Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3000 kr för gäss  (läst 4467 gånger)

fruhöna

  • Inlägg: 11
    • Småland
3000 kr för gäss
« skrivet: 01 jul-13 kl 08:34 »
Är ny på det här med gäss och hoppas att få lite tips och råd härifrån.

Har fått erbjudande om att köpa ölandsgäss för 3000 kr. 1 hane och 3 honor.  Som ör 1 år gamla.

är det rimligt pris? 750 kr st.


Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: 3000 kr för gäss
« Svar #1 skrivet: 01 jul-13 kl 08:38 »
Med tanke på att ölandsgäss är svåra att få tag i så skulle jag tro att det är ett rimligt pris. Jag hade i vart fall betalat den summan för en vuxen och könsbestämd grupp på 1+3 om jag hade velat ha Ölandsgäss . Gåshannar är ju dessutom ofta bättre på att befrukta och sköta sina tjejer från och med år två och honorna brukar värpa tillräckligt bra åtminstone de första 5 åren så åldern är ju inte ett problem.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: 3000 kr för gäss
« Svar #2 skrivet: 01 jul-13 kl 08:39 »
Genbank?
Fjäderfän och kaniner

fruhöna

  • Inlägg: 11
    • Småland
SV: 3000 kr för gäss
« Svar #3 skrivet: 01 jul-13 kl 08:57 »
Ej genbank men han hävdar dom är genbank men han fick inget intyg när dom va små. Och då är dom inte genbank enligt mig. För jag kan inte avla genbanks djur på djur utan intyg.  Så mycket är jag iaf med.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: 3000 kr för gäss
« Svar #4 skrivet: 01 jul-13 kl 11:21 »
Kolla riktpriset för genbanksdjur,dessa borde vara billigare om de inte går genbanksansluta.
Fjäderfän och kaniner

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: 3000 kr för gäss
« Svar #5 skrivet: 01 jul-13 kl 13:35 »
Kolla riktpriset för genbanksdjur,dessa borde vara billigare om de inte går genbanksansluta.
Varför då? Exakt vilket extravärde tillför genbankspapprena?  För övrigt är riktpriset för vuxna genbanksgäss från 600kr.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: 3000 kr för gäss
« Svar #6 skrivet: 01 jul-13 kl 15:14 »
Med genbank har man renrasiga djur,samt rätt till eu-stöd,rätta mig om jag har fel.
Fjäderfän och kaniner

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: 3000 kr för gäss
« Svar #7 skrivet: 01 jul-13 kl 15:31 »
Genbankspapper generar 600 kr netto per år. Med tanke på alla övriga kostnader man har om man ska bygga stänge och bon, kläckare om man vill ha många gässlingar så är det inte så där jättemycket att hurra över.

Gässen har förvisso härstamning men med tanke på att det inte finns särskilt tydliga avelsmål inom genbankerna kan man fråga sig om papprena medför några större värden i det avseendet annat än att de har en hästamning. Enskilda djurägare kan ju arbeta med vissa avelsmål, men då talas det nog ganska tyst om det.

Nu tänkte jag ju vara lite fräck här, såg din annons tidigare man kom aldrig för mig att svara, men du kan få köpa min besättning av skånegäss (genbankade) om det är intressant. 2+2 och i nuläget fem gässlingar. Dock så bor jag i Höör så det kanske är lite för långt borta.

fruhöna

  • Inlägg: 11
    • Småland
SV: 3000 kr för gäss
« Svar #8 skrivet: 01 jul-13 kl 16:52 »
Besk: hur mycket ska du ha?

Micki o Molly

  • Inlägg: 317
    • -
SV: 3000 kr för gäss
« Svar #9 skrivet: 01 jul-13 kl 18:34 »
Är ny på det här med gäss och hoppas att få lite tips och råd härifrån.

Har fått erbjudande om att köpa ölandsgäss för 3000 kr. 1 hane och 3 honor.  Som ör 1 år gamla.

är det rimligt pris? 750 kr st.

På en hönsbytardag i helgen dök det upp en man som frågade om han fick stå å sälja brevid mig.

 När han packat upp visade de sig att han hade ett gäng  Ölandsgäss med sig till försäljning. Nu minns jag inte exakt ålder, men ca 2 veckor.

Han hade satt ett pris på 75kr/st,,, men med en tids övertalning fick jag honom att höja,,så då satt han 100:-/styck. Jag har noll koll på vad gåsar och sånt kostar men det kändes liite konstigt att jag sålde blandraskycklingar för mer än vad hanses fina gässlingar kostade.



Nä, ni som nu undrar,,,, jag kunde EJ stå emot,, o:) det följde 2 st könsbestämda  Ölandsällingar med hem i bagaget  ;D.

Nu hinner säkert dessa Ölandsgäss äta en heldel foder på 1 år kan jag tänka mig,,,men hur mycket  ???   Visst hinner de väll äta för 1500:- om man räknar allt i köpefoder ?

Intressant fråga om 4 st Ölandsgäss är värda 3000:-  ;)

Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

fruhöna

  • Inlägg: 11
    • Småland
SV: 3000 kr för gäss
« Svar #10 skrivet: 01 jul-13 kl 18:57 »
En gässling kostar 80-100 dags gamla. Sen plussar man på 10-20 kr per vecka. Så en gås på ett år för 600-750 kr verkar rimligt

fruhöna

  • Inlägg: 11
    • Småland
SV: 3000 kr för gäss
« Svar #11 skrivet: 01 jul-13 kl 18:59 »
Sen äter gässen inget foder så länge det finns gräs och dom får beta fritt. Är väl bara på vintern och gödning innan slakt man ger dem spannmål och lite rotsaker. Rätta mig om jag har fel.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: 3000 kr för gäss
« Svar #12 skrivet: 02 jul-13 kl 08:09 »
Sen äter gässen inget foder så länge det finns gräs och dom får beta fritt. Är väl bara på vintern och gödning innan slakt man ger dem spannmål och lite rotsaker. Rätta mig om jag har fel.
'Du har fel  ;). Ska gässen värpa något vidare, så behöver de lite tillskottsfoder och snäckskal. Mina får lite foder i princip året om, en stund på hösten, när de inte värper, men det ändå är varmt, kan de hända att de inte får extrafoder, om betet är bra. Däremot går det åt väldigt lite foder till gäss. En stor gås äter ungefär lika mycket foder som en höna, om de har bete.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: 3000 kr för gäss
« Svar #13 skrivet: 02 jul-13 kl 08:27 »
Hej
Ett riktpris är just ett riktpris - säljaren sätter priset och köparen betalar om den vill ha djuren  ;)
När det gäller genbanksdjur tycker jag att de som föder upp dessa ska kunna ta betalt för sit arbete,annars finns det ju billigare djur som ger mer kött - för mindre inköpspris. Det måste vara nåt värt att arbeta för att bevara en ras .. Eller?
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

fruhöna

  • Inlägg: 11
    • Småland
SV: 3000 kr för gäss
« Svar #14 skrivet: 02 jul-13 kl 10:28 »
Snäckskal glömde jag. Klart att dom ska ha det. Har ju andra fjäderfä hemma så det va  ingen nyhet :)

Micki o Molly

  • Inlägg: 317
    • -
SV: 3000 kr för gäss
« Svar #15 skrivet: 02 jul-13 kl 13:37 »
Så vad är då bästa foderstaten för mina bäbisar?
 
Jag har en förkärlek till flytande multivitamin som jag vill tro löser alla problem i hela världen ;D

Och då pinnar kostnaderna iväg,,, oj , det drar iväg, strö, stängsel, el.

Köp, om dom ser fina ut, rena rama fyndet  :)

 Du hinner kanske få massor av smågåsar innan jag ens hinner iväg å fylla på multivitamin förådet  ;)
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: 3000 kr för gäss
« Svar #16 skrivet: 08 jul-13 kl 05:54 »
Jag finner också priset rimligt, med eller utan genbanksintyg. Ville jag ha gäss skulle jag nog köpt, men ville jag ha ölandsgäss hade jag inte köpt utan genbanksintyg. Visst kan en gås vara en Ölandsgås även utan genbanksintyg men då får man helt och håller sätta sin tillit till säljaren och hoppas på att det verkligen är så. Sen är det ju samma sak för köparen om han/hon i framtiden vill bli säljare. "Den som jag köpte dom av sa att det var ölandsgäss...". Hade jag varit intresserad av att hjälpa till med bevarandet av en hotad ras som Ölandsgåsen, hade jag sett till att jag köpt med genbanksintyg. Jo, jag vet att det kan vara svårt att få tag på, men jag hade i så fall hellre väntat än impulsköpt.

Grimbart frågade om "EU-stöd". Har man en flock genbanksanslutna Ölandsgäss är man berättigad till ett stöd med 800 kr per djurslag och år. Men då måste man alltså själv ha anslutit sig och skrivit genbankskontrakt med registerförande förening (i detta fallet Svenska Lanthönsklubben). Kanske inte så stora pengar, men i alla fall en liten uppmuntran för att man är med i ett bevarandearbete. En fördel när det gäller fjäderfän och kaniner jämfört med övriga djurslag är att stödet till hotade husdjursraser går via föreningen och man slipper själv att ansöka till Jordbruksverket. Det ser jag som en stor lättnad. Dom kan vara sååå krångliga.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser