Hade tur igen.
Idefixteko (ITAB) har friluftsbyxorna Globe till rea-pris. ...men bara i storlek 48 eller 54. Lyckligtvis har jag (nästan) 54. Hundra spänn paret var lockande så jag beställde tre par på en gång. Det var ju en byxa jag gått och funderat på ett tag och som nu låg bra till prismässigt.
Lillebrorsan tittade in med barnen samma dag som leveransen kom och på honom passade byxorna utan ändringar så han fick ett par på direkten. Däremot var benen lite vida för min smak, särskilt som jag oftast går i minimalistsandaler. Det är onödigt att nöta byxben mot marken. Exfrun har lånat min symaskin så det var logiskt att ta med sig byxorna dit. Tillsammans bestämde vi hur mycket benen skulle sys in och sedan satte hon sig vid maskinen och gjorde arbetet. Hon är trots allt den bättre av oss på att sy och hon erbjöd sig ju...
Hade på mig byxorna under gårdagen när jag ändå var tvungen att vara hemma med febrig dotter. Jobbet kräver annars att man bara använder profilkläderna så då hade det inte blivit något heldagstest inte. I början satt de lite underligt, som om tyget var styvt, men efter en halvtimme eller så blev de mjukare. Undrar om mjukheten kommit direkt om jag använt ett längre tvättprogram? När tyget blivit flexiblare så kändes byxorna skönare mot huden och följsammare runt benen. Uppsättningen fickor är ganska vanlig för en byxa med benfickor men extrafickan med dragkedja vid högra sidofickan är en fiffig detalj så länge dragkedjan håller. Just nu är det där jag har telefonen.
Byxorna är i helsyntet så de torkar fort och blir inte särskilt skrynkliga heller. Dessutom är de lätta i packningen. De väger ju inte ens 500 gram.
Skillnaden mellan de här byxorna och mina tidigare (också från ITAB) är att de gamla khakifärgade har zip-off under knäna och de nya grå går att rulla upp och fästa med en slejf inuti byxbenet. Vad som fungerar bäst i längden vet jag faktiskt inte. På fem år har inte dragkedjorna på de gamla gått sönder. Att rulla upp byxbenet är inte lika bekvämt som att plocka av det men å andra sidan har de grå byxorna ingen dragkedja som kan gå sönder. Få se vad man tycker när det gått en sommar.
För er som undrar vad byxor har med byggande och boende att göra så behövs nog en förklaring.
Livet är en resa, även om man bor på samma plats. Utflykterna från stället man sover behöver inte vara långa förrän man börjar uppskatta lätt och funktionell utrustning. Friluftsutrustning har krympts och lättats de senaste årtiondena. Man kan tänka på samma sätt med sitt vanliga boende. Friluftsvärlden har länge förespråkat lager-på-lager-tekniken istället för flera uppsättningar av kläder med samma funktion. Det är enklare att anpassa kläderna till omgivningen på det sättet. Dessutom kan man packa för ett bredare spektrum av väder med bibehållen packvikt. Packvikten är inte så viktig i det permanenta boendet men volymen är det. Det är dyrt att bygga rum. Med rätt sätt att se på saken så kan man krympa mängden kläder i garderoben utan att tappa i funktion. Man kanske inte behöver mer än en garderob? Kanske man kan använda något annat än en garderob? Så genom att se sitt hem som ett basläger så kan man klara sig med färre saker och mindre boende.
Som jämförelse kan nämnas att de sandaler jag använder nu (gör-det-själv-huaraches) väger under 150g. Det kan jämföras med de Chaco Z2 remsandaler jag hade innan vilka vägde över ett kilo...