Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SE-nummer  (läst 9027 gånger)

blomsterhöna

• -
SE-nummer
« skrivet: 14 jun-13 kl 13:21 »
En liten fråga,
Måste man ha SE-nummer för att ha får, oavsett hur lite/många man har? Vad innebär det? Ska gården inspekteras innan man får ett sådant nummer? Vad krävs?

Neon Knight

• -
SV: SE-nummer
« Svar #1 skrivet: 14 jun-13 kl 13:41 »
Ja, man "måste" ha SE-nummer (*). Man fyller i en blankett som finns att ladda ner på jordbruksverkets hemsida.
Bifoga en karta där platsen där fåren hålls är utmärkt. En utskrift från kartor.eniro.se duger.
Någon inspektion behövs inte.

(*) I verkligheten vimlar det av får som hålls utan SE-nummer och jag har aldrig hört talas om att någon brytt sig om det, men skall man följa reglerna krävs SE-nummer.

blomsterhöna

• -
« Svar #2 skrivet: 14 jun-13 kl 14:43 »
Hej och tack för svar! :)

Men vad händer om 'någon börjar bry sig' och man plötsligt får besök eller blir anmäld?
En veterinär som behandlar ett djur som inte är märkt tex?
Varför skaffar man inte SE-nummer om det inte innebär några större bekymmer?
Med SE-nummer belagd gård, dimper det ner journaler som skall hållas ifyllda etc?
Kommer det kontroller av gården, som det tex görs på mjölkgårdar?

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #3 skrivet: 14 jun-13 kl 19:20 »
Jag tror inte det innebär något besvär alls. Jag har haft får och hade SE-nummer fast jag inte hade någon egen mark. Jag hyrde en lagård och fick se-nummer utifrån lagården jag hade. När jag hade besök av veterinär skrev han upp SE-numret och till genbank och Elitlamm meddelade jag numret. Jag tror faktiskt att jag skulle fått besvär om jag INTE haft något SE-nummer men MED det hade jag inget besvär alls.
Åsenfår, hundar och katter

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 15 jun-13 kl 10:24 »
En liten fråga, Måste man ha SE-nummer för att ha får, oavsett hur lite/många man har? Vad innebär det? Ska gården inspekteras innan man får ett sådant nummer?
Vad krävs? Kommer det kontroller av gården, som det tex görs på mjölkgårdar?
Ja gården måste ha SE nummer (prodplatsnr) när man har får.
Så din gård måste ha ett produktionsplatsnummer (om inte din gård redan har ett) erhålls av Jordbruksverket.

Fåren du köper måste ha korrekta öronmärken vid köpet, (djur ska inte säljas till köpare utan SEnummer).
Du måste ha en Djurjournal för Får, köps av Jordbruksverket.
Du ska också fylla i en blankett Anmälan om djurhållning erhålls av Jordbruksverket.
När du köper får fyll i en blanketterna Rapportering av förflyttning av får o getter, och Transportdokument.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

blomsterhöna

• -
« Svar #5 skrivet: 15 jun-13 kl 16:38 »
När infördes SE-nummer? Denna gården har inte haft djur sedan slutet av 1960-talet.
Om man erbjuds får som inte är öronmärkts/registrerade, kan man få dom registrerade eller ska man hålla sig ifrån sådana djur?

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #6 skrivet: 15 jun-13 kl 17:51 »
Du kan inte köpa omärkta djur och märka dem med ditt nummer eftersom de ska märkas där de är födda. Man rapporterar in födseln direkt och köper märken. Djur får inte lämna gården där de  är födda utan att vara märkta. Det är lite krångliga regler men det är lättare om man tar det vartefter så blir det inte så märkvärdigt. Om du är med i Elitlamm och har datorprogrammet så behöver du inte köpa någon stalljournal utan det finns med i Elitlamm. Och du behöver inte rapportera förflyttning och transportdokument, det ska den som säljer göra. Du kan läsa allt detta på Jordbruksverkets hemsida. Om inte din gård har SE-nummer så hade den i a f ett nummer tidigare och de utgår från det när de bestämmer ditt SE-nummer. Om gården hade 021024 så blir ditt SE-nummer SE021024 t ex.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 15 jun-13 kl 22:16 »
När infördes SE-nummer? Denna gården har inte haft djur sedan slutet av 1960-talet.
Om man erbjuds får som inte är öronmärkts/registrerade, kan man få dom registrerade eller ska man hålla sig ifrån sådana djur?

Som sagts ovan, undvik att köpa djur som inte kommer från en gård med produktionsplatsnummer eller är korrekt märkta. Låt även bli att köpa djur som inte har M3-status. Det är enklare att göra rätt från början än att ångra sig när man fäst sig vid sina djur. :)

För ett antal år sedan så var det på nyheterna om kor som inte var korrekt märkta dessa sköts på plats.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

johe71

« Svar #8 skrivet: 15 jun-13 kl 22:35 »
För ett antal år sedan så var det på nyheterna om kor som inte var korrekt märkta dessa sköts på plats.

du behöver inte gå flera år tillbaks, det räcker med att gå tillbaks några veckor "72 av de 180 kor som i förra månaden omhändertogs hos en västvärmländsk bonde kommer att avlivas. [...] De kor som ska avlivas är de som inte har den märkning som krävs enligt lagstiftningen och EU:s regelverk." (ok, de sköts inte på plats, utan det gick ett tag mellan omhändertagandet och avlivandet, men ändå)
18:e maj, http://www.vf.se/nyheter/allman/beslutet-fattat-72-omarkta-kor-ska-avlivas
7:e juni, http://www.vf.se/nyheter/allman/de-omhandertagna-korna-ska-avlivas

blomsterhöna

• -
« Svar #9 skrivet: 15 jun-13 kl 23:04 »
Tack snälla för alla svar, tips och råd.
Jag vill ju göra rätt från början, så då blir det att ringa Jordbruksverket först, och ta det därifrån :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 17 jun-13 kl 00:13 »
 8)
« Senast ändrad: 17 jun-13 kl 00:23 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 17 jun-13 kl 00:15 »
Och du behöver inte rapportera förflyttning , det ska den som säljer göra. Du kan läsa allt detta på Jordbruksverkets hemsida.
Jasså  8)
Så här säger registerenheten på nämda Jordbruksverk:
Du ska rapportera till förflyttningsregistret inom 7 dagar blankett Rapportering av förflyttning.
-när djuren lämnar produktionsplatsen (säljs)
-inkommer till produktionsplatsen (köpts)

1996.
« Senast ändrad: 17 jun-13 kl 00:24 av Grimla »

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #12 skrivet: 17 jun-13 kl 08:10 »
Okej, då får jag be om ursäkt. Jag tänkte på transportdokument, det skriver man väl bara när man säljer eller flyttar djur. Men man ska förstås rapportera till Jv när man köper djur också, att man har fått hem dem.

Alvbåge

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 18 jun-13 kl 13:08 »
En liten fråga,
Måste man ha SE-nummer för att ha får, oavsett hur lite/många man har? Vad innebär det? Ska gården inspekteras innan man får ett sådant nummer? Vad krävs?

Finns ingen anledning att inte ha SE-nummer (produktionsplatsnummer), tvärt om. Det kostar inget och är jättelätt att få. Det som det betyder är egentligen att man anmält att det är lantbruksdjur (i ditt fall får) på just den platsen. Kan bli svårt att slakta (på slakteri alltså!) samt köpa får om man inte har SE-nummer. Dessutom är det olagligt att inte SE-nummer om man har lantbruksdjur.

Mer info samt anmälningsblanketter finns på jordbruksverkets hemsida!
Fäbodbrukare med Gestrikefår, Hedemorahöns samt ett par kattskrällen

Rappe

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 04 sep-13 kl 12:05 »
Jag letar runt på jordbruksverkets hemsida men hittar inte ansökan om SE-nummer (hittade det för ett tag sen men nu minns jag inte vart, och vad det heter).

Existens

• Gäst

Rappe

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 04 sep-13 kl 12:16 »
tack! :)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #17 skrivet: 04 sep-13 kl 12:41 »
Själva vitsen med SE-nummer är bl a att man lättare ska kunna spåra
sjukdomar hos djur.
Jordbruksverket kan leta upp/varna/ta prov osv hos, i detta fallet, fårbesättningar.

Små besättningar kan smittas och bära smitta vidare såväl som stora!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1727 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser