Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skogslök? Någon kunnig på vilda växter här?  (läst 4414 gånger)

Bullerybo

• Närke
Skogslök? Någon kunnig på vilda växter här?
« skrivet: 18 jun-13 kl 13:05 »
Jag har en vild löksmakande växt som växer rikligt som ogräs i min trädgård. Funderar på att gräva upp några och försöka odla dem.

Jag har försökt googla mig fram till vad det kan vara för växt och funderar på om det kan vara en skogslök?

Hur vet man? Vad kan det annars vara? Finns det oätliga varianter som man kan förväxla en med?

Någon som är bra på vila växter och kan råda?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Skogslök? Någon kunnig på vilda växter här?
« Svar #1 skrivet: 18 jun-13 kl 13:13 »
Det kan t.ex. vara skogslök (=kajplök, kajpar) eller backlök. Du kan läsa mer här:
http://linnaeus.nrm.se/cgi-bin/virtflor/search.pl?Match=1&Realm=virtflor&Terms=skogsl%F6k

Bullerybo

• Närke
« Svar #2 skrivet: 18 jun-13 kl 13:33 »
Tack för bra länk...siter och läser nu. Vet du om alla arter i släktet allium är ätbara eller om det finns förväxlingsrisk med något potentiellt giftigt?

Med tanke på fyndplatsen känns kanske backlök troligare än skogslök

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 18 jun-13 kl 13:55 »
Jag har aldrig hört talat om någon giftig Allium. (Detta innebär ingen garanti för att det inte skulle finnas.)

Det finns en bestämningsnyckel bland länkarna på sidan jag länkade till. Använd den.

Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 4 användare (2 dolda)
ärt, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser