Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rökning av sättlök?  (läst 3587 gånger)

Mielikki

  • Inlägg: 76
    • -
Rökning av sättlök?
« skrivet: 07 jun-13 kl 18:46 »
Har en läst en gammal bok om köksväxtodling skriven av Ossian Lundén från början av 1900-talet.
Han skriver att den sättlök/potatislök som togs in till Finland från Ryssland var rökt, och således fri från vissa sjukdomar som plågade lökodlingar i övriga Europa.

Vet någon mer om saken?
I believe in looking reality straight in the eye and denying it.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Rökning av sättlök?
« Svar #1 skrivet: 07 jun-13 kl 19:00 »
Jag känner inte till rökmetoden, men följande metod har tydligen använts i Finland med liknande syfte: lös upp lite vedaska i vatten och låt lökarna ligga i denna vätska över natten. Ska visst vara lämpligt om man misstänker att sättlöken bär på någon sjukdom. Jag har detta tips från trovärdig källa (Robert R i Värnamo) som använder metoden, tydligen med gott resultat. Själv har jag dock inte använt den ännu.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Rökning av sättlök?
« Svar #2 skrivet: 07 jun-13 kl 19:01 »
Vet inte , men det låter lite som en förform av dagens värmebehandling?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Rökning av sättlök?
« Svar #3 skrivet: 07 jun-13 kl 19:19 »
Vet inte , men det låter lite som en förform av dagens värmebehandling?

Det tror jag inte på. Värmebehandling är avsedd att motverka stocklöpning. Rökningen skulle motverka utsädesburna sjukdomar.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Rökning av sättlök?
« Svar #4 skrivet: 07 jun-13 kl 19:59 »
Det tror jag inte på. Värmebehandling är avsedd att motverka stocklöpning. Rökningen skulle motverka utsädesburna sjukdomar.
Var bara nån gissning att man kanske experimenterade lite åt det hållet. Jag vet att dagens värmebehandling ska motverka stocklöpning, men vilka sjukdomar motverkar rökning då? Det skulle vara intressant för mig eftersom jag odlar min egen sättlök. Att värmebehandla den - om jag har fattat processen rätt - kräver en del utrustning för att styra och trappa upp temperaturen mm, men att röka den skulle vara fullt möjlig om det nu motverkar sjukdomar som finns eller kan finnas häruppe.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Rökning av sättlök?
« Svar #5 skrivet: 07 jun-13 kl 20:34 »
Var bara nån gissning att man kanske experimenterade lite åt det hållet. Jag vet att dagens värmebehandling ska motverka stocklöpning, men vilka sjukdomar motverkar rökning då? Det skulle vara intressant för mig eftersom jag odlar min egen sättlök. Att värmebehandla den - om jag har fattat processen rätt - kräver en del utrustning för att styra och trappa upp temperaturen mm, men att röka den skulle vara fullt möjlig om det nu motverkar sjukdomar som finns eller kan finnas häruppe.

Jag vet inte. Kanske nån annan vet. Annars får du pröva dig fram.

Hur går det med din sättlöksodling? Får du bra lökar från dem? Får du mycket stocklöpare?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Rökning av sättlök?
« Svar #6 skrivet: 07 jun-13 kl 21:04 »
Jag vet inte. Kanske nån annan vet. Annars får du pröva dig fram.

Hur går det med din sättlöksodling? Får du bra lökar från dem? Får du mycket stocklöpare?
jag odlar en sort som heter Sturon. Min erfarenhet är att om man får små lökar (10-15mm) så blir det nästan inga stocklöpare. (det gäller ju även köpt lök givetvis. stora sättlökar kommer i gång fort och bra, men man får många halslökar) Dessutom tycker jag att hållbarheten för min lökskörd är mcyket bättre sedan jag odlar från egen sättlök. Jag har numera nästan inga lökar som ruttnar. det är en del som torkar ihop men annars håller den sig bättre än lök från köpt sättlök.
dessutom är det nästan omöjligt att få fram ekologiskt odlat sättlök numera.
olssons frö säljer ingen ekolök längre.
och bingenheimer i tyskland vill inte längre skicka hit sedan de skickade hit ett parti i mars för några år sedan. tyvärr frös den  :( sedan dess tänkte jag att jag satsa på egen lök. det är inte svår odlat men ganska arbetskrävande. man måste rensa mycket även om man bränner bort första omgången ogräs. 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Rökning av sättlök?
« Svar #7 skrivet: 07 jun-13 kl 21:12 »
jag odlar en sort som heter Sturon. Min erfarenhet är att om man får små lökar (10-15mm) så blir det nästan inga stocklöpare. (det gäller ju även köpt lök givetvis. stora sättlökar kommer i gång fort och bra, men man får många halslökar) Dessutom tycker jag att hållbarheten för min lökskörd är mcyket bättre sedan jag odlar från egen sättlök. Jag har numera nästan inga lökar som ruttnar. det är en del som torkar ihop men annars håller den sig bättre än lök från köpt sättlök.
dessutom är det nästan omöjligt att få fram ekologiskt odlat sättlök numera.
olssons frö säljer ingen ekolök längre.
och bingenheimer i tyskland vill inte längre skicka hit sedan de skickade hit ett parti i mars för några år sedan. tyvärr frös den  :( sedan dess tänkte jag att jag satsa på egen lök. det är inte svår odlat men ganska arbetskrävande. man måste rensa mycket även om man bränner bort första omgången ogräs.

Stämmer med mina erfarenheter även om det hittills inte gått lika bra för mig. (Detta beror på omständigheter som förhoppningsvis snart är ett minne blott.) Jag håller med om att det blir få stocklöpare på liten sättlök. Men då kan man ju se till att få små sättlökar genom att så tätt, inte vattna, inte gödsla (eller kanske lite kompost) och så kan man skippa värmebehandlingen.

Vad för jord har du?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Rökning av sättlök?
« Svar #8 skrivet: 07 jun-13 kl 21:21 »

Vad för jord har du?
det mesta är humusrik lättlera skulle jag säga. en del kanske skulle klassas som finmo.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Rökning av sättlök?
« Svar #9 skrivet: 07 jun-13 kl 21:41 »
det mesta är humusrik lättlera skulle jag säga. en del kanske skulle klassas som finmo.

Lite lättare jord är nog bra för sättlöksodling. Själv har jag mest odlat på lite tyngre och sämre dränerad lerjord.

Mielikki

  • Inlägg: 76
    • -
SV: Rökning av sättlök?
« Svar #10 skrivet: 07 jun-13 kl 23:28 »
Var bara nån gissning att man kanske experimenterade lite åt det hållet. Jag vet att dagens värmebehandling ska motverka stocklöpning, men vilka sjukdomar motverkar rökning då? Det skulle vara intressant för mig eftersom jag odlar min egen sättlök. Att värmebehandla den - om jag har fattat processen rätt - kräver en del utrustning för att styra och trappa upp temperaturen mm, men att röka den skulle vara fullt möjlig om det nu motverkar sjukdomar som finns eller kan finnas häruppe.
Boken nämner bara svampsporer, den finska översättningen jag har (jo, man behöver flera versioner av en bok) tilllägger: exempelvis "sipulihome"(lökmögel, sådär direkt översatt) som orsakas av något som på 20-talet hette Peronospora Scheideni
I believe in looking reality straight in the eye and denying it.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Rökning av sättlök?
« Svar #11 skrivet: 08 jun-13 kl 01:11 »
Det tror jag inte på. Värmebehandling är avsedd att motverka stocklöpning. Rökningen skulle motverka utsädesburna sjukdomar.


Jag får nog korrigera mig här. Det verkar som värmebehandling även har verkan mot lökmögel.
"Schalottenlök, sättlök och vitlök som godkänns vid kontroll, ska före försäljning värmebehandlas mot lökmögel"
Citat från:
Föreskrifter om ändring i Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 2004:79) om trädgårdsväxters sundhet m.m.;
http://www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c8000203/2010-047.pdf

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Rökning av sättlök?
« Svar #12 skrivet: 08 jun-13 kl 07:16 »
Boken nämner bara svampsporer, den finska översättningen jag har (jo, man behöver flera versioner av en bok) tilllägger: exempelvis "sipulihome"(lökmögel, sådär direkt översatt) som orsakas av något som på 20-talet hette Peronospora Scheideni

Intressant! Enligt Anders så har även värmebehandling effekt mot detta.
Men står det i din bok hur de gjorde? Hur länge? Hur varmt? osv Det skulle vara intressant att veta. Kanske det vore värt att testa nåt år!

Mielikki

  • Inlägg: 76
    • -
SV: Rökning av sättlök?
« Svar #13 skrivet: 08 jun-13 kl 08:34 »
Intressant! Enligt Anders så har även värmebehandling effekt mot detta.
Men står det i din bok hur de gjorde? Hur länge? Hur varmt? osv Det skulle vara intressant att veta. Kanske det vore värt att testa nåt år!

Citerar Ossian Lundéns Köksväxtodling (1912)

"All lök, somm är afsedd till vinterförvaring föres slutligen i ria, upplägges i flata korgar på torksparrarna samt gifves en lindrig rökning. Härigenom konserveras löken utmärkt mot förruttnelse. Sättlöken förvaras sedan i nätpåsar, som hängas i taket av ett frostfritt rum, eller utbredd i tunna lag i flata lådor eller korgar."

Hur ryssarna gjort sägs inte.
Här är löken alltså potatislök.
Jag vet inte vad en ria är i Sverige men här beskrivs den finska eldrian jag tror de syftar på här http://runeberg.org/nfcc/0085.html
I believe in looking reality straight in the eye and denying it.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Rökning av sättlök?
« Svar #14 skrivet: 08 jun-13 kl 08:52 »
Rian både i sverige finland och ryssland /baltstaterna var en eldpallskoja som man eldade i . Inte i första rummet för att få rök för att döda sjukdomar utan för att torka säd mm så att det fick tillräckligt låg vattenhalt för att klara en lagring till nästkommande år .

Finns många rior i svenska finnbyggderna .

Man visste nog inte vilka positiva effekter torkningen hade i början utan då ville man bara ha en torr produkt som gick att lagra . Sedan så kom man på att den löken som torkats i ria var bättre än den som torkades på konventionellt sätt .

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Rökning av sättlök?
« Svar #15 skrivet: 08 jan-14 kl 11:50 »
Väldigt intressant, kanske man ska prova med potatislöken nu till sommaren.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser