Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dåligt startbatteri utan synliga poler...... hjälp!  (läst 2917 gånger)

grisslan

• Skåne
Dåligt startbatteri utan synliga poler...... hjälp!
« skrivet: 12 jun-13 kl 00:36 »
Har en gräsklippare med dåligt startbatteri. Ett nytt batteri verkar svårt att hitta i Sverige och kostar vansinnigt mycke utomlands.
Tänker köra en egen patent men problemet är att batteriet är utan poler men med en ingjuten kabel med sockel.
Vet inte vilken som är plus respektive minuspol, kan man mäta sig till det utan att fördärva något?
Tänkte att man kunde
mäta när klipparen är igång o laddar för batteriet är helt kass....
Tips, idéer någon?
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Dåligt startbatteri utan synliga poler...... hjälp!
« Svar #1 skrivet: 12 jun-13 kl 06:50 »
Ja, det är bara att mäta med en vanlig multimeter för att se vilken pol som är vilken (eller använda det gamla knepet att skära itu en potatis och sticka ner trådändarna i snittytan, det blir en grön fläck runt den ena polen, kommer dock inte ihåg vilken).
Förmodligen är det väl egentligen ett standardbatteri förutom att polerna är ersatta med fastmonterad kabel, kolla på Biltema eller någon annan firma som säljer små MC-batterier och liknande, om det går att hitta något med samma mått.

Tänk på att många åkgräsklippare och liknande har mycket primitiv laddningskrets, ofta helt utan spänningsreglering. Det är stor risk att batteriet aldrig blir tillräckligt laddat om gräsklipparen går korta pass med många starter, medan det däremot blir överladdat om gräsklipparen får gå länge mellan varje start. Om du ändå skaffar en multimeter kan det vara bra att sedan använda den till att hålla koll på batterispänningen under körning.

grisslan

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 12 jun-13 kl 18:44 »
Ja, det är bara att mäta med en vanlig multimeter för att se vilken pol som är vilken

Hur ser jag det på multimetern & hur ställer jag multimetern för att mäta? Mäter jag när den är i gång eller går det att mäta sig fram på batteriet?

Tänkte skaffa mej ett annat batteri och använda kabel med sockel från befintligt batteri. Ser ingen anledning att betala 90 dollar plus frakt för ett nytt batteri...

Alexn72

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 12 jun-13 kl 19:33 »
var bor du och har du en bild på batteriet?

grisslan

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 12 jun-13 kl 19:37 »
var bor du och har du en bild på batteriet?
Utanför Landskrona, kan fixa en bild senare i dag eller i morron.... om det kan vara till någon hjälp?

Alexn72

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 12 jun-13 kl 19:46 »
multimetern ska stå som på bilden

Om det stå 12 volt på displayen så är den röda plus och den svarta negativ
Om det står -12volt så är den röda minus

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 12 jun-13 kl 20:47 »
Har du hittat rätt batteri på nätet? I så fall lägg ut länken så ser vi vad det är för ett batteri.

Får väl lägga till till Alexn,s snygga bild att den svarta mätkabeln skall sitta i hålet märkt com och den röda i VmA.

grisslan

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 12 jun-13 kl 22:41 »
Tackar för hjälpen!  :D
(POL-)Problemet löst.

Batteriet är ett LCS2912H.(12V, 2,9Ah/10HR)
Att det är på 12volt & 2,9amp.tim förstår jag men vad innebär 10HR?

Blir att köpa ett mc/scooter-batteri och sätta på sladden med sockel närmsta dagarna. Spelar det egentligen någon roll om man får tag i ett batteri med högre Ah än 2,9 förutom att det mest troligt inte blir fulladdat? Har det någon betydelse om man går från blyack till någon annan batteriform?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 12 jun-13 kl 22:57 »
Blyack måste du ha om du inte tar bort laddningen och bara laddar med rätt laddare för tex Litiumbatteri. Lite kraftigare batteri är ok.

Alexn72

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 13 jun-13 kl 11:47 »
Tackar för hjälpen!  :D
(POL-)Problemet löst.

Blir att köpa ett mc/scooter-batteri och sätta på sladden med sockel närmsta dagarna. Spelar det egentligen någon roll om man får tag i ett batteri med högre Ah än 2,9 förutom att det mest troligt inte blir fulladdat? Har det någon betydelse om man går från blyack till någon annan batteriform?

Menar du annan batteri form som i amg, gel eller liknande men fortfarande bly behöver du inte göra något.
Men som drängen skriver så bytar du till li nicd nimh eller likande behöver du byta mer

Juh mer Amp timmar du har på ett batteri juh längre tid kan du stå o mala på startmotorn innan batteriet ger upp.
laddningen är samma  tänk dig en liten hink och en stor spann  båda är fulla med vatten och om du tar 1 liter från båda så behöver du bara fylla tillbaka 1 liter oavsett vilket

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 13 jun-13 kl 22:59 »

Det innebär att kapaciteten är bestämd vid 10 timmars urladdning, dvs i det här fallet då batteriet laddas ur med 2,9/10 = 0,29 A. För blybatterier förekommer det också ibland (i synnerhet vid större batterier, t ex vanliga bilbatterier) att man anger kapaciteten vid 20 timmars urladdning, och de både siffrorna är inte direkt jämförbara.

Citera
Jag skulle nog vilja säga att om man väljer någon mer avancerad form av blybatteri (t ex gel) så ställer det större krav på laddningsregleringen för att fungera bra, risken är stor att man förstör ett sådant batteri i förtid när man använder det ihop med en primitiv laddkrets. Då får man aldrig någon nytta av det avancerade batteriets trevliga egenskaper, som man skulle kunna få i andra sammanhang (t ex ett fordon som har en "riktig", helst temperaturkompenserad laddningsregulator).
Men det går utmärkt med ett batteri med lite högre kapacitet, så länge det får plats.

Tänk på att små MC-batterier brukar självurladdas snabbare än man är van vid från moderna bilbatterier, så för att säkerställa att det nya batteriet håller länge bör du underhållsladda det t ex varannan månad under vintern då jag antar att gräsklipparen inte körs särskilt mycket. Lämplig laddström för underhållsladdningen är storleksordningen 5-10 % av batteriets kapacitet.

grisslan

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 14 jun-13 kl 22:43 »
Blev ett batteri på 4Ah, kunde tyvärr inte använda kablaget med sockel från orginalbatteriet då kablarna blev för korta eftersom dom var ingjutna i batteiet. Får se om jag kan få av själva sockeln utan att sabba den en annan dag. Löste det genom att tillverka 2 nya kablar med skor på som passade in i sockeln till tändningslåset som tillfällig lösning. Funkade skitbra.
Tackar för hjälpen ni gett mej.
Alternativ.nu is da shit!!!!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser