Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lövskador, vad gör jag för fel?  (läst 1677 gånger)

Moga

• Uppland
Lövskador, vad gör jag för fel?
« skrivet: 13 jul-13 kl 12:41 »
Odlar potatisböna (apios americana) på balkongen sedan några månader men en del av löven ser inte helt hälsosamma ut. På flera av plantorna (som växer i samma stora kruka) är vissa av bladen delvis bruna och förkrympta. Dessa skador sitter nästan bara längst ned på plantorna, men det finns tendenser lite högre upp också (se bild 1 & 2). På en annan av plantorna som sitter i en egen kruka har bladen börjat få spontana små "hål" där man bara kan se lövens "skelett" under (ja, ni märker att jag är nybörjare :). Dessa skador sitter lite högre upp på plantan (bild 3 & 4).

Jag odlar grönkål bredvid och de har också fått sådana skador som på bild 3 & 4. Någon som vet vad jag gör för fel? Näringsbrist? Eller skadedjur? Grönkålen, pac choi m.m har fått små hål, av en annan typ, det ser ut som om sniglar har varit där och ätit men det är konstigt för jag har aldrig sett sniglar på balkongen... har också haft problem med sorgmyggor/blomflugor men det är mest inomhus, men de har ju säkert tagit sig ut till balkongen oxå...

Tacksam för tips!

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Lövskador, vad gör jag för fel?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-13 kl 13:28 »
Du använder för lite bekämpningsmedel. Hade du använt mer så skulle du ha undvikit insektsangreppen
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Moga

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 13 jul-13 kl 21:00 »
Jo så långt är jag med :) men vad är det för insekter och tips på bekämpningsmetoder?

masa

• -
« Svar #3 skrivet: 14 jul-13 kl 13:01 »
Skadorna ser ut som om de kunde vara gjorda av minerarlarver. Det kan vara larver av fjärilar, flugor, steklar mm. Larverna lever inne i bladet och dödar de delar som de har ätit av. Det man kan göra är att täcka med väv och inspektera växterna ofta och klämma ihjäl larverna så fort man ser tecken på angrepp.

Det du har på kålplantorna låter som kålmalsangrepp. Täckning med väv/nät är effektivt. Man kan också spruta med Turex (Bacillus thuringiensis).

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser