ett flytande golv på leca fungerar såhär:
först får du ju gräva ut precis som du har tänkt, i skåne tycker vissa fackmän att 30 cm räcker för at få frostfritt, men jag har grävt ur ungefär en halvmeter.
kanske ett tunnt lager makadam i botten (5-10 cm?)sen häller du i en förfärlig massa lecakulor, det fina med detta är att det blir luftigt men välisolerat.
sen gäller det att kratta ut det hela för att få jämn nivå överallt.
nu är det dax att plocka fram golvfiskarna, (detta kräver att du ritat en nivålinje runt hela rummet/huset så att du har koll på i vilken nivå golvfiskarna ska ligga)
lägg ut golvfiskarna med lagom mellanrum där du vill ha dem så att deras ändar överallt tangerar den förhoppningsvis lodräta linjen som du ritat. fyll sedan på med mera leca tills de är så begravda att deras överkant är i samma nivå som lecan.
sedan är det bara att lägga ut golvbrädorna direkt på lecan och skruva fast dem i golvfiskarna, se bara till att där är så packat som möjligt med leca under dem, och glöm inte några remsor foam på golvfiskarna för att motverka knirr och knarr när man kliver omkring.
är allt detta arbete nogrannt utfört har du ett golv som inte sitter förankrat någonstans, men som heller inte kan gå någonstans.
fördelarna med detta? du får ett väldigt bra isolerat golv, men även en luftig grund som kan andas bra,
eh.. om huset sätter sig av någon anledning påverkas i varjefall inte golvet

tja, fråga gärna mer om det verkar obegripligt, jag är ganska trött just nu så det kan hända att jag formulerat mig konstigt här och där...