Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rymningsget  (läst 1667 gånger)

Tizzla

• Småland
Rymningsget
« skrivet: 16 jun-13 kl 22:06 »
En av mina bockar rymde ur hagen härom dagen, sen rymde han tillbaka in igen efter en stund. Har elstängsel med trådar på 20, 50, 80 och 120 cm över marken. Han gick genom grinden, hörde fjädrarna i handtagen rassla men vet inte på vilken nivå. Finns det något att göra NU? Innan det blivit en vana och innan han lärt de andra?
Satte upp mitt nya aggregat samma kväll, så nu blir stötarna kraftigare. Antenn? Sätta brädor också i grinden så det blir trängre? Eller går han bara ut på något annat ställe då? Sätta fler trådar? Annat? Alla tips mottages tacksamt!

Hippievagnen

• Västergötland
SV: Rymningsget
« Svar #1 skrivet: 17 jun-13 kl 00:15 »
Lägg en jordtråd (alltså en tråd som är direktkopplad till jorden på aggregatet) precis på insidan av grinden så att när bocken står och funderar på att gå igenom grinden så står han på jord-tråden, och när han nosar på grinden så får han sig en rejäl stöt så att han förhoppningsvis slår tanken ur hågen.
Jordtråden kan du antingen låta ligga kvar där eller så tar du bort den när han lärt sig en läxa och kommit på bättre tankar.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 17 jun-13 kl 16:29 »
Slå ner några jordspett till, så blir det bättre kräm i ditt elaggregat! Leta upp ett redigt blött ställe där du kan slå ner dem, finns inget i närheten av aggregatet kan du till nöds vattna jordspetten ibland :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tizzla

• Småland
« Svar #3 skrivet: 18 jun-13 kl 00:03 »
Tack snälla ni för tips! :)

Kan jordtråden gå från ett jordspett, och spelar det i så fall roll vilket av dem? Eller måste den kopplas i aggregatet? En lång matarkabel till grinden och en vanlig eltråd (blanktråd) som jordtråd...har jag fattat rätt då? Lagom avstånd från grinden borde vara ungefär en halslängd, eller? Kan man lägga en slinga kanske? Så det blir svårare för honom att missa den?

Jordspetten jag har sitter där det är rejält blött. Dessutom är det precis där regnvattnet rinner ner från stalltaket, så det blöts ner mer varje gång det regnar, vilket det har gjort mycket nu. Men det var en bra idé att vattna dem om det är torrt länge! Och jag kan absolut köpa några till och slå ner. Utanför hagen bakom stallet är det riktigt, riktigt blött året runt. Får man slå ner dem på annans mark? Det är skog, om det gör någon skillnad. Måste jordspetten vara seriekopplade?

Hmm...fysik var inte mitt starkaste ämne i skolan, det märks tydligt nu :-[

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 jun-13 kl 01:00 »
Ja precis. Jordtråden kan vara ihopkopplade till dina jordspett, eller direkt till aggregatet om du så vill(dina jordspett är ju också kopplade till aggregatet hursomhelst). Huvudsaken är att du har en stark anslutning och ser till att skarvarna leder strömmen ordentligt. Gamla metalltrådar kan ju rosta och då leder de inte strömmen vidare bra.

Du kan lägga en slinga på marken om du vill. ett annat alternativ istället för att låta den ligga på marken är att du sätter fast den i staketet, under någon av de andra trådarna - men viktigt då att den absolut inte kommer i kontakt med de andra trådarna. Meningen med den varianten är att om djuret kliver in mellan trådarna så får han kontakt med både strömtråd och jordtråd samtidigt. Fast å andra sidan är ju djuret förmodligen redan halvvägs genom staketet vid det laget och kanske bara får extra fart igenom. Därför tror jag det är mer effektivt att lägga en jordtråd på marken innanför staketet. Med risk för att den ligger i vägen och djuren snubblar och trasslar in sig förstås. Det ena behöver inte utesluta det andra, om du vill kan du ju göra både och. Det finns vissa marker med mycket sten och terräng som gör att strömmen färdas dåligt genom marken och därför så sätter man upp en jordtråd som löper längs staketet under någon av de andra trådarna. Det är alltså en variant som kan användas vid svårare förhållanden.
Det finns också vissa typer av stängsel, t.ex polarbandet, ett typ av elband - som borde passa extra bra för just getter - eftersom i överdelen på bandet kopplar man till strömmen och underdelen på bandet kopplar man till jordspetten, och dessa kommer bara i kontakt med varandra när ett djur går emot elbandet, och får en rejäl stöt.

Helst ska du ha så många jordspett som antalet JOULE (tror jag!) i ditt aggregat. Ju starkare aggregat desto mera Joule.
Och helst ska de sitta med några meters mellanrum. Men som sagt, det viktigaste är att du har dem på ett blött ställe. Och jag tror inte du får sätta dem på annans mark.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 18 jun-13 kl 23:23 »
Och försök lista ut varför han gjorde det!  Om han trivs bra i hagen behövs inte mycket stängsel.  Lider han av allvarlig brist på något, så funkar nästan ingenting ...  ::)  "Ett bra bete är bästa stängslet".  Det är inte riktigt rätt årstid för varken brunst eller betesbrist.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tizzla

• Småland
« Svar #6 skrivet: 13 jul-13 kl 23:50 »
Tack för hjälpen!

Satte två jordtrådar i grinden, mellan de nedre strömtrådarna. Har även skaffat och slagit ner ett gäng jordspett till, nu jäklar känns det att gå emot tråden kan jag lova :-X

Han har inte rymt något mer, vad jag vet har han inte ens kollat grinden. Så kanske lärde han sig sin läxa ändå.

Anledningen till att han gick ut tror jag var att den grinden varit öppen mycket och de har fått en extra bit av gräsmattan med hjälp av elfårnät. Så jag tror helt enkelt att han inte förstod att det inte var meningen att han skulle gå ut där...eller nåt ::) Nu är elnätet borta och gräset klippt utanför hagen. Och jag får se vad som händer framöver.

Mat har de i hagen. De vill inte äta varken klöver, maskrosblad, ormbunkar eller brännässlor, men det finns annat också, och allt växer som ogräs. Jag som har hört att getter äter ALLT är nästan chockad över hur kräsna de är. De är hellre inomhus och käkar halm än ute och äter klöver.

Men i vilket fall som helst så har jag lärt mig något om jordtråd, och har några idéer att testa om han skulle gå ut igen.

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 14 jul-13 kl 01:11 »
Klöver är inte alltid så nyttigt, kan ge magont.  Brännässlor bränns, slå av dem så de torkar!  Ormbunkar är mig veterligt inte särskilt bra som foder.  Men inte äta maskros?  Det är mysko, har du kollat parasitläget?

Tizzla

• Småland
« Svar #8 skrivet: 15 jul-13 kl 01:08 »
Har plockat/dragit upp både ormbunkar och brännässlor i hagen, då blir de glada och tuggar glatt i sig det som gömt sig emellan...så står vi där och "betar" tillsammans. Mysigt värre :) Har även torkat en del nässlor, men det vill de inte heller ha, provar väl i vinter igen.

Att de inte tar maskrosorna är nog för att dessa bor ihop med klövern, för de äter dem om jag plockar iaf. Parasiter borde det inte finnas många. Det har ju varit djurfritt här i många år innan jag fick hem getterna i april. Hur mycket mask de hade med sig vet jag ju inte, men de är avmaskade för ett tag sen iaf.

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 15 jul-13 kl 14:41 »
Aha, de hittade inte de goda maskrosbladen.  Mysteriet löst!  :D

Tizzla

• Småland
« Svar #10 skrivet: 16 jul-13 kl 12:13 »
 ;D Jepp, tror minsann det är så!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1620 gäster, 2 användare
Nataks, emilar03

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser