Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  leyland272 syncro  (läst 3416 gånger)

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
leyland272 syncro
« skrivet: 17 jul-13 kl 16:08 »
Jag håller på och försöker starta en leyland 272 syncro -79,ägaren sa att när han stängde av den senast så startade den inte igen ,Motorn går inte runt och och det klickar i reläet till startmotorn,Jag märkte att solenoiden blev varm och pluskabeln på startkabeln blev jättevarm,Det sitter lastare på så jag kan inte få bort startmotorn >:(

Existens

  • Gäst
SV: leyland272 syncro
« Svar #1 skrivet: 17 jul-13 kl 16:32 »
Något verkar sitta fast. Har du provat att få på en hylsnyckel på muttern i remskivan fram på vevaxeln? Så du kan dra runt motorn lite och se så det inte är den som sitter fast.

Snurrar motorn så är det väl startmotorn som satt sig, och hjälper det inte att slå på den så blir du nog tvungen att ta loss den. Lastare eller ej...

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: leyland272 syncro
« Svar #2 skrivet: 17 jul-13 kl 21:09 »
Det går inte dra med hylsnyckel då det sittet ett knutkors där,Ska imorgon prova att dra lite i traktorn med växel i och se om det går att få motorn att gå runt lite,Mvh

Existens

  • Gäst
SV: leyland272 syncro
« Svar #3 skrivet: 17 jul-13 kl 21:34 »
Nu kan jag inte Leyland.. men betyder inte 'syncro' att det är nån slags snabbväxel på den?  I så fall är det inte säkert det går att bogsera igång den.

Går det inte att få i ett litet spett i knutkorset?

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: leyland272 syncro
« Svar #4 skrivet: 17 jul-13 kl 21:36 »
Det sitter en fläkt och kylare i vägen.... mumlar han...
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

hånung

  • Gäst
SV: leyland272 syncro
« Svar #5 skrivet: 17 jul-13 kl 21:43 »
Borde gå att vrida runt om man har en kasserad k axel och svetsar på ett järn på en knut och vrider om ?  förutsatt att växel är ur då men  inte på kraftuttaget  ;)

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14073
    • Medelpad
SV: leyland272 syncro
« Svar #6 skrivet: 17 jul-13 kl 21:46 »
En möjlighet är ju om man kommer åt startkransen och kan peta runt motorn med en skruvmejsel i den + lämpligt mothåll.

Eller, om det är svårt att dra runt motorn för hand hur man än gör, så kan man ju lossa startmotorn och låta den ligga på sidan, jorda den till motorblocket med en startkabel och provköra den lös.

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: leyland272 syncro
« Svar #7 skrivet: 18 jul-13 kl 20:31 »
Var och kollade på traktorn idag och knut korset fram går till pumpen till lastarn,Där fick jag tag med en stor rörtång och jag orkade inte rubba motorn så jag funderar på om den är skuren,Mvh

Existens

  • Gäst
SV: leyland272 syncro
« Svar #8 skrivet: 18 jul-13 kl 23:48 »
Den har väl kanske bara fastnat.  Du kan ju skruva loss spridarna och se om det går att fylla upp med lite olika oljor och grejer i cylindrarna och låta stå lite innan man tar i med lite mer kraft..

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14073
    • Medelpad
SV: leyland272 syncro
« Svar #9 skrivet: 19 jul-13 kl 11:34 »
Om kolvringarna har rostat fast i cylindrarna så brukar inte vevaxeln sitta totalt stumt utan man kan märka en aning spel pga glapp i vevlagren, kolvringarnas spel i spåren i kolvarna osv.
Men att kolvringarna fastnar av sig själva brukar bara inträffa när motorn har stått länge (åtminstone flera månader). Risken är större om motorn inte var varmkörd när den senast stängdes av.

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: leyland272 syncro
« Svar #10 skrivet: 19 jul-13 kl 22:28 »
Den ska enligt utsago inte ha gått på två år. Ägare ska ha ställt den där den står nu och då ska den ha gått....
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14073
    • Medelpad
SV: leyland272 syncro
« Svar #11 skrivet: 19 jul-13 kl 22:51 »
Då kan man nog räkna med att motorn är rejält hoprostad.

Ett knep som kan fungera ibland, om det inte hjälper att låta någon tunn rostlösande olja stå i cylindrarna flera veckor (gärna med motorvärmare inkopplad tidvis), är att välja ut en cylinder där kolven står nära övre dödpunkt och helst på väg ner (det kan gå att avgöra med hjälp av ventilernas läge mm) , ser till att båda ventilerna är stängda, man kan ev skruva ut justerskruvarna eller ta bort vipparmarna för att ordna det, sedan fyller man cylindern med olja genom spridarhålet och tillverkar därefter en adapter för att få dit en smörjnippel i spridarhålet. Sedan pumpar man med fettspruta tills kolven börjar röra på sig. När man väl har fått motorn att gå runt bör man dra runt den sakta flera varv med alla spridare borttagna så att man får bort oljan ur cylindrarna. Gärna köra en stund på startmotorn utan spridare också.  Kom ihåg att återställa ventilmekanismen innan startförsök!

När (eller om) motorn startar så bör man ta det mycket försiktigt så att inte rosten i cylindrarna ger en anledning för den att skära ihop. Det är nog lämpligt att ha värmt motorn med motorvärmare före start, och den bör gärna få gå en bra stund på tomgång innan man försöker belasta den eller varva. Ren olja i oljetråget är också mer viktigt än vanligt vid ett sådant här tillfälle, men om den gamla oljan inte ser alltför hemsk ut kanske den kan få vara kvar tills man åtminstone har fått igång motorn och vet att man inte behöver riva den och tappa ur oljan igen.

hånung

  • Gäst
SV: leyland272 syncro
« Svar #12 skrivet: 20 jul-13 kl 01:40 »
Då finns det enklare sätt lossa spridarna och fyll med diesel  och låt det stå tills det har släppt igenom på alla .

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: leyland272 syncro
« Svar #13 skrivet: 20 jul-13 kl 08:13 »
Har inte tid att kolla på den i helgen,Det är en -79 med kälve lastare som tar 1800 kg,Den är till salu för 30 000 med 2 skopor ,gafflar ,Frontblad ,Motvikt bak och 2 st balvagnar och en jf hövändare,Kan det vara något om jag får motorn att starta då ägaren inte har tid att kolla på den,Mvh

Existens

  • Gäst
SV: leyland272 syncro
« Svar #14 skrivet: 20 jul-13 kl 17:52 »
En motor rostar väl inte ihop på 2 år?  Jag har haft maskiner stående ute i 8 år och sen bara satt i ett batteri och startat dom.


30 000!!  :o   Det var ju en smula saftigt...

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14073
    • Medelpad
SV: leyland272 syncro
« Svar #15 skrivet: 20 jul-13 kl 18:52 »
Jag vet ett fall där en motor rostade ihop på tre-fyra månader i (i och för sig kanske fuktigt) varmgarage. Men där tror jag att den hade kallstartats och bara körts någon minut innan den stängdes av för gott. Om motorn hade varit ordentligt varmkörd när den stängdes av så hade den säkert inte fastnat.

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: leyland272 syncro
« Svar #16 skrivet: 20 jul-13 kl 20:08 »
Vad ska vi bjuda då?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 17511
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: leyland272 syncro
« Svar #17 skrivet: 20 jul-13 kl 20:19 »
Jag vet ett fall där en motor rostade ihop på tre-fyra månader i (i och för sig kanske fuktigt) varmgarage. Men där tror jag att den hade kallstartats och bara körts någon minut innan den stängdes av för gott. Om motorn hade varit ordentligt varmkörd när den stängdes av så hade den säkert inte fastnat.

Stämmer bra det och med dagens torrare diesel så är det en ganska kass oljehinna i förbränningsrummet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14073
    • Medelpad
SV: leyland272 syncro
« Svar #18 skrivet: 20 jul-13 kl 20:52 »
Stämmer bra det och med dagens torrare diesel så är det en ganska kass oljehinna i förbränningsrummet.

Jag tror inte dagens dieselkvalitet hade spelat någon roll, dels var det frågan om en bensinmotor och dels är det omkring 20 år sedan det hände.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17511
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: leyland272 syncro
« Svar #19 skrivet: 20 jul-13 kl 21:40 »
Jag tror inte dagens dieselkvalitet hade spelat någon roll, dels var det frågan om en bensinmotor och dels är det omkring 20 år sedan det hände.

Aha..   misstänkte det..   Men traktorn borde vara en diesel.     
Skall det sprutas i förbränningsrummet så rekommenderar jag Omegas krypolja. Den har lossat några objekt som har suttit helt fast när jag fått tag i dom.
Finns på Mekonomen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser