Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP!! min salix (pil) växer. Vad händer när det blir en skog?  (läst 3541 gånger)

mirakelgården

• Östergötland
Hej. Vi har sparat ca 4000 kvadratmeter salix för att ha insyns skydd mot grannen, funderar på hur den kommer att se ut i framtiden, träden är redan upp till 10 tjocka i stammen och 6-7 meter höga o typ 10 st stammar på varje planta, hmmmm.....börjar bli svårgallrat :o.
Jag vill inte ta bort allt för det växer upp mycket självsådda träd emellan, gran, tall o massor av björk.

Finns det någon som kan hjälpa mej med svar så tackar jag på förhand :)

christelle

• Blekinge
Det kommer att bli en skog, svårgenomtränglig om träden står någotsånär tätt och jamnt. Använder du salixgrenarna till något?
Rundbarka det du vill gallra bort, vänta ett par år eller tills träden helt slutar dra upp vatten=är dött, såga ner och rotdra därefter.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Vitis

• Skåne
....

Finns det någon som kan hjälpa mej med svar så tackar jag på förhand :)

Men vad var frågan?  ;)

Kan du inte föryngra det? Du behöver ju inte kapa ner allt på en gång, gör det över några år så behåller du insynsskyddet under tiden.

Vad är det för träd? Vanlig pil? Är det förvuxen energiskog?

christelle

• Blekinge
Tolkade det som att man hade skördat tidigare eftersom det var 10 stammar på varje planta?

mirakelgården

• Östergötland
Hej igen, Ursäkta otydlighet, Frågan är vad händer med energiskog (salix) när den får växa?
Visst går det att föryngra, vilket vi försöker men det är ju typ 500 000 pinnar o stammar som
växer så de knakar :) men vi vill inte skörda allt pga. insyn och att det redan har vuxit upp gran,
tall o björk emellan som vi vill behålla på sikt.

christelle

• Blekinge
Ja den kommer som sagt med tiden att bli en nästintill ogenomtränglig skog och varje "pinne" kommer att bli ett träd och på höjden kommer varje träd att bli nästan så högt som arten har möjlighet att bli, blir ju rätt mycket konkurrens så maxhöjd lär inte alla pinnar komma upp till. Och de träd du vill ha där får en tveksam uppväxt med så mycket skuggande och vattensugande salix. Större tallar ger inte mycket insynsskydd eftersom de är kala på stammarna med kronan högt upp.

Loke

• Tvåbarnspappa och kaninbiten
    • Skåne
    • Lokes Liv
Gran och björk kommer antagligen dö efter 6 - 8 år. Jag hade sparat var 10 salix"stam" och kapat resten. De kommer ju med nya vattenris rätt fort. För övrigt finns det en man i danmark som försöker bevara sin salixskog så att man kan gå i den på små stigar. Han berättade att det kräver cirka 20 timmar i veckan för att bara hålla salixen i shack. Här snackar vi dock om en halv hektar, men ändå..
"Efter att ha kämpat i en vecka lyckades jag förstå hur man andvänder gästboken.."

Huggorm

• Gäst
Gran och björk kommer antagligen dö efter 6 - 8 år.
Jag har svårt att tro att granen kommer dö, den är mycket skuggtålig och skapt för att kunna växa upp genom buskage och på sikt ta över

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser