Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trädodling i mjölkförpackning  (läst 2232 gånger)

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
Trädodling i mjölkförpackning
« skrivet: 07 jul-13 kl 22:03 »
Jag har drivit upp en massa träd i 1- och 1.5-liters mjölkförpackningar med kompostjord. Vissa trivs väldigt bra, framförallt hästkastanjen men även lönnen och valnöten. Linden trivs inte.

Min fråga är hur länge jag kan ha dom kvar i detta format. Jag skulle helst inte plantera ut dom än med tanke på älg och vildsvin, men funderar på att flytta över dom största till hink.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Huggorm

• Gäst
SV: Trädodling i mjölkförpackning
« Svar #1 skrivet: 07 jul-13 kl 23:43 »
Efter första säsongen är nog det mesta näringen i jorden slut, vedartade växter slukar näring fort. Men byter du jord eller tillför näring kan du nog ha dem där fler säsonger. Kom ihåg att räta ut rötterna när du så småningom planterar ut, träd i krukor har en tendens att låta rötterna cirkulera ett flertal varv runt kanten när de inte kan sträcka ut. Planterar man ut så kan en rot som går runt stammen på sikt strypa denna på samma vis som om man spänner en ståltråd runt stammen.

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 08 jul-13 kl 07:25 »
Lite synd om träden ser ut att ta sig att ha dem i så små krukor. Helst ska de ju stå i marken - går det inte att fixa en "nätbur" till dem ute i alla fall till linden typ fyra höga hörnpinnar med nät mellan och över. Och/eller sätt över dem i murarspannar av större modell och fortsätt ge bra kompost ett tag till tills de vuxit till sig.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 jul-13 kl 09:46 »
Lite synd om träden ser ut att ta sig att ha dem i så små krukor. Helst ska de ju stå i marken - går det inte att fixa en "nätbur" till dem ute i alla fall till linden typ fyra höga hörnpinnar med nät mellan och över. Och/eller sätt över dem i murarspannar av större modell och fortsätt ge bra kompost ett tag till tills de vuxit till sig.
Jag hade nätbur runt min finaste planterade lind, men mössen åt upp all barken i vinter så den är stendöd nu  :-\

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 08 jul-13 kl 10:38 »
Man kan sätta dit en ituskuren dräneringsrör(en sådan i veckad plast) runt stammen för att stoppa gnagare.

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 08 jul-13 kl 10:44 »
Jag hade nätbur runt min finaste planterade lind, men mössen åt upp all barken i vinter så den är stendöd nu  :-\
Håhåjaja naturen tränger sig på  ;) Gnagskydd + nät runt då?

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 15 jul-13 kl 10:02 »
Jag har lyckats bra med ganska många arter såhär långt men fortfarande inte fått upp en enda ask. Den groddar inte. Någon som vet vad som är hemligheten? Fröna är plockade på senvintern.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 15 jul-13 kl 10:19 »
Jag har lyckats bra med ganska många arter såhär långt men fortfarande inte fått upp en enda ask. Den groddar inte. Någon som vet vad som är hemligheten? Fröna är plockade på senvintern.
Askar verkar sociala och vill gärna stå ihop med andra askar...nej, men de fordrar nog peciell jordblandning för de sprider sig mycket lätt runt andra askar. Tror det är bättre att ta fröerna på hösten eller leta upp en askbacke och ta små rotade plantor och flytta hem.
Askar som trivs här står väldränerat men med skaplig tillgång till grundvatten och en vårbäck och i backe som vetter mot öster.

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 jul-13 kl 10:31 »
Man kan inte ta fröna från träden på senvintern. Då har de visserligen fått vinterkyla, men den måste kompletteras med fukt. Kan man hitta ett frö som legat på marken under vintern, helst inne under gamla löv, så skall de gro på våren. När man sedan planterar ut asken så måste man välja plats med omsorg, den är vårt kräsnaste inhemska träd. Den vill ha frisk, näringsrik jord och tolererar inte sur och mager skogsjord eller vattensjuk eller för torr jord. Men när rätt förutsättningar finns växer den däremot väldigt fort.

Alternativkliniken

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 15 jul-13 kl 11:11 »
Jag ser att du har fått tips, men jag tycker att du ska uppmärksamma gnagarskyddet. Det är extra viktigt om du har älgar och rådjur i närheten. Jag gjorde det misstaget att inte använda nät en gång det gjorde så att trädets stam blev helt förstörd. Så jag rekommenderar dig att sätta upp viltskydd/nät när du har planterat ut träden. Jag skulle vänta tills plantan/trädet var ungefär 1m hög och har en hållbar stam ca2-5cm beroende på sort på träd.

Lycka till!
« Senast ändrad: 15 jul-13 kl 23:01 av hildegard »

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser