Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MAJS  (läst 2270 gånger)

Hardy

• Adressänd. A Öström Läggestsv. 36. 12431 Bandhagen
    • Närke
MAJS
« skrivet: 14 feb-07 kl 22:58 »
MAJS:
Jag älskar majs,bra som kantväxter till ett för vindar utsatt grönsaksland. Men, hur i h-sike gör man ned dom enorma röttera efter skörd? Ska dom få stå kvar i jorden till våren och frysa mjuka innan vårgrävningen eller ska dom tas upp efter skörden? Har letat i litt. för upplysningar om detta men det står bara hur dom drivs m.m. inget om "efterskörden"

Vitis

• Skåne
Re:MAJS
« Svar #1 skrivet: 14 feb-07 kl 23:41 »
Kan du inte dra upp hela plantan när du skördar ?? Mina majsrötter ligger i komposten just nu ...

Vad är det för sort du odlat ? Mina blev inte så himla kraftiga i rötterna, många blåste t.o.m. omkull. Jag odlade en sockermajs som hette Ashworth från Runåbergs.

Alba

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 15 feb-07 kl 12:56 »
Hur bearbetar du jorden?
Jag förstår att det känns stort om du gräver för hand.
Jag har odlat F.1 sorter som är ganska kraftigväxande. Ibland har vi sparkat av dem så att roten är kvar i jorden men själva blasten ovan jord har gått av och så har vi komposterat dem, och sedan plöjt med traktor. På senare år var majsodlingen så stor att min chef istället körde med slaghack före plöjningen. På våren harvade vi och fräste med traktor (där det behövdes). Men en traktor orkar ju vad som helst.

Både rötter och blast är bra att ta tillvara i komposten, om du handgräver eller har liten fräs som inte orkar fräsa ner allting. Det beror kanske på vilken jord du har också, höstgräver du eller vårgräver du. Sand eller lerjord? Om du kan få upp det mesta av roten på hösten så är nog de små rottrådarna mer lättarbetade på våren.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #3 skrivet: 25 feb-07 kl 17:26 »
jag lät mina 8 plantor stå kvar som en liten "stubbe" får se hur jag gör när det är dags att gräva fram dom ur snön....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 feb-07 kl 20:48 »
Jag har dragit upp hela plantan efter skörd, om det sedan varit rester kvar så har grisarna ätit det när de har rensat där under våren...

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 1 användare
carlie2

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser