 timmars körning innan all koks har löst sig.

Existens

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 jul-13 kl 10:13 »
Jag har iofs lite svårt att se att 1 dl motorolja per år eller möjligen per halvår skulle orsaka varken motorskador eller några större utsläpp i naturen.. det är ju långt mindre än vad motorn själv dricker..
Men visst kan det väl vara bra att kosta på sig 2-taktsolja.

Men grunden är ju ändå att det inte ska behövas alls.

Existens

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 jul-13 kl 10:15 »
På min Ford som är en 4610 sitter det fördelarpump.

På en äldre Ford jag har är det radpump, och den har ju en egen liten skvätt olja i sig.

hen

• Småland
« Svar #8 skrivet: 18 jul-13 kl 10:35 »
som det märks så är jag novis så hur ser man vad man har för pump :D

Existens

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 jul-13 kl 11:03 »
En fördelarpump ser ut som en spindel och en radpump som en kamel... ;)

Radpump:

http://nordicmotorcenter.dinstudio.se/files/560x250/Bosch_PE_PES_P_Dieselpump.jpg

Fördelarpump. Här går rören till insprutarna ut runt om, vid de svarta detaljerna.

http://www.stivuitoarele.ro/images/Pompa%20injectie%20CAV%20%28LUCAS%29%20tip%20A.jpg

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #10 skrivet: 18 jul-13 kl 12:05 »
Dagens diesel är bra mycket torrare än den som vi körde med för 20 år sedan och för trettio år sedan.
Därför mår äldre motorer bra av att få lite extra smörj i dieseln. Och det är inga jätte mängder som hela procent som behövs.

Börjar motorn bli sliten så ökar kompet juh mer man skitar ner dieseln med olja. Vilket är både på gott och ont.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

hen

• Småland
« Svar #11 skrivet: 18 jul-13 kl 13:10 »
Då har jag en Fördelarpump
Tror jag fortsätter med 1-2dl 2takt i dieseln då (i mina 20l jeepdunkar)

Hur ställer ni er till andra diesel tillsatser?
« Senast ändrad: 18 jul-13 kl 13:41 av hen »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 18 jul-13 kl 13:43 »
Förresten, vad är det för märke på fördelarpumpen? Det kanske finns någon typskylt på den. Gissningsvis CAV eller Lucas.

hen

• Småland
« Svar #13 skrivet: 18 jul-13 kl 14:00 »
CAV känns bekant men är ju inte hemmavid just nu :D

sunkan_85

• -
« Svar #14 skrivet: 19 jul-13 kl 08:36 »
jag håller med Skogsvilde om att bränsle rent allmänt är torrare efter som
det crackad fram så hårt i dag.

så en gammal bil eller en sliten traktor kan nog behöva lite extra smörja.
man kan använda vanlig raps olja man har i köket också kan vara ett bra alternativ till dom som inte vill kosta på 2-takt olja

raps oljan sotar en del så blanda inte i för mycket

1-2% borde räcka gott det borde räcka med 1%

hen

• Småland
« Svar #15 skrivet: 19 jul-13 kl 10:01 »
CAV hette pumpen kollade hemma......

Japp kör med 1% just nu och det går bra....

Jag är lite nipprig då pumpen skar i höstas.... men nu är den renoverad av diselmeken i arneby och mår bra :D

I vintras så hade jag svårt att hitta typ "k-sprit" till diesel var köper ni er?

Existens

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 19 jul-13 kl 11:10 »
Vad du häller i en massa grejer då?  ;) . Har man ren tank och ser till så det inte är en massa vatten i botten och byter sina filter regelbundet, så behövs inget hällas i.

Jag har en Ford -83 med Cav-pump på, och häller i kanske 1 dl motorolja i tanken per år. Och det började jag med för 7-8 år sen då kolvarna fastnade i pumpen en gång. Annars har jag aldrig nåt i, och traktorn har gått... tja, timräknaren slutade funka när hytten brann 2001 och då stog den väl på 7-8000 timmar. Sen har det väl blivit ytterligare 2-3000 timmar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #17 skrivet: 19 jul-13 kl 11:41 »
Det är nog ännu mer viktigt att hålla dieseloljan absolut ren och vattenfri än att blanda in någon slags smörjande tillsatser.
Så om man är orolig för pumpen bör man byta bränslefilter i tid, tappa av kondensvatten regelbundet på de ställen där det ska göras, och inte minst vara mycket renlig i samband med filterbyten så att man inte får in skräp i bränsleledningen efter filtret.
Det är bättre för pumpen om det vatten som finns i bränslet skiljs av  i t ex bränslefiltret än om man häller i tillsatser som får vattnet att blanda sig med dieseloljan.
Var noga med att det bränsle som tankas är rent, och undvik t ex gamla jeepdunkar som är fulla av rostflagor och halvt upplöst färg på insidan. Det gamla rådet man brukar se i traktorinstruktionsböcker från 50-talet att tanka genom en mjölksil är nog inte så dumt.

Palle

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 21 aug-13 kl 17:03 »
Att vanlig motorolja skulle koxa igen motorn eller att raps sota igen är ju bara bull...  ;D

Har provat både delar, min erfarenhet är att med en kvalitetspump t.ex Bosch och en frisk dieselmotor så kan man lika gott köra ren motorolja eller rapsolja om man vill och det förbränns lika fint som vanlig fotogen (dagens mackdiesel). Enda skillnaden är att man blir tvungen att värma motorn med motorvärmare först, och gärna pumpen också för att få ner viskositeten på soppan  ::)
I agree Victoria Nuland.... Fuck EU!!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #19 skrivet: 21 aug-13 kl 21:17 »
Ska man använda trögflytande bränslen så ska de värmas redan före bränslefilter och pump, en av de saker som får dieselpumpar att krångla och eventuellt skära är om det går tungt för pumpen att suga fram bränslet via bränslefilter och sånt.  Det finns fina dieselförvärmare, såväl kylvattenvärmda som elvärmda, på många dieselbilar på skrotarna. Elektrisk förvärmare bör man dock inte använda på en gammal traktor med klen generator eftersom de ofta drar omkring 150 W.

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser