Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa handsaxen?  (läst 2913 gånger)

louise

  • Gäst
Bästa handsaxen?
« skrivet: 13 feb-07 kl 10:15 »
Ska köpa en handsax och undrar vilken typ ni tycker är bäst. Har kollat på LG-produkter och där var lite olika varianter. Och har nån tips på annat ställe att köpa?

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Bästa handsaxen?
« Svar #1 skrivet: 13 feb-07 kl 13:08 »
Köp världsmästar saxen!! dem tycker jag är bäst.. hos LG produkter..
den ser stor ut men ligger bra i handen och har ett bra stål...

Köpte först den lilla saxen.. gick ju hyfsat i början.. sedan skulle vi slipa den och då upptäkte vi att den var gjord avv dåligt stål.. den är mjuk och tyvärr så råkade mina kära barn klppa busk med den....

och de gick inte att böja den rätt o slipa den ingen...

skiljer ju bara någon hundra lapp..


har haft min Världsmästar sax.. i 13 år...

Finns annars billiga hand saxar på Bole.. vet ej kvaliteten..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

leifhh

  • Gäst
Re:Bästa handsaxen?
« Svar #2 skrivet: 13 feb-07 kl 13:20 »
gimskogen, det låter inte som om din lilla fårsax var tillverkad i stål över huvud taget. Åtminstone inte härdat stål....

Stål är järn som innehåller en viss andel kol (har för mig att det är 0,3 till typ 1 % kol) men inte lika mycket kol som gjutjärn.

Järn har lägre kolhalt än 0,3% (ev lite lägre, minns inte riktigt).

Stål är härdbart vilket vare sig järn eller gjutjärn är.

louise

  • Gäst
Re:Bästa handsaxen?
« Svar #3 skrivet: 13 feb-07 kl 13:51 »
Där är två världsmästarsaxar, vilken menar du? Och så hänger jag inte riktigt med på att det skiljer en hundralapp i pris, vilken är den lilla menar du?

Står man ut med en handsax i alla år? Hur många får har du som har klippt för hand i 13 år? Tänkte se det som en provisorisk lösning till jag har råd med elsax, men vet inte om jag ska tänka om. Jag siktar på ca 15 tackor i slutänden. Det blir ju 15 tackor och 30 lamm att klippa på hösten, lite too much för hand tänker jag.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Bästa handsaxen?
« Svar #4 skrivet: 13 feb-07 kl 14:11 »

Stål är härdbart vilket vare sig järn eller gjutjärn är.

Halaj!

Allt stål är inte härdbart, någor som vissa gjutjärn är

//T

javill

  • Inlägg: 11423
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Bästa handsaxen?
« Svar #5 skrivet: 13 feb-07 kl 19:02 »
Jag har köpt en liten handsax på LG-produkter. Jag var där och sa att jag ville ha en liten bra sax som jag kunde klippa runt rumpa och juver med. Har inte provat den ännu så jag vet inte hur bra den är. Den stora klippningen lejer jag ut, så jag hade inte tänkt köpa någon elsax.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Bästa handsaxen?
« Svar #6 skrivet: 14 feb-07 kl 19:19 »
I världsmästar saxen var det sheffild steel.. tror jag de kallade... det... den ena har en ställskruv men det är onödigt tycker jag själv... så min är utan...

Men de billigare saxarna är ju naturligt vis av sämre stål i allmännhet..

Jag trivs med min i alla fall..
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 4 användare
ärt, Svarthönan, von tratt, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser