Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älling med knägång  (läst 1476 gånger)

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
Älling med knägång
« skrivet: 25 jun-13 kl 22:35 »
Har nu en klurig fråga till nån vänlig själ som kanske vet eller känner igen detta problem. Har tre ällingar, 1 månad av rasen pekinganka. Alla har från början funkat fint och kunnat gå bra. Men mer och mer så har den största slutat gå och verkar bara kunna gå på knäna  :'(  detta började nångång för en och en halv vecka sedan. Förstår verkligen inte. Dom har en större balja med spånunderlägg. Har samma foder som tidigare. Han är pigg och äter enormt, men hela benen verkar vara helt i obalans, och höfterna samarbetar inte. Vad kan de bero på... skulle bli så överlycklig om nån visste :-[
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Älling med knägång
« Svar #1 skrivet: 26 jun-13 kl 08:44 »
D-vitaminbrist. Inte helt ovanligt på växande ällingar och gässlingar framförallt inte om de är inne. D-vitamin bildas av solljuset på fåglars fjädrar så unga djur som inte har börjat putsa sig så mycket, är inne mycket och dessutom växer snabbt drabbas lätt.

Multivitamin i 3-5 gånger rekommenderad dos i 5 dagar till de som visar symptom brukar göra susen. Alla sedan få normaldos i 1-2 veckor för att förhindra att det kommer tillbaka eller drabbar någon annan. Man brukar se en förbättring efter redan 1-2 dagar om det är vitaminbrist som är problemet.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
SV: Älling med knägång
« Svar #2 skrivet: 26 jun-13 kl 17:56 »
Åh..tack.. ska genast köpa hem det :) så får vi se om han bättrar på sig.
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Grabbarnasmatte

  • Inlägg: 27
    • Södermanland
SV: Älling med knägång
« Svar #3 skrivet: 12 jul-13 kl 01:04 »
Jag har samma bekymmer med en av sju gulanks ällingar.
Den går sämre än de andra så jag är jätte nyfiken på och höra hur det gick för din?

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
SV: Älling med knägång
« Svar #4 skrivet: 15 jul-13 kl 03:02 »
  Efter behandling av både A,D vetamin och Kalcium så provade jag att linda benen på dom. Tänkte att jag skulle se om benen kanske vill växa åt rätt håll då dom verkade totalt växa i helt fel riktning. Tre dagara hade dom lindningen på. När jag tog bort dom var där ingen förändring. Pigga och matfriska som vanligt. Men det funkade inte för dom att gå alls. Det fanns inte ens ett tecken på att dom försökte att stå på benen. Vi provade med simträning ett par gånger om dan samt att separera dem så dom "tvingades" komma till varandra. Men inget tycktes hjälpa, faktum är att det verkade bara bli sämre i takt med att dom växte. Så.... vi tog mod till oss och avlivade bägge. Jag pratade sedan med en kvinna som är van ankor och avlat mycket på dom och hon berättade att detta inte alls är ovanligt när det förekommer avel inom samma familj, alltså en form av inavel då. Och mina ägg var beställda så jag vet ju inte hur parningarna sett ut där.
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Grabbarnasmatte

  • Inlägg: 27
    • Södermanland
SV: Älling med knägång
« Svar #5 skrivet: 16 jul-13 kl 02:17 »
Åh vad tråkigt! :(
(Tack för ditt svar)

TOR

  • Inlägg: 129
    • Dalarna
SV: Älling med knägång
« Svar #6 skrivet: 21 jul-13 kl 12:03 »
Intressant. Jag köpte nämligen en grupp ankor, de var nära släkt har jag förstått senare. Sålde en anka i gruppen 9-10 mån som var jättefin och frisk och mycket trevlig. Hon stod och rörde sig, sprang bra (löpanka), simmade felfritt och normalt. Men efter ca 1 vecka efter att hon kommit till sitt nya hem, blev hon halt, helt lam i princip i ena benet. Helt plötsligt över en natt. Inte något symptom alls tidigare. Nya ägarna gick till veterinär som stod rådvill. Efter ytterligare en vecka gick hon och kunde stödja sig på benet, men inte gå. Hon har varit ute hela våren och sommaren, fått Plym och snäckskal, matrester, sallad, grönt, morötter m m. De letar själv föda på gården. Ingen av de andra som jag köpte el fött upp själv har fått sådana symptom. Hon var något mindre kanske, den enda lilla skillnaden, synbara.

Multivitamin? Vilken sort används då?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 3 användare (2 dolda)
Marit Hichens

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser