Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En kull till?  (läst 1085 gånger)

Emushka

• Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
En kull till?
« skrivet: 13 jun-13 kl 10:43 »
Jag har en gottishona som "råkade" para sig med en fransk vädur och nedkom den 22 maj med sju ungar som växer och frodas precis som de ska. Dock är jag lite sur över tjyvparningen eftersom hon egentligen skulle parats med gottishanen...och nu är frågan om jag hinner ta en kull till på henne i år utan att det blir typ december innan ungarna föds?

Så här tänker jag:
Den kullen som finns är fyra veckor den 19 juni. Om jag parar om honan då, och sedan flyttar ungarna till egen bur när de är 6 veckor, så får hon bo själv i två veckor innan nästa kull föds. Jag vet att det blir tight, men å andra sidan får hon sedan vila hela vintern.. Är det jättetaskigt av mig, eller klarar hon en kull till så snabbt utan att det blir för jobbigt för henne?  :-\
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

tessg

• -
SV: En kull till?
« Svar #1 skrivet: 13 jun-13 kl 11:03 »
Jag har en hona som går med kull nu, som jag planerar att para om sista juni. Nog klarar väl din hona att paras om så som du planerar, men kan du inte lika gärna vänta ett par veckor, om du parar om när ungarna är 8v får du ny kull i mitten av augusti, det är väl helt ok??
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 13 jun-13 kl 11:17 »
Omparningstidpunkten beror nog lite på honans hull må man tro?  Det är jo väldigt olika hur mycket gottisdamerna går ner i vikt när de diar sina kullar och hur lång återhämtning som behövs .....
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Emushka

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 jun-13 kl 11:18 »
Jag har en hona som går med kull nu, som jag planerar att para om sista juni. Nog klarar väl din hona att paras om så som du planerar, men kan du inte lika gärna vänta ett par veckor, om du parar om när ungarna är 8v får du ny kull i mitten av augusti, det är väl helt ok??

Ja, det har du helt rätt i. Tycker du att ungarna ska gå kvar med henne längre än 6 veckor? Hur brukar du göra? Jag brukar inte planera kull så tätt, så jag har alltid låtit i alla fall honorna vara kvar tills jag märker att mamman börjar bli riktigt less på dem.. Det är nog närmare 10 eller kanske rentav 12 veckor.
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Emushka

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 jun-13 kl 11:20 »
Omparningstidpunkten beror nog lite på honans hull må man tro?  Det är jo väldigt olika hur mycket gottisdamerna går ner i vikt när de diar sina kullar och hur lång återhämtning som behövs .....

Hon har blivit lite tunn nu, sju hungriga ungar tar så klart på krafterna, men hon får extra kraftfoder och så mycket hö och pinnar hon kan äta (har henne inne i ladan medans ungarna är små) så jag tror hon hämtar sig rätt fint när de börjar äta själva. Hon är i bra form annars. Ser hon sliten ut fortfarande när ungarna är sex veckor så parar jag inte om henne, då får det vara.

tessg

• -
« Svar #5 skrivet: 13 jun-13 kl 11:37 »
Ja, det har du helt rätt i. Tycker du att ungarna ska gå kvar med henne längre än 6 veckor? Hur brukar du göra? Jag brukar inte planera kull så tätt, så jag har alltid låtit i alla fall honorna vara kvar tills jag märker att mamman börjar bli riktigt less på dem.. Det är nog närmare 10 eller kanske rentav 12 veckor.

Jag vet många uppfödare som skiljer hona och ungar vid 6 veckor, även vid 5 veckor har jag hört.
Själv tycker jag att 8 veckor är rimligt.

Jag vet att honan mycket väl kan paras om under tiden hon går med kull, men min filosofi är att inte låta honorna behöva ge di och vara dräktiga samtidigt. Jag hade inte velat amma och vara gravid...
Ok, nu förmänskligar jag kaninerna, jag vet att de i naturen mycket väl kan överlappa digivning och dräktighet.
Men, jag tycker det känns bra att låta honorna ha ett uppdrag i taget.
Min uppfödning är en hobby som genererar gott kött.
Säkerligen hade jag resonerat annorlunda om jag var beroende av kaninköttet för familjens överlevnad.
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

Emushka

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 13 jun-13 kl 11:48 »
Jag vet många uppfödare som skiljer hona och ungar vid 6 veckor, även vid 5 veckor har jag hört.
Själv tycker jag att 8 veckor är rimligt.

Jag vet att honan mycket väl kan paras om under tiden hon går med kull, men min filosofi är att inte låta honorna behöva ge di och vara dräktiga samtidigt. Jag hade inte velat amma och vara gravid...
Ok, nu förmänskligar jag kaninerna, jag vet att de i naturen mycket väl kan överlappa digivning och dräktighet.
Men, jag tycker det känns bra att låta honorna ha ett uppdrag i taget.
Min uppfödning är en hobby som genererar gott kött.
Säkerligen hade jag resonerat annorlunda om jag var beroende av kaninköttet för familjens överlevnad.

Det är väl inte att förmänskliga, det är bara att vara hyfsat trevlig mot sina djur, tycker jag.. Vi människor KAN också vara gravida och amma samtidigt, men det hade som sagt inte många valt. ;) Jag väntar tills ungarna är 8 v, två veckor hit eller dit är inte katastrof för planeringen för min del. Tack för hjälpen!

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 29 jun-13 kl 19:35 »

Jag har de också med mamman tills ungarna är 10 - 12 veckor.

Om du tänker på årsrapporten, så räknas jo allt tills 31 december in i året... och förmodligen blir det inte så bitterkalt i Skåne i bröjan av vintern. Tar du en sen kull klarar sig mamman säkert bättre, du hinner med en kull under 2013 och betalar sedan lite mer för vinterkornet ;) Är det så du resonerar?
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Emushka

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 30 jun-13 kl 00:11 »
Jag har de också med mamman tills ungarna är 10 - 12 veckor.

Om du tänker på årsrapporten, så räknas jo allt tills 31 december in i året... och förmodligen blir det inte så bitterkalt i Skåne i bröjan av vintern. Tar du en sen kull klarar sig mamman säkert bättre, du hinner med en kull under 2013 och betalar sedan lite mer för vinterkornet ;) Är det så du resonerar?

Ja, jag är nybliven genbank så jag behöver ta en kull i år och tycker att min andra hona är lite för ung. Dessutom har honan som har kull nu visat sig vara en superfin mamma, lugn och tillgiven, och har fått såååå fina ungar... :) Jag får väl stå ut med att betala för vinterkornet, hon är värd det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 1 användare
Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser