Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Montera fast en lie på ett orv  (läst 8953 gånger)

Hippievagnen

• Västergötland
Montera fast en lie på ett orv
« skrivet: 24 jun-13 kl 00:06 »
Nu behöver jag hjälp att tänka!
Jag har ett äldre orv som jag vill fästa mitt gamla lieblad på, men jag saknar beslaget och skruven som detta ska fästas med!

Lien har inget hål som skruven ska igenom, utan istället så har lien ett nerveckad kant som ska stickas in i ett liten hål i orvet, och sedan ska man mha nåt slags beslag skruva fast det hela.
Nån som vet var man får tag på detta beslag??

hånung

• Gäst
SV: Montera fast en lie på ett orv
« Svar #1 skrivet: 24 jun-13 kl 00:09 »
Vetet inte om sådana går att få tag på nya men i värsta fall så går det att klämma fast med ett par slangklämmor det funkar det med .

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 jun-13 kl 00:13 »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 24 jun-13 kl 00:15 »
Kolla detta

http://www.melicamedia.se/lie/fastning.html
(Såna skruvfästen finns att köpa)

http://188.117.37.104/sv/picture/90314/gammal+lie.html

(Nu hann Lopt före mig men det får stå.)

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 jun-13 kl 00:19 »

hånung

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 jun-13 kl 00:26 »
En sådan: http://www.melicamedia.se/lie/fastning.html
Ok dom finns även på Lantmännen har ja sett fast ja tycker  det försvinner mycket trä  då dom är anpassade för rör orv inte för trä ?

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 jun-13 kl 00:31 »
Ok dom finns även på Lantmännen har ja sett fast ja tycker  det försvinner mycket trä  då dom är anpassade för rör orv inte för trä ?

De kanske finns i olika bredder? Har aldrig köpt någon ny, så jag vet inte. Har någon som sitter med en vidja, likadant som med snöret på bilden ovan, fast den jag använder mest har ett sådant där fäste jag länkade till. En gammal grej.

hånung

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 jun-13 kl 00:37 »
De kanske finns i olika bredder? Har aldrig köpt någon ny, så jag vet inte. Har någon som sitter med en vidja, likadant som med snöret på bilden ovan, fast den jag använder mest har ett sådant där fäste jag länkade till. En gammal grej.
Ingen aning om dom finns i olika storlekar .Ja dom gamla hade ju en slags ring med en skruv . Men ja vet det funkar med två slangklämmor i brist på annat .

hånung

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 jun-13 kl 00:50 »
Annars så kanske man kan be en svetts eller smides kunnig göra en sådan där va dom nu hette vilket ja glömt namnet på .
« Senast ändrad: 24 jun-13 kl 22:30 av håning »

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 jun-13 kl 00:52 »
Ingen aning om dom finns i olika storlekar .Ja dom gamla hade ju en slags ring med en skruv . Men ja vet det funkar med två slangklämmor i brist på annat .

Jo visst funkar det med slangklämmor.

Den gamle jag använder, är en sån standard, med ljungdahlsblad och ett sånt orv, med två frästa, rundade spår längs med. De fästenena har två skruvar. De är väl från 40-talet, eller nåt? Fast jag har bytt lieblad, på den jag använder. Käringen har det, på ett annat orv.

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 jun-13 kl 00:54 »
Annars så kanske man kan be en svett eller smides kunnig göra en sådan där va dom nu hette vilket ja glömt namnet på .

Vet inte heller nu, om de hette något speciellt. Då kanske det hade varit lättare att hitta... Fast jag hittade en kul text, som ska läsas någon dag: http://www.lienatverket.se/Webhandboklie.pdf

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 jun-13 kl 01:06 »
Jo visst funkar det med slangklämmor.

Den gamle jag använder, är en sån standard, med ljungdahlsblad och ett sånt orv, med två frästa, rundade spår längs med. De fästenena har två skruvar. De är väl från 40-talet, eller nåt? Fast jag har bytt lieblad, på den jag använder. Käringen har det, på ett annat orv.

Nu ljög jag som fan, de har enskruvsfästen, det är en annan som har två här..

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 jun-13 kl 01:20 »
Nu ljög jag som fan, de har enskruvsfästen, det är en annan som har två här..

Nu har jag varit ute och glott. Ljungdahlarna har två enskruvsfästen...

astrojensen

• Danmark
« Svar #13 skrivet: 24 jun-13 kl 22:15 »
Det här var en väldigt kul tråd! Så många fina länkar!

Thomas, Bornholm

conny

« Svar #14 skrivet: 17 jul-13 kl 03:07 »
Hej! jag tillverkar orv på beställning, och gör även lieringen. Ta mått bara så kan jag göra en till dig, med två skruvar, insex är det så man inte behöver leta reda på en fyrkantig nyckel!!
Fridens

hjalmarsdotter

• Södermanland
Köpa orv
« Svar #15 skrivet: 19 aug-14 kl 23:12 »
Hej !
Krångligt att få i väg brev här men vi hade kontakt om att jag är intresserad av att köpa ett orv när du får tid. Kan du skicka mig en bild på min mailadress
ellika.frisell@gmail.com så är jag tacksam!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #16 skrivet: 19 aug-14 kl 23:19 »
Det är inte så svårt. Klicka på Connys pratbubbla för att skicka personligt meddelande (PM) till honom. Skriv gärna ämne. Skriv ditt meddelande i den stora rutan. Klicka på Skicka meddelande.

Han tycks bara ha denna kontaktmöjlighet här på forumet, förutom att skriva i forumet (i tråden) som du gjorde nu. Om PM fungerar bättre än den variant du valde nu beror förstås på. Säkrast är nog att göra båda.

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 2 användare
javill, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser