Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammslakt på sommaren?  (läst 2629 gånger)

lantisen

  • Inlägg: 141
  • Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
Lammslakt på sommaren?
« skrivet: 14 jul-13 kl 11:57 »
Har ett 3-mån bagglamm vi skulle behöva bli av med men annars slakta. Nu är vi ju mitt i juli och kanske inte den bästa slakttiden. Ska lammen hänga när man slaktat eller kan man stycka ner dem direkt? Behöver hitta alternativ om vi inte blir av med honom.... :(

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14505
    • Östergötland
SV: Lammslakt på sommaren?
« Svar #1 skrivet: 14 jul-13 kl 12:13 »
De skall väll hänga minst två dagar för att få ur muskelstelheten. Det går säkert att korta ned lite om du hänger svalt, inte kallt. Tid däröver är bara för att få mer smak och mörare kött.

lantisen

  • Inlägg: 141
  • Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
SV: Lammslakt på sommaren?
« Svar #2 skrivet: 14 jul-13 kl 14:37 »
Tackar. Har ju ett utrymme som är svalt, men inte kallt. Kanske kan fungera....

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Lammslakt på sommaren?
« Svar #3 skrivet: 14 jul-13 kl 17:28 »
Tänk på att skydda noga mot flugor- annars blir det lätt larver i köttet-inte så trevligt!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

lantisen

  • Inlägg: 141
  • Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
SV: Lammslakt på sommaren?
« Svar #4 skrivet: 14 jul-13 kl 21:57 »
Blä, larver vill vi INTE ha. Hua!! Maken jagar ju så vi har en sån där slaktpåse som släpper igenom luft att hänga det i.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Lammslakt på sommaren?
« Svar #5 skrivet: 14 jul-13 kl 22:34 »
Hej.
Ett lamm som är 3 månader kan du stycka direkt och läga i kylskåpet ett dygn. Den kan omöjligt vara annat än MÖR i den åldern  ;)

Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lammslakt på sommaren?
« Svar #6 skrivet: 16 jul-13 kl 09:51 »
När jag slaktar mitt i sommaren, då gör jag som i Afrika:  Stycka och ta hand om direkt - i gryta eller frys.  Men får det plats i kylen ett tag så är det förstås bättre.

  Det blir inte lika vackra snittytor om man styckar medan det är varmt, men flugplågan är värre.  Om du väntar en månad kan du få besök av  getingar också, de är ännu otrevligare!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Lammslakt på sommaren?
« Svar #7 skrivet: 16 jul-13 kl 13:46 »
Blä, larver vill vi INTE ha. Hua!! Maken jagar ju så vi har en sån där slaktpåse som släpper igenom luft att hänga det i.
Då blir det nog bra!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 3 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser