Batteriet är ett LCS2912H.(12V, 2,9Ah/10HR)
Att det är på 12volt & 2,9amp.tim förstår jag men vad innebär 10HR?
Det innebär att kapaciteten är bestämd vid 10 timmars urladdning, dvs i det här fallet då batteriet laddas ur med 2,9/10 = 0,29 A. För blybatterier förekommer det också ibland (i synnerhet vid större batterier, t ex vanliga bilbatterier) att man anger kapaciteten vid 20 timmars urladdning, och de både siffrorna är inte direkt jämförbara.
Blir att köpa ett mc/scooter-batteri och sätta på sladden med sockel närmsta dagarna. Spelar det egentligen någon roll om man får tag i ett batteri med högre Ah än 2,9 förutom att det mest troligt inte blir fulladdat? Har det någon betydelse om man går från blyack till någon annan batteriform?
Jag skulle nog vilja säga att om man väljer någon mer avancerad form av blybatteri (t ex gel) så ställer det större krav på laddningsregleringen för att fungera bra, risken är stor att man förstör ett sådant batteri i förtid när man använder det ihop med en primitiv laddkrets. Då får man aldrig någon nytta av det avancerade batteriets trevliga egenskaper, som man skulle kunna få i andra sammanhang (t ex ett fordon som har en "riktig", helst temperaturkompenserad laddningsregulator).
Men det går utmärkt med ett batteri med lite högre kapacitet, så länge det får plats.
Tänk på att små MC-batterier brukar självurladdas snabbare än man är van vid från moderna bilbatterier, så för att säkerställa att det nya batteriet håller länge bör du underhållsladda det t ex varannan månad under vintern då jag antar att gräsklipparen inte körs särskilt mycket. Lämplig laddström för underhållsladdningen är storleksordningen 5-10 % av batteriets kapacitet.