Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det riktigt att inte Linderödsgaltarna får galtsmak innan 1 års ålder  (läst 6034 gånger)

Hönsmorsan

• Västergötland
Läste någonstans att de flesta linderödsägarna inte kastrerar sina galtar innan 1 års ålder, för att det sällan blir galtsmak på denna ras. Stämmer detta, eller ska man satsa på gyltor?

Jag har tänkt köpa 2 st. 3-månaders kultingar för att slakta okt-nov.
Detta för att pröva att ha gris först och sedan kanske satsa på avel för husbehov.

Jag trodde bestämt först att det var gyltor som gällde för godaste köttet och minst besvär med bl a kastrering.
Läste sen att det ytterst sällan blir galtsmak på denna ras, så jag kanske får tänka om.

Tacksam för svar till en grisnybörjare

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Det finns lika många teorier på det som det finns grisägare. Min teori är att det ligger i släkten! Här har vi slaktat ett 20-tal okastrerade grisar och inte haft onne på nån.

Så hör dig för med säljaren. Har brorsorna gått att äta är det förhoppningsvis ingen fara.... ( fast det är som sagt bara min teori...:)  )
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Att alla galtar skulle smaka illa är en utbredd missuppfattning. Inte ens om galten precis har betäckt ett flertal suggor är det vanligt att han smakar illa. Bara några procent av galtarna smakar illa, detta oavsett ålder och virilitet. Detta gäller vildsvin och tamgrisar av alla raser.

Jag har ätit massor av okastrerade galtar, har hittills träffat på EN som smakat illa.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vilkhyttan

• Östergötland
Ja olika bud jag har fått lära mig att Linderrödarna inte får galtsmak andra att det är som med vildsvinen, de tyngsta djuren är inte goda... :)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Ja olika bud jag har fått lära mig att Linderrödarna inte får galtsmak andra att det är som med vildsvinen, de tyngsta djuren är inte goda... :)
Storleken och tyngden ökar inte risken för dålig smak. Iofs ökar fettmängden risken för dålig smak, om man har en inkompetent slaktare, men en inkompetent slaktare kan förstöra vilket kött som helst. God hygien är naturligtvis en förutsättning för att få gott kött av bra kvalitet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens

• Gäst
Själva storleken gör ju inget, men en stor galt är ju oftast äldre, och åldern kan ju spela in.
Men det är som sagt väldigt olika.. har haft en vän här på forumet som födde upp Linderödare, och i stort sett samtliga galtar smakade galt.
Själv har jag haft vanliga grisar och där var det ca 7 av 10 som inte gick att äta av galtarna.

Men sen får man ju inte glömma andra aspekter än just smaken. Har man många grisar så blir det ju betydligt lugnare med kastrater än galtar. Dessutom kan man ha alla tillsammans, vilket ju inte funkar om man har könsmogna galtar tillsammans med gyltor.  Här hade 4 galtar ihjäl en gylta som brunstade första gången, och då gick dom ändå åtskilda från början men hoppade över en natt.

Däremot lär det inte vara nån som kastrerar galtar vid 1 års ålder, utan man gör det ju direkt.. Men Ts kanske menade att man inte kastrerar galtar som inte kommer bli mer än 1 år gamla  :)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Jag slaktade t ex en stor galt på minst 3 år, linderödare som gått som avelsgalt. Ingen galtsmak på den. Har slaktat eller hjälpt till med slakt på massor av galtar, men jag har väl haft tur...

Däremot smakar alla äldre djur, oavsett kön, väsentligt mer än unga djur. Köttet blir fastare och kräver annan tillagning. Men rätt tillagat är kött från äldre djur delikat, mycket bättre än det från unga djur, tycker jag. Men smaken är ju delad, och man tycker om olika saker.

Hönsmorsan

• Västergötland
För att återgå till min ursprungliga fråga.
Ni som har varit i samma situation som jag. Vad hade Ni gjort? Vågat köpa galtar och chansa eller köpt gyltor istället.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Jag hade köpt galtarna, de är väl billigare? Dessutom växer de troligen bättre.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Jag hade köpt galt!
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
Håller med - köp galtar för att maxa tillväxten.
Galtsmaken är mkt en "personlig" upplevelse också.
Jag har kännt galtsmak på kött från 3 års galt men alla andra som provade det sa bara "hmmm gott....vadå galtsmak?"
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Existens

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #11 skrivet: 27 jun-13 kl 19:42 »
Då lär det inte ha varit galtsmak. .de som råkar ut för det brukar märka :) . Jag hade utan tvekan valt gylta.  Det kan ju vara så att ts är en som skulle känna det och hur kul är det att hålla grisar i ett år och lägga tusentals kronor i foder och sen inte kunna äta köttet? Varför rekommendera ett alternativ som har större risk?

Charlotte

• -
Kött med "ornesmak" stinker ju tom när man tillagar det, borde inte gå att missa ;)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
För att galtar sätter något mer muskler, är trevligare och blir lättare tama. Tycker jag. Gyltor är så sura!

Existens

• Gäst
Jag tror knappast köttansättningen och tillväxten är nåt som kommer att märkas skillnad i en hobbyuppfödning. I de försök som gjorts i professionella uppfödningar har man sett skillnader som eventuellt kan handla om 2-3 dagar fram till slaktmognad, men då beror det också på att man utfodrar kastrater mindre för att inte få för feta grisar.  För utegrisar lär detta inte vara nåt problem, våra grisar klassades alltid över 60% kött och det gick inte att se nån skillnad på gylta, galt eller kastrat.
Men nån enighet i galtfrågan lär vi aldrig nå på Alternativ.. den har ju delat i två läger nu så många år jag kan minnas.. :)

Kött med "ornesmak" stinker ju tom när man tillagar det, borde inte gå att missa ;)
Mvh
Charlotte

Ungefär ja.. :)  En ilsken kund ringde och bad mig hämta köttet innan dom fick riva huset lät det som i princip..

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Det kanske går att få tag på en kastrat?

Linderödare i genbank är ju riktigt dyra, så det är ganska oekonomiskt att ha dem bara för slakt. Men troligen finns det ändå ett överskott av galtar, och kunde man komma över en kastrat borde den inte var mycket dyrare än vilken gris som helst.

Vilkhyttan

• Östergötland
Storleken och tyngden ökar inte risken för dålig smak. Iofs ökar fettmängden risken för dålig smak, om man har en inkompetent slaktare, men en inkompetent slaktare kan förstöra vilket kött som helst. God hygien är naturligtvis en förutsättning för att få gott kött av bra kvalitet.

Jo det har den iaf på vildsvin där man inte vet åldern där går man efter vikt, en galt över 80 kg vill man sällan ha,även om det hänger ihop med ålder så hänger även tillväxt ihop med könsmognad mm och det är ju främst den som styr galtsmaken. Men en "orne"gris märker man som sagts innan den äts för det går knappt att steka  8) är man osäker kan man ta en liten bit vid slakten och steka bara för att känna lukten, galtlukten är stark och frän och riktigt obehaglig och går inte att krydda bort.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Skulle man få en galt med galtsmak kan man rädda köttet genom att kallröka det.

Jag har ätit flera vildsvinsgaltar som vägt över 100 kg slaktad vikt, ingen av dem har smakat illa. Och jag har känsliga smaklökar. Däremot är det av största vikt att slaktaren är skicklig. Vet ett par bekanta, vilka är totalt inkompetenta på att ta hand om kött, som förstört fina vildsvinsgrillgrisar på ca 20 kg slaktad vikt.

Får man smuts och urin på köttet, då smakar det gärna väldigt illa. Det kan man ju skylla på att det är en galt, om man inte vill skylta med att man är en klantig slaktare med bristande hygien.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Jag tror knappast köttansättningen och tillväxten är nåt som kommer att märkas skillnad i en hobbyuppfödning. I de försök som gjorts i professionella uppfödningar har man sett skillnader som eventuellt kan handla om 2-3 dagar fram till slaktmognad, men då beror det också på att man utfodrar kastrater mindre för att inte få för feta grisar.  För utegrisar lär detta inte vara nåt problem, våra grisar klassades alltid över 60% kött och det gick inte att se nån skillnad på gylta, galt eller kastrat.
Men nån enighet i galtfrågan lär vi aldrig nå på Alternativ.. den har ju delat i två läger nu så många år jag kan minnas.. :)

Har bara min begränsade erfarenhet att referera till. Vi skiljer av "ungkarlarna" efter ca 12 veckor hos morsan medans gyltorna får gå kvar. Ungkarlarna har vart köttigare än gyltorna varje gång. Och som sagt smakat gott.

Nu ska ju sant sägas att vi inte har renrasiga linderödare utan blandningar med 25% vanlig gris. 

Drutten

• Uppland
Jag har hört någonstans att ca 1% av galtarna har galtsmak. Jag tror att ett större problem isåfall är om grisen blir stressad vid själva slakten och då utsöndrar stresshormoner. Det har jag råkat ut för en gång och det köttet var inte gott. Har slaktat ett 10 tal galtar och inte haft galtsmak på någon utav dom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 4 användare (1 dolda)
Toothpaste, Jägarskägget, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser