Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lövskador, vad gör jag för fel?  (läst 1677 gånger)

Moga

• Uppland
Lövskador, vad gör jag för fel?
« skrivet: 13 jul-13 kl 12:41 »
Odlar potatisböna (apios americana) på balkongen sedan några månader men en del av löven ser inte helt hälsosamma ut. På flera av plantorna (som växer i samma stora kruka) är vissa av bladen delvis bruna och förkrympta. Dessa skador sitter nästan bara längst ned på plantorna, men det finns tendenser lite högre upp också (se bild 1 & 2). På en annan av plantorna som sitter i en egen kruka har bladen börjat få spontana små "hål" där man bara kan se lövens "skelett" under (ja, ni märker att jag är nybörjare :). Dessa skador sitter lite högre upp på plantan (bild 3 & 4).

Jag odlar grönkål bredvid och de har också fått sådana skador som på bild 3 & 4. Någon som vet vad jag gör för fel? Näringsbrist? Eller skadedjur? Grönkålen, pac choi m.m har fått små hål, av en annan typ, det ser ut som om sniglar har varit där och ätit men det är konstigt för jag har aldrig sett sniglar på balkongen... har också haft problem med sorgmyggor/blomflugor men det är mest inomhus, men de har ju säkert tagit sig ut till balkongen oxå...

Tacksam för tips!

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Lövskador, vad gör jag för fel?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-13 kl 13:28 »
Du använder för lite bekämpningsmedel. Hade du använt mer så skulle du ha undvikit insektsangreppen
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Moga

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 13 jul-13 kl 21:00 »
Jo så långt är jag med :) men vad är det för insekter och tips på bekämpningsmetoder?

masa

• -
« Svar #3 skrivet: 14 jul-13 kl 13:01 »