Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myror i odlingarna  (läst 18009 gånger)

Fru Jansson

• Gäst
Myror i odlingarna
« skrivet: 14 jun-13 kl 20:42 »
Det verkar som att små små myror håller till i jorden lite här och var på gården. Jag gillar det inte. Jag förknippar myror med bladlöss, bland annat. Nu när jag lägger vinterns kaningödsel på odlingarna, så stötte jag på ett myrbo fullt av ägg, i gödselstacken! Hur göra? Törs jag lägga på den gödseln i bäddarna? Eller finns det nåt bra sätt att ta ihjäl dem? Jag har provat dränka ett gäng ägg jag hittade när jag grävde, men resultatet av det vet jag inget om. Så min undran är, finns det nåt bra medel som tar död på myrorna, utan att skada annat?

K@rin

• Närke
SV: Myror i odlingarna
« Svar #1 skrivet: 14 jun-13 kl 21:47 »
Önskar jag hade svar men har samma bekymmer, myror t o m i komposten.... försöker med att hälla kokande vatten på "bona" men vet inte om det ger resultat

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 14 jun-13 kl 21:48 »
Det verkar som att små små myror håller till i jorden lite här och var på gården. Jag gillar det inte. Jag förknippar myror med bladlöss, bland annat. Nu när jag lägger vinterns kaningödsel på odlingarna, så stötte jag på ett myrbo fullt av ägg, i gödselstacken! Hur göra? Törs jag lägga på den gödseln i bäddarna? Eller finns det nåt bra sätt att ta ihjäl dem? Jag har provat dränka ett gäng ägg jag hittade när jag grävde, men resultatet av det vet jag inget om. Så min undran är, finns det nåt bra medel som tar död på myrorna, utan att skada annat?
Myror gillar att boa under plattor och stubbar etc. tror aldrig man kan utrota dem och så mycket skada på växterna gör de nog inte för såvitt de inte boar inne i krukorna (det gjorde de i min basilika förra året och den gick åt skogen). Har man krukor stående ute eller i växthus behöver man lyfta dem och kolla under om det kryper myror ur krukan. I år har jag lagt styv plast som sticker ut på kanterna över bordet i växthuset (lärt från bisidorna) och där har jag krukorna nu och det verkar ganska myrfritt.
Myrorna är bra att ha oxå - när jakten på (sköldl)össen håller på så följer man bara vart myrorna går och hittar lössen omgående.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 14 jun-13 kl 22:23 »
Myror lever i sociala samhällen, liknande getingar eller bin, skulle du råka sprida ägg från ett myrbo i en kompost, så sprider det inte myrorna. Det behövs en befruktad hona (drottning) för att bilda ett nytt samhälle. Myrorna är mycket när släkt med getingar och bin, och svärmar på liknande sätt på sommaren med "flygmyror", drönare och drottningar med vingar.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 14 jun-13 kl 23:49 »
Det finns många sätt att ta död på myror, men döda dem inte i onödan, det är nyttodjur.

Det som är effektivast är att mata dem med något som de tar hem till drottningen så att hon dör, typ Nippon eller Myrr Extra. Då sticker de snart. Har själv varit tvungen att bli av med svartmyror en gång och använde Nippon med gott resultat. Fördelen är att det endast är det myrbo som skickar de störande arbetarna in i t ex ditt skafferi som stryker med, inte de som jobbar på utanför kåken. Man vill ju inte döda de oskyldiga ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 15 jun-13 kl 00:18 »
Myror brukar inte gilla vatten så vattna extra flitigt så kanske de flyttar. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 jun-13 kl 00:33 »
Myror lever i sociala samhällen, liknande getingar eller bin, skulle du råka sprida ägg från ett myrbo i en kompost, så sprider det inte myrorna. Det behövs en befruktad hona (drottning) för att bilda ett nytt samhälle. Myrorna är mycket när släkt med getingar och bin, och svärmar på liknande sätt på sommaren med "flygmyror", drönare och drottningar med vingar.

Vad bra! Då törs jag köra ut det sista av gödselstacken i odlingarna. :)

De där yttepyttesmå myrorna verkar väldigt bra på att bygga up jordliknande struktur. Vi har en stubbe på tomten, som myrorna bodde i förra sommaren. Innan sommaren var slut såg det mer ut som en gräsbevuxen jordhög!  Så jag är lite fundersam över vad som kan hända om de flyttar in i grunden under huset? Kan de släpa in en massa jordpartiklar och höja marknivån även där?

Förra året var de även som tokiga på ena lilla vinbärsbusken. Och där var bladlöss. Vad jag förstått så drar myror och löss nytta av varandra, och jag vill ju inte ha nåt som när lössen!

I år har jag hittills bara sett dem i jorden. Men det är ju bara juni än...

Loke

• Tvåbarnspappa och kaninbiten
    • Skåne
    • Lokes Liv
« Svar #7 skrivet: 15 jun-13 kl 23:46 »
Ska se om jag minns detta korrekt.. :
svartmyror är inga aggresiva skadedjur på det sättet att de inte brukar skada odlingar. Men de luckrar upp jorden i dina odlingar, vilket hjälper dina växter. De gillar en vätska som bladlös utröndrar när svartmyrorna håller dem rena ifrån parasiter och svamp. SvartMyror i sig gör ingen/liten skada under ditt hus, de finns under alla hus, det går inte att påverka. Men om svartmyrorna börjar aktivt leta sig in i huset efter föda, då måste du använda tex myrr, för den kolonin måste utrotas, annars slutar de inte försöka ta sig in. Om du inte vill ha bladlös i växthuset, leta reda på några nykelpigor och släpp in till bladlösen. De rensar bort kolonierna fort! Har odlat paprika i växthus i flera år nu, och fått anfall av bladlös ett par gånger, och då släpper jag alltid in ett par nyckelpigor, sen är problemet borta :) lycka till, och döda inte svartmyrorna i onödan :) 
"Efter att ha kämpat i en vecka lyckades jag förstå hur man andvänder gästboken.."

Hilde

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 16 jun-13 kl 06:51 »
Är det myror i en kompost så är den för torr och jobbar sämre. På med vatten och blanda om, så blir det nog för varmt för myrorna när komposten börjar jobba hårt. :)
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 jun-13 kl 07:26 »
Nu var det i gödselhögen, och inte en kompost ;). Men igår när jag skulle köra ut det sista, så var myrorna borta. De gillade visst inte att jag körde grepen i deras bo... Tyvärr inser jag ju att borta ur gödselhögen bara betyder att de flyttat nån annan stans....

zeina66

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 16 jun-13 kl 09:35 »
Hej
När jag mockade ur lagårn förra året lade jag en stor gödselhög vid skogskanten utanför trägårn,där planterar jag västeråsgurka.
Tidigare har gurkorna fått växa i trägårdslandet men regniga vårar har det kommit pyttesmå sniglar och ätit upp plantorna. Fick tips av en trägårdsmästare att försöka plantera på ett ställe som myror passerar.

Det fungerar! Inte en endaste snigel vill röra sig på myrorna territorium så västeråsgurkorna växer fint  :)
Där myror finns trivs nästan inga skadedjur och myrorna förstör inget.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 16 jun-13 kl 09:49 »
Hej
När jag mockade ur lagårn förra året lade jag en stor gödselhög vid skogskanten utanför trägårn,där planterar jag västeråsgurka.
Tidigare har gurkorna fått växa i trägårdslandet men regniga vårar har det kommit pyttesmå sniglar och ätit upp plantorna. Fick tips av en trägårdsmästare att försöka plantera på ett ställe som myror passerar.

Det fungerar! Inte en endaste snigel vill röra sig på myrorna territorium så västeråsgurkorna växer fint  :)
Där myror finns trivs nästan inga skadedjur och myrorna förstör inget.

Fasiken vilket bra tips! Kanske därför jag knappt sett några mördarsniglar i år? Har flera olika sorters myror i närheten av trädgårdslandet. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

christelle

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 16 jun-13 kl 13:58 »
Fasiken vilket bra tips! Kanske därför jag knappt sett några mördarsniglar i år? Har flera olika sorters myror i närheten av trädgårdslandet. :)
Har oxå ovanligt lite m.sniglar i år - men mycket myror även stackmyror. Aldrig tänkt att det kunde finnas nåt samband. Mycket intressant.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #13 skrivet: 16 jun-13 kl 15:29 »
Intressant. Tråden får nu precis motsatt inriktning mot trådstarten.  ;D

Hur kan man göra för att få mer myror i trädgården?

Lägga ut sirap för att locka till sig?
Göra små stenrösen med tak/betongplatta/taktegel över?
Lägga en hög med grovt sågspån/bös från vedhuggningen under en takpanna?

kurt

« Svar #14 skrivet: 16 jun-13 kl 16:12 »
Ja det är konstigt, det borde ju vara självklart att myror, getingar och andra steklar (eller för den delen spindlar) konsumerar enorma mängder protein. Den som väljer att göra sig av med dessa, får i stället leva med alla dessa insekter som annars skulle ha ätits upp av steklarna.

zeina66

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 16 jun-13 kl 16:21 »
Har oxå ovanligt lite m.sniglar i år - men mycket myror även stackmyror. Aldrig tänkt att det kunde finnas nåt samband. Mycket intressant.

Har läst att mördarsniglarna har minskat i hela landet pga av den lång,kalla vintern,tjälen tog hårt på dom. Jag har inga mördarsniglar så jag vet inte hur myrorna kan påverka deras framfart. Den enda "sniglarna" som kommer överens med myror tycks vara "vinbärs-snäckor"...ni vet vilka jag menar,dom är helt harmlösa i odlingar..
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

christelle

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 16 jun-13 kl 16:57 »
Har läst att mördarsniglarna har minskat i hela landet pga av den lång,kalla vintern,tjälen tog hårt på dom. Jag har inga mördarsniglar så jag vet inte hur myrorna kan påverka deras framfart. Den enda "sniglarna" som kommer överens med myror tycks vara "vinbärs-snäckor"...ni vet vilka jag menar,dom är helt harmlösa i odlingar..
En vinbergssnäcka kan äta upp ett halvstort salladshuvud över en natt. Hellre myror än sniglar  :-\

Tännlappen

• -
« Svar #17 skrivet: 16 jun-13 kl 18:48 »
...Jag har en typ av trädgårdssnäcka lite gulaktigt snäckskal...verkar harmlös...läst det ska finnas en mörkare typ Lundasnäcka som ska vara en aning glupskare...

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #18 skrivet: 16 jun-13 kl 18:59 »
Är inte vinbergssnäcka väldigt stora? Då kan man ju lätt plocka bort dem för hand och lägga dem på ett mindre noga ställe typ gräsmatta eller nässelsnår

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 16 jun-13 kl 19:18 »
Var det inte vinbergssnäckor som var bra att ha i odlingarna, eftersom de käkar upp andra sniglars ägg, och på så vis minska snigelproblem? Men de kanske går hårt åt just sallad?

Verkar vara olika meningar om vad som är nyttodjur eller ej. Jag har främst två saker emot de här minimyrorna, och det är dels att myror gullar med bladlöss, och dem vill jag inte ha! Och dels att jag, efter att ha sett tillväxten av "jord" där de sätter sina bon, är lite rädd att få dem i husgrunden... Så länge jag inte har bladlöss så är det alltså inte hela världen om de finns i odlingarna (om de nu inte stör växterna på annat vis), men jag känner ett lätt obehag av att hitta dem här och där...

Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 1 användare
Jenswanen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser