Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minsta antalet får?  (läst 3206 gånger)

Vitkål

• Uppland
Minsta antalet får?
« skrivet: 30 jun-13 kl 20:56 »
Vi planerar flytt till hus på landet med tomt på drygt 5500kvm, och självfallet är jag sugen på att skaffa mig får, inte bara för sällskapet utan också för hjälp med gräsklippning, mjölkning osv. Hur många får får plats på den ytan och hur många bör man ha som minst? Eller ska man kanske satsa på något annat djurslag om denna yta är för liten?

Nu är det ett tag kvar och jag måste verkligen läsa på ordentligt innan, men vad säger ni, folket på alternativ.nu?

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Minsta antalet får?
« Svar #1 skrivet: 30 jun-13 kl 21:17 »
Våran tomt är lite större och vi fick lära oss att den är för liten för får med lamm (behövs nog för mjölkning).

Varför inte satsar på fjäderfä och kaniner, det bär marken och det finns plats för lite trädgård med :)
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 30 jun-13 kl 22:20 »
Jag är böjd att hålla med föregående talare.

får är visserligen jättetrevliga och intressanta djur. Minns min Kajsa som jag fick som liten och som följde mig tills jag var 13 då hon somnade in.
Kaniner och höns är betydligt bättre djur att ha på den tomten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #3 skrivet: 30 jun-13 kl 22:48 »
Det låter litet - särskilt om du har lust att odla i något hörn, ställa upp trädgårdsmöbler osv.

Kanske det finns någon närliggande mark du kan få låna? Vi har goda förhoppningar att kunna nyttja en del samfällt ägd mark den dag vi skaffar får eller getter.

Vitkål

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 01 jul-13 kl 08:45 »
Ja, lite ledsen i ögat blir man ju men jag kanske får skaffa mig några höns som kan få spatsera runt på tomten istället :)

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 01 jul-13 kl 09:20 »
Vi planerar flytt till hus på landet med tomt på drygt 5500kvm, och självfallet är jag sugen på att skaffa mig får, inte bara för sällskapet utan också för hjälp med gräsklippning, mjölkning osv. Hur många får får plats på den ytan och hur många bör man ha som minst? Eller ska man kanske satsa på något annat djurslag om denna yta är för liten?

Nu är det ett tag kvar och jag måste verkligen läsa på ordentligt innan, men vad säger ni, folket på alternativ.nu?
På goda marker kan man teoretiskt ha 4-5 får per ha allt inräknat, alltså 2 på din tomt. Men med tanke på att man då ska maxa produktionen, ska rotera betet, avsätta en del till hö,du säkert vill ha trädgårdsland, nöjesyta mm och att 2 djur är på underkant för att de ska trivas så är tomten nog för liten. Dessutom vill får instinktivt dra vidare, flytta på sig. Att hålla dem instängda på en liten yta är egentligen mot deras naturliga drift. De kommer att fort bli missnöjda och försöka att ta sig ur området. Siffrorna är snarare för att uppskatta hur mycket man behöver i stora besättningar. Kaniner och höns är en möjlighet, en annan är att du känner till nån som har några får och låter dem beta på en del av din tomt under någon  eller några veckor, kanske i utbyte mot en fårfiol. :)

Vitkål

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 01 jul-13 kl 09:25 »
Jo, att arrendera mark verkar ju vara enda lösningen. Säkert ingen omöjlighet heller men man får nog i dagsläget lägga ned tankar på att skaffa sig några ullbollar. Höns är ju himla gosigt det med :)

ängesgården

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 01 jul-13 kl 10:04 »
 en fin damm med ankor som badar, och goda ägg har de också
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 01 jul-13 kl 10:39 »
en fin damm med ankor som badar, och goda ägg har de också

Japp, och de hoppar inte upp i pallkragerna och förstör odlingarna med det ;) (Jag vet, ankor har andra nackdelar, men rogivande är de mera än höns)

Bra resultat också med att använder gotlandskaniner som gräsklippare och går efter med en mindre teknisk sådan :) Marken borde bära en bra besättning.
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 02 jul-13 kl 08:28 »
Annars är gässen det effektivaste betesdjuret vi har. Gäss är trevliga djur, lättskötta, lätta att valla, lätta att stängsla in, och kan bli väldigt tama om man håller på med dem. Ca 5-7 växande gäss per 1000 kvadratmeter skulle jag säga att man kan ha.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vitkål

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 02 jul-13 kl 18:26 »
Gäss är underbara!

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 3 användare
Erik Forsman, Nataks, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser