Ok. Varför är det inte lämpligt med fårnät+eltråd till hästar och kor?
Hur tätt bör trådarna sitta om man bara kör eltråd?
De är tre stycken. Två får och ett bagglamm. Av lammen som kommer till våren kommer vi att spara tackorna så de kommer successivt bli en lite större grupp. Baggen byts till nästa parning såklart.
Hästar kan lätt fastna i rutorna,om de sparkar mot en blindning eller så...om den får en stöt av eltråden kan den hoppa mot nätet i ett hörn och fastna...jag tror tom att det står i jvs rekommendationer att man ej ska ha häst bakom fårnät. Jag har kor,de är kan vara helt okänsliga och gå igenom det mesta - det är väl av den anledningen grindar som säljs till kor är både höga,kraftiga och svåra att forcera. Fjädergrindar är inte lämpliga för häst,det står tom i vissa kataloger. Köpa i så fall sådana grindar som är av gummi,det kan ingen svan eller ull fastna i.
När du köper får,köp av en uppfödare som har dom i hagar med eltråd. Om de endast gått bakom fårnät finns det risk för att de inte stannar bakom eltråd.
Jag har tretrådiga stängsel i sommarhagarna,30 cm,55 cm & 80 cm. De två nedersta är high tensile tråd och översta 12 mm band med ett ohm-motstånd på 0,18. För att hålla fåren inne bör du välja ett aggregat med minst 7 joule vid 4500 i spänning,då stannar fåren inne. Du får kolla hur många kilometer den kan försörja om du ska utöka din fårflock,alltför många snålar i börja till följd av att de snart måste köpa ett aggregat till.