Hej!
Jag ska bygga odlingsbänkar och undrar vad jag kan använda för material för att inte läcka några kemikalier till det som odlas samt att det ska hålla så länge som möjligt. De kommer stå ute, inte i växthus.
Hur är det med Organowood och värmebehandlat virke?
Helt obehandlat, vad välja? Lärk, sibirisk läsk, gran? Något annat? Någon idé att kladda på linolja?
Går det att använda återvunnet tryckimpregnerat material som är "grått"?
Mvh, Lina
Det finns olika möjligheter.
Här är min åsikt:
En variant är att ha stenplattor (tex om man har såna liggande i ett hörn på gården) som står lodrätta nere i jorden sedan kan man bygga en trälåda ovanpå som man förankrar med stolpar bredvid 'stenlådan'. då har även kvickroten svårare att komma in i lådan. Stolparna kan värmebehandlas och tjäras för att hålla längre och lådan kan vara av obehandlat virke.
Om man vill ha bara trä tycker jag lärk och kärnfura är bra, inte gran. Man kan olja in delarna eller åtminstone de som är i kontakt med jorden. Linolja är bra, kinesisk träolja (tung tree oil) är bättre.
Värmebehandlat tycker jag också är bra. Det räcker säkert att bara göra den nedre delen som är i kontakt med jorden av värmebahandlat virke. Skulle likvär olja det.
Tryckimpregnerat skulle jag inte använda. jag vet inte hur mycket av giftet som lakas ur i jorden och om det finns undersökningar som mäter det. Men jag är misstänksam.....
Det som sagt min åsikt, det finns säkert bättre förslag....
Lycka till!