Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tidig potatis  (läst 2645 gånger)

Varg-älva

• Finland
Tidig potatis
« skrivet: 08 jul-13 kl 16:58 »
Vad har hänt med min tidiga potatis? Eller ska den bete sig sådär?

Den tidiga potatisen kom snabbt upp och växte fint. Men så liksom stannade den i växten. Nu är den fina gröna buskar, men inga blommor syns. Den sena potatisen, som jag satte ungefär samtidigt kom senare upp och växte långsammare. Men plötsligt sköt den farten och är nu mycket större än den tidiga och blommar till och med.

Vad har egentligen hänt, eller ska det vara sådär? Borde inte den tidiga också gå i blom?

christelle

• Blekinge
SV: Tidig potatis
« Svar #1 skrivet: 08 jul-13 kl 17:18 »
Jo den borde ju blomma något innan den sena - den kanske har blommat med putteblommor så du inte sett det? Mina tidigaste potatisar dvs Rocket har blommat och börjar nu vissna ner så smått. Prova ett par stånd vetja och se om det finns nåt under  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 08 jul-13 kl 17:55 »
Vad har hänt med min tidiga potatis? Eller ska den bete sig sådär?

Den tidiga potatisen kom snabbt upp och växte fint. Men så liksom stannade den i växten. Nu är den fina gröna buskar, men inga blommor syns. Den sena potatisen, som jag satte ungefär samtidigt kom senare upp och växte långsammare. Men plötsligt sköt den farten och är nu mycket större än den tidiga och blommar till och med.

Vad har egentligen hänt, eller ska det vara sådär? Borde inte den tidiga också gå i blom?
Hur mycket och när de blommar är sortberoende. Så det är fullt möjligt att den tidiga nästan inte blommar alls. Jag tror som Christelle. Kolla vad som finns  under.

Varg-älva

• Finland
« Svar #3 skrivet: 08 jul-13 kl 17:57 »
Inga blommor har jag sett, och de har liksom stannat i växten. Så jag får hoppas att de växt desto mer under jorden.

Jag ska ta och kolla vad som finns under...

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #4 skrivet: 15 jul-13 kl 20:47 »
Potatis kan bete sig sådär när den har för lite eller för mycket vatten, eller för hård jord omkring sig.
Det man vill är ibland något annat än det som är.

masa

• -
« Svar #5 skrivet: 15 jul-13 kl 22:22 »
Om det inte är närings- eller vattenbrist, kan det vara angrepp av nematoder eller virus. Vid virusangrepp blir bladen krusiga och plantorna stannar i växten.

Varg-älva

• Finland
« Svar #6 skrivet: 16 jul-13 kl 11:05 »
Visst hittade jag finfina potatisar under jorden! Så allt är väl!

Fast jag tycker fortfarande det är konstigt med "kortväxt" potatis som inte blommar!  ;)

gila06

« Svar #7 skrivet: 16 jul-13 kl 21:17 »
Intressant!  Loggade in på denna sida för att ställa exakt samma fråga som du reda gjort här. Har satt Rocket, Amandine och Solist som är tidiga och Valor som är sena. Valoren är sedan 2 veckor full av vackra blommor. På de övriga syns inte en enda blomma. Det finns potatis under dessa men inte jättemycket. Har inte kollat Valoren ännu. För att få midsommarpotatis satte jag några potatisar i hinkar, inomhus till att börja med, och dessa blommade rikligt och gav bra med potatis.
Gissar att min jord lider brist på något. Men vad? Någon som kan ge en ledtråd? Har sparat på allt gräsklipp som blivit under sommaren för att fräsa ner i landet när jag skördat potatisen. Kan detta förbättra jorden som i grunden är tung  och lerig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser