Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ett hav av Kirschkål och en underbar berså  (läst 2302 gånger)

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Ett hav av Kirschkål och en underbar berså
« skrivet: 05 jul-13 kl 12:28 »
En av grannanarna här i spenaten med tomten näst näst till närmaste grannen har aldrig brytt sig om något grönt.  Visserligen har hen den mest underbara  bersån jag nånsin sett och så en liten kanske 20 m2 gräsmatta.  Såklart det varit skitsnack om hens gräsmatteklippning.  Hens skall ju lära sig men styrelsen har inte kommit till skott med nått konstruktivt.  Jag brukar klippa gräset, 20 m2 är ju peenuts, istället för att sen ta hand om 60 cm förväxt gräs.  Jag gjorde en överenskommelse om bersån för några år sen och har klippt gräset inne i den och försökt rädda ett urgammalt äppeltråd som överlevt trots dåligt med ljus.   Iår  beklagade sig hen om hur äppeltrådet skulle klara sig.  Hen vill själv gärna sitta i  bersån.  Och nu har jag fått, efter dialog om gräsmatteklippningen, mera mandat till "skötseln" och dessutom fått rejäl kompensation för arbetet. 

Man skulle kunna säga att bersån är dubbel, i ena ändan syrener  stora höga som bildar en grotta och i andra ändan visade det sig komma fram en jasminbuske (som blommar iår och doftar) flera rosor som överlevt, en rabarberbuske,  vinbärsbusken har man sett hela tiden.  Så en hög linje med rosa plymspireror  eller vad de nu heter.  Vi ingången de gula spirorna som blommar nu, Kung Carls knappar eller nåt.  Det var så det började för nåra år sen jag rensade bort kirschkålen inne i bersån och tiggde skott på de gula spriorna utan tanke på att kirschen också kom med.

Eftersom jag iår efter överenskommelsen känner ett bättre  mandat att vårda hens egendom.  Hen ville ta fram sina trädgårdsmöbler (i  trä) från  vedboden.  På en av bänkarna kan man ligga när solen gassar för mycket.  Och så njöt ja i flera dagar av öppningen för äppelträdet ut mot det vita havet nedåt kärret.   Då och då plockade jag av kirschkålsblommorna inne i bersån.    >:D i h... det vita havet är ju kirschkål !   Och förklaringen (insett först iår just nu i juli, varför närmaste grannen och varför även sonens domäner sedan länge invaderas av kirren  >:D           

Jag gick ock sökte  tröst och infallsvinklar hos en granne längre bort.  Jodå kirren finns i deras land också.  F.. vad gör man ?  Den blommar just nu, eller blommade kan man säga för det blev ca 1,5 kubik kirre.  La den nere i kärret för att undvika bannor om de skulle fröa av sig på den stora "sociala" komposten.   

Jag handrev kirren och lämnade brännässlor, lite tistlar inte i blom ännu, och stora stånd av Symphytum (är ju homeopat) kvar.  Min ägandes typ röjsåg-snöre maskin skulle ha varit bra men har inte bivit betrodd att hantera av andra.  Blev bra gympa för händerna spec högerhanden   :o

Och så till den sociala biten.  Vad säger ägaren, har ju inte frågat om lova att ta bort kirren.  Vet hen vad kirre är?   Närmaste grannen till vänster visste inte och frågade om den var giftig.   Min son vet nog inte heller.  Och så här har det nog sett ut år tillbaka och skulle så ha fortgått om jag inte hade tagit bort kirrblomstren i bersån  :-*   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nina W

• Värmland
SV: Ett hav av Kirschkål och en underbar berså
« Svar #1 skrivet: 05 jul-13 kl 12:37 »
Klart du måste få ta bort den dær kirskålen. Tænk på hur grannar bråkar om någon struntar i blommande maskrosor så att vinden sprider frøna... Och maskrosor ær ju rætt trevliga jæmført med kirskål! Jag tycker du gjort en fin insats.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 05 jul-13 kl 20:13 »
Kirskålen är finfin kaninmat och de spröda är lyxigt att ha i grytor och wook.

Nu måste jag tipsa om ett perfekt redskap att ta kirskålen med. Skäran.
Jag använder en som jag köpte på Floby överskott. den är perfekt till detta. Och snabbt går det.
Det finns på Skogma oxå och på ebay,   Men jag föredrar Flobys då den inte är riktigt vass utan tandad då kan man liksom fånga upp en bunte och sedan skära av.  Jag upplever som att man kan få med sig 3-4 ggr så mycket mot vanlig handdragning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 05 jul-13 kl 20:26 »
Jag har fullt med kirskål i och runt trædgården. Inte mitt fel, det fanns då jag flyttade dit. Jag anvænder framførallt lien. Kirskål ær mør och vældigt lætt att svisha av med den. Men tack før tips om skæra, det ska jag skaffa en. Låter bættre æn den trædgårdssax jag anvænder nu før att klippa bort den runt buskarna och pionerna.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 05 jul-13 kl 20:32 »
Det är jätte enkelt att använda lien  ;D
Jag tycker bara att det är så jobbigt att samla upp och med skäran så är det lättare, framförallt då jag fodrar djuren med kirskål.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #5 skrivet: 05 jul-13 kl 21:38 »
Jag började med en "typ blomsax" men upptäckte att det gick mycket bättre att dra upp med händerna.  Idag upptäckte jag ett nytt områden granne till oss här i föreningen.  Trots träningsvärk sedan igår gick det lätt här också men Lord Nelson´s handskar  stoppade inte bränningarna från Nässlorna som växte runtomkring.  Var så långt mycket nöjd med arbetet tills jag tog en cykeltur på byn och såg nya fält som skall förträngas.

Kirsch borde vara mumsmums för  fåren  också ?

Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 jul-13 kl 21:43 »
Jag började med en "typ blomsax" men upptäckte att det gick mycket bättre att dra upp med händerna.  Idag upptäckte jag ett nytt områden granne till oss här i föreningen.  Trots träningsvärk sedan igår gick det lätt här också men Lord Nelson´s handskar  stoppade inte bränningarna från Nässlorna som växte runtomkring.  Var så långt mycket nöjd med arbetet tills jag tog en cykeltur på byn och såg nya fält som skall förträngas.

Kirsch borde vara mumsmums för  fåren  också ?

Akta dig, snart upptäcker du att det är kirskål typ över allt *vet av erfarenet*

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser