Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vatten på gässlingar  (läst 3114 gånger)

Engatorpet

• Skåne
Vatten på gässlingar
« skrivet: 17 jun-13 kl 05:27 »
Nu har vårt skånepar fått fram sina första 2 gässlingar. Under tiden som jag satte upp en liten hage med tak där de ska vara de första 6 v så tog sig föräldrarna en simtur i dammen o vipps så var gässlingarna med ute i vattnet, 2 dagar gamla.

Hur kommer det sig att de verkar tåla vatten underifrån men sägs inte tåla regn? Har de olika dun på mage o rygg?
Bor på klassisk skånegård med gotlandsfår, linderödsgris ,åsbohöns, Svensk gul anka, skånegäss o en massa bi.
Odlar en massa grönsaker o grejar i största allmänhet. "Gör det du tror på o tro på det du gör"  Livet går inte i repris.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vatten på gässlingar
« Svar #1 skrivet: 17 jun-13 kl 10:46 »
Gässlingar som går med sin mamma tål vatten från alla håll ;) De blir nämligen infettade av mammans fettkörtel och mammans putsande på dem. Dessutom värmer mamman dem när de blir kalla.

Gässlingar som är maskinkläckta får ju inte den hjälpen av sin mamma och det tar ett tag innan de klarar att sköta sin fjäderdräkt själva och de har inte alltid förstånd att värma sig om de blivit våta. Det är därför man ska vara lite försiktigare med maskinkläckta gässlingar och vatten/dåligt väder :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 17 jun-13 kl 11:01 »
Som sagt så är vatten inga problem för gässlingar som förs av sin gås. Däremot är kråkor och skator det. Förra året plockade de alla mina gässlingar som gick med mor inom fem dagar.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 17 jun-13 kl 21:13 »
Jag har låtit mina maskinkläckta gässlingar bada i grundt vatten och vara ute i regn MEN jag har också låtit värmelampan lysa om dom vill gå in och värma sig.
Det är aldrig för sent att ge upp.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 17 jun-13 kl 23:49 »
hur tror du att alla vilda gässlingar överlever?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 18 jun-13 kl 07:53 »
hur tror du att alla vilda gässlingar överlever?
Problemet är att de flesta vilda gässlingar INTE överlever. Så det beror på hur mycket förluster man är beredd att acceptera. Som besk skriver, så finns det många faror för små gässlingar. Själv skyddar jag gässlingar och ällingar som går med sin mamma åtminstone de första två veckorna. Sedan är de mer stabila, och kan komma undan från skatfåglar, samt tål väder och vind bättre. Maskinkläckta skyddar jag tills de är åtminstone 4-6 veckor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

besk

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 18 jun-13 kl 09:54 »
Maskinkläckta har jag under värmekälla i ~2.5 vecka. Sen sätter jag ut dem i en täckt och helnätad bur med halmat bo i ena gaveln. Håller dem där tills de är bortåt sex veckor och sen blir det större inhängnader.

Kläckta under gås hade jag tänkt hålla inne första två veckorna men gåsen klev av med mindre än en vecka kvar så den planen får jag spara tills nästa år.

Detta har fungerat mycket bra för mig. De stora bekymmren kommer när de släpps i större hägn. Jag har inte löst det på något jättebra sätt än. Min erfarenhet är att tonårsgässlingar är minst sagt glada för att gå ut om de kan. I år har jag burarna i hagen med de stora och ska försöka prägla dem på flocken och se om de kan göra dem mer bofasta.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 18 jun-13 kl 20:07 »
Problemet är att de flesta vilda gässlingar INTE överlever. Så det beror på hur mycket förluster man är beredd att acceptera. Som besk skriver, så finns det många faror för små gässlingar. Själv skyddar jag gässlingar och ällingar som går med sin mamma åtminstone de första två veckorna. Sedan är de mer stabila, och kan komma undan från skatfåglar, samt tål väder och vind bättre. Maskinkläckta skyddar jag tills de är åtminstone 4-6 veckor.

Nu pratade vi regn och vatten inte rovdjur

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 18 jun-13 kl 20:30 »
Nu pratade vi regn och vatten inte rovdjur
Jo, och vilda gässlingar är med sin mamma, som hjälper dem att fetta in och putsa deras fjäderdräkt. Maskinkläckta gässlingar saknar detta. Och faktiskt, vilda gässlingar kan också både drunkna och frysa ihjäl för att de blivit blöta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 19 jun-13 kl 09:29 »
ok jag menade om dom hade mamma för det har dom ju i naturen, det låter ju lite dumt att dom kan dö av regn när det även regnar för naturliga ällingar

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 19 jun-13 kl 11:18 »
Det finns många fågelungar som det blir färre som överlever av, om det är en blöt och kall vår/sommar. Knappast konstigt, det har aldrig varit meningen att alla ungar ska överleva.

besk

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 19 jun-13 kl 11:22 »
Knappast konstigt, det har aldrig varit meningen att alla ungar ska överleva.

Precis, knappast mer än en halv vildgässling per kull som når vuxen ålder, i genomsnitt. Väder o vind, rovdjur och sjukdomar är mycket hungriga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1720 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser