Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hålla foder automaten fri från spån?  (läst 3252 gånger)

Almgren

• Västergötland
Hålla foder automaten fri från spån?
« skrivet: 17 jun-13 kl 21:43 »
Hej
Förmodligen en väldigt dum fråga, men mina kycklingar skätter hela tiden i spån i foderautomaten och då kommer de ju ej åt fodert, hur gör jag för att få den fri? ska man ställa den på en pall eller vad? Gö
äller vatten automaten med.
Har sådana som är som en upp och ner vänd hink med "lock" som vatten o foder rinner ner på. ??? :P

Xoot

• Gäst
SV: Hålla foder automaten fri från spån?
« Svar #1 skrivet: 17 jun-13 kl 21:48 »
Höj den upp allt eftersom djuren växer, så att alla ändå når upp, till både foder och vatten -automat.

Annars kan man placera automaten på en OSB-skiva på marken direkt.
Sen jobba för att hålla skivan fri från golvmaterialet helt enkelt, men det är smidigare att höja tycker jag.

Dagsgamla är ju svårt att höja till förstås så då får man ju rensa lite strö emellanåt. :)
Hos mina vuxna höns har några foder hängandes i ett rep, några andra har automaten på en låda.

Det finns också en del vattenautomater (gröna färgen) som har utfällningsbara ben undertill.
Några har dessutom olika längder på benen man kan ställa in. 13liters eller mer - har däremot inga ben.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 17 jun-13 kl 22:23 »
Jag satte in en hängränna i hönshuset för ett par dagar sen. Lite högre än vad som är bekvämt för hönsen men det verkar fungera.

Har sett där man satt den ännu högre och en sittpinne framför. Till kycklingarna kanske jag ska sätta fram en låda som de kan hoppa upp på men de lär väl ändå hoppa upp I rännan, om jag känner dem rätt...........  ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Almgren

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 jun-13 kl 05:52 »
Tack för era svar :) ska höja upp matplatsen lite o se om det hjälper :)

hånung

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 jun-13 kl 08:07 »
Ja ja min foderautomat upphängd så ja kan reglera hur ja vill.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 19 jun-13 kl 10:10 »
Jag har också automaten hängande. I lagom höjd så att kycklingarna får sträcka sig lite för att äta. Då varken skvätter de i spån eller ut mat.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 19 jun-13 kl 11:16 »
Såhär blev det. Den går att plocka bort och tömma om det skulle behövas.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

lena70

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 jun-13 kl 13:54 »
Det där problemmet, känner jag igen , allt för väl.. :-\
Men jag tror jag hittat en lösning nu, och nu verkar det vara slut med spån, halm och annat, i både foderautomaterna och vattenskålarna. Jag har ställt upp vatten och foderautomaterna på låga bord, och för att komma upp, får de gå upp på ett bräda..De verkar tycka det är kul. Men den här lösningen funkar inte till kycklingar.. :-X Till dom, försöker jag höja upp vatten och foder på annat sätt, tex med nån bräda under. ;D
Använder ochså mycket foderautomater, inköpta på tex Östergyllen, som hängs upp i taket, och de är ochså bra..Men visa hönor lyckas skvätta spån och annat även i dom, trots att de är upphängda långt över markhöjd..!!! :-\

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
Ställning till automaterna
« Svar #8 skrivet: 30 aug-13 kl 10:16 »

Vi höjde med en osb-skiva och skruvar i, välter bara när den är tom och minmalt med spån i:
Så här gjorde vi (rulla ner lite på sidan):

http://chickensteps.wordpress.com/category/smarta-losningar/

Mvh Katarina
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #9 skrivet: 30 aug-13 kl 20:27 »
Du kan placera behållarna på en uppochnedvänd brödback. Kolla om du kan få/köpa en från din lokala matbutik. Lätt att rengöra.  Kycklingarna lär sig fort att hoppa upp där.
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

Bertil

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 31 aug-13 kl 13:31 »
Hej! Har likartat problem: Har byggt en foderautomat enligt http://www.alternativ.nu/index.php?action=dlattach;topic=87650.0;attach=46027;image
Fyller alla facken och efter någon dag har hönsen lyckats få ut huvuddelen av fodret och spridit vidare också utanför den träskiva jag har som "plattform" till automaten.
Verkar som de tror att det godaste finns i botten på automaten ;-)
Det är bara 7 hönor så fodret borde ju normalt räcka en vecka eftersom de därtill får hushållsavfall m.m. Öser tillbaka det som ligger på plattformen och allt upprepar sig. Tips någon?
Bertil :o

Snåttergården

• -
« Svar #11 skrivet: 31 aug-13 kl 14:02 »
Jag köpte en sån här foderautomat till mina hönor. Nu ligger inget på golvet o de äter upp allt får inget spill heller. I hönshuset står den på en stubbe.

http://www.lantbutiken.se/butik/foderautomat-till-hons-och-fjaderfa/1216-foderautomat-for-hons-till-honsgarden.html
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 01 sep-13 kl 22:14 »
jag har en likadan och det är den enda som har mat utanför sig....

Bygg högre kanter så löser det sig på den du länka

Snåttergården

• -
« Svar #13 skrivet: 01 sep-13 kl 23:07 »
jag har en likadan och det är den enda som har mat utanför sig....

Bygg högre kanter så löser det sig på den du länka

:) där ser man så olika det kan vara. Min står ganska högt upp på en stubbe, de kommer inte heller åt att krafsa då den där kanten med hål i täcker där fodret ligger. Men för mina höns fungerar det jätte bra.
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

pålandet

• Småland
« Svar #14 skrivet: 06 sep-13 kl 08:49 »
Hade samma problem med foderautomaten så jag tröttnade och slängde ut den.
Nu har jag ett gammalt tvättfat i porslin som är tungt och med högre kanter.Sen jag bytte till det så har jag inte samma problem längre med spån.

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 1 användare
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser