Då kan man nog räkna med att motorn är rejält hoprostad.
Ett knep som kan fungera ibland, om det inte hjälper att låta någon tunn rostlösande olja stå i cylindrarna flera veckor (gärna med motorvärmare inkopplad tidvis), är att välja ut en cylinder där kolven står nära övre dödpunkt och helst på väg ner (det kan gå att avgöra med hjälp av ventilernas läge mm) , ser till att båda ventilerna är stängda, man kan ev skruva ut justerskruvarna eller ta bort vipparmarna för att ordna det, sedan fyller man cylindern med olja genom spridarhålet och tillverkar därefter en adapter för att få dit en smörjnippel i spridarhålet. Sedan pumpar man med fettspruta tills kolven börjar röra på sig. När man väl har fått motorn att gå runt bör man dra runt den sakta flera varv med alla spridare borttagna så att man får bort oljan ur cylindrarna. Gärna köra en stund på startmotorn utan spridare också. Kom ihåg att återställa ventilmekanismen innan startförsök!
När (eller om) motorn startar så bör man ta det mycket försiktigt så att inte rosten i cylindrarna ger en anledning för den att skära ihop. Det är nog lämpligt att ha värmt motorn med motorvärmare före start, och den bör gärna få gå en bra stund på tomgång innan man försöker belasta den eller varva. Ren olja i oljetråget är också mer viktigt än vanligt vid ett sådant här tillfälle, men om den gamla oljan inte ser alltför hemsk ut kanske den kan få vara kvar tills man åtminstone har fått igång motorn och vet att man inte behöver riva den och tappa ur oljan igen.