Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gröngöling med drömmar om ett nytt liv!  (läst 1934 gånger)

Mangotango

Gröngöling med drömmar om ett nytt liv!
« skrivet: 15 feb-07 kl 08:08 »
Börjar med att säga hej och tacka alla som gör det här underbara forumet möjligt.
Jag och min sambo bor i Göteborg men har nu nästan bestämt oss för att ge upp Sverige och storstadslivet och flytta till Sydamerika för att leva ett andligare och mer jordnära liv. Även om vi inte planerar att bli helt självförsörjande så är målet att själva producera livsmedel i så stor utsträckning som möjligt.
Så om ni har bra tips på böcker som omfattar odling av grönsaker, frukter, bär, nötter, bönor och kryddor, dela gärna med er.
Vilka fördelar och nackdelar finns det med ett varmt men ganska torrt klimat vad det gäller odling av frukt och grönsaker?
Platsen vi har valt har mycket grönska trots det varma och torra klimatet.
Är det bäst att plantera på hösten och skörda på våren? Beror kanske på vad det är man odlar?
Hur som helst kom gärna med råd om hur man kommer igång med odlandet. Vad planterar man först? Hur mycket plats behöver man? Osv.
Tack åter en gång.

Anne S

• Gäst
Re:Gröngöling med drömmar om ett nytt liv!
« Svar #1 skrivet: 19 feb-07 kl 22:51 »
Vilket stor steg ni planerar! Det allra bästa är väl samma råd som man brukar ge till nya odlare på koloniområden: fråga grannarna! De vet vad som trivs och vad som inte går. Litet inspiration kanske går att hämta i Lena Israelssons "Jordens täppor" (med på bokrean nu tror jag) som handlar om exotiska köksträdgårdar, visserligen med vinkeln vad som går att odla i Sverige, men... Jag är väldigt förtjust i Israelssons böcker om grönsaksodling. Hennes "Handbok för köksträdgården" använder jag verkligen som handbok.

Det borde finnas litteratur på engelska. Pröva att leta på den här sajten:  http://www.motherearthnews.com

Mangotango

Re:Gröngöling med drömmar om ett nytt liv!
« Svar #2 skrivet: 20 feb-07 kl 14:25 »
Vilket stor steg ni planerar! Det allra bästa är väl samma råd som man brukar ge till nya odlare på koloniområden: fråga grannarna! De vet vad som trivs och vad som inte går. Litet inspiration kanske går att hämta i Lena Israelssons "Jordens täppor" (med på bokrean nu tror jag) som handlar om exotiska köksträdgårdar, visserligen med vinkeln vad som går att odla i Sverige, men... Jag är väldigt förtjust i Israelssons böcker om grönsaksodling. Hennes "Handbok för köksträdgården" använder jag verkligen som handbok.

Det borde finnas litteratur på engelska. Pröva att leta på den här sajten:  http://www.motherearthnews.com

Tack för ditt svar. Tipset om att fråga grannarna var jättebra och även om vi inte bor där ännu kan man ju läsa om området och se vad som odlas där. Har inte hunnit kolla upp länken än men ska göra det senare idag. Tack också för boktipsen.  

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser