En av grannanarna här i spenaten med tomten näst näst till närmaste grannen har aldrig brytt sig om något grönt. Visserligen har hen den mest underbara bersån jag nånsin sett och så en liten kanske 20 m2 gräsmatta. Såklart det varit skitsnack om hens gräsmatteklippning. Hens skall ju lära sig men styrelsen har inte kommit till skott med nått konstruktivt. Jag brukar klippa gräset, 20 m2 är ju peenuts, istället för att sen ta hand om 60 cm förväxt gräs. Jag gjorde en överenskommelse om bersån för några år sen och har klippt gräset inne i den och försökt rädda ett urgammalt äppeltråd som överlevt trots dåligt med ljus. Iår beklagade sig hen om hur äppeltrådet skulle klara sig. Hen vill själv gärna sitta i bersån. Och nu har jag fått, efter dialog om gräsmatteklippningen, mera mandat till "skötseln" och dessutom fått rejäl kompensation för arbetet.
Man skulle kunna säga att bersån är dubbel, i ena ändan syrener stora höga som bildar en grotta och i andra ändan visade det sig komma fram en jasminbuske (som blommar iår och doftar) flera rosor som överlevt, en rabarberbuske, vinbärsbusken har man sett hela tiden. Så en hög linje med rosa plymspireror eller vad de nu heter. Vi ingången de gula spirorna som blommar nu, Kung Carls knappar eller nåt. Det var så det började för nåra år sen jag rensade bort kirschkålen inne i bersån och tiggde skott på de gula spriorna utan tanke på att kirschen också kom med.
Eftersom jag iår efter överenskommelsen känner ett bättre mandat att vårda hens egendom. Hen ville ta fram sina trädgårdsmöbler (i trä) från vedboden. På en av bänkarna kan man ligga när solen gassar för mycket. Och så njöt ja i flera dagar av öppningen för äppelträdet ut mot det vita havet nedåt kärret. Då och då plockade jag av kirschkålsblommorna inne i bersån.

i h... det vita havet är ju kirschkål ! Och förklaringen (insett först iår just nu i juli, varför närmaste grannen och varför även sonens domäner sedan länge invaderas av kirren
Jag gick ock sökte tröst och infallsvinklar hos en granne längre bort. Jodå kirren finns i deras land också. F.. vad gör man ? Den blommar just nu, eller blommade kan man säga för det blev ca
1,5 kubik kirre. La den nere i kärret för att undvika bannor om de skulle fröa av sig på den stora "sociala" komposten.
Jag handrev kirren och lämnade brännässlor, lite tistlar inte i blom ännu, och stora stånd av Symphytum (är ju homeopat) kvar. Min ägandes typ röjsåg-snöre maskin skulle ha varit bra men har inte bivit betrodd att hantera av andra. Blev bra gympa för händerna spec högerhanden

Och så till den sociala biten. Vad säger ägaren, har ju inte frågat om lova att ta bort kirren. Vet hen vad kirre är? Närmaste grannen till vänster visste inte och frågade om den var giftig. Min son vet nog inte heller. Och så här har det nog sett ut år tillbaka och skulle så ha fortgått om jag inte hade tagit bort kirrblomstren i bersån