Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ohyra i hovskägg?  (läst 1742 gånger)

Gräbban

• -
ohyra i hovskägg?
« skrivet: 10 feb-07 kl 20:36 »
Hur ser man att hästen har ohyra i hovskägget? Har nyligen inköpt ett st ardenner som inte varit borstad på år och dar, inte alls vanskött, men hovskägget var aningen tovigt. Hon har lite mugg som jag vill komma till rätta med och jag har köpt en trimkniv att glesa ur hovskägget med för att det ska lufta bättre. Är det bra även i ohyrefallet? Min vet sa att man kunde använda exspot på hovskägget. Nån som provat? Hon kliar sig inte särskilt mycket. Jag läste om trätjära, men det har jag ingen lust att kleta med. Tror inte det är särskilt nyttigt heller om den inte är väldigt utspädd.
Tacksam för tips!
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

DunderBettan

• Skåne
Re:ohyra i hovskägg?
« Svar #1 skrivet: 12 feb-07 kl 11:08 »
Hur du ser fall hästen har ohyra vet jag inte. Men ett tips som funkar mot muggen är vegetabilisk olja. Jag vet inte en häst det inte funkar på.
Om hästen har ohyra kan du nog prova med olja där med. Oljan  kväver bakterierna och gör säkert likadant med ohyran. Om du provar så se till att ta lite utan för det drabbade området så bakterierna/ohyran inte "smitter".
Det kan vara lite knepigt att ta i karleden om orginal flaskan har stor mynning. Det enklaste är man fyller en gammal schampo flaska eller liknande och sprutar på sen.
Lycka till!

Lars Pers Maria

• -
« Svar #2 skrivet: 12 feb-07 kl 23:07 »
Vad är det för vegetabilisk olja? Raps, oliv, vetegrodd, eller? Låter intressant.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

DunderBettan

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 feb-07 kl 09:12 »
Det spelar inte så stor roll. Jag har provat med både rapsolja och vanlig matolja (solrosolja?). Ta det som är billigast.   ;D
Bonden som gav mig tipset använde motorolja på sin tjurar. Fast jag tycket det är bättre med ett vegetabiliskt alternativ.

Gräbban

• -
« Svar #4 skrivet: 13 feb-07 kl 20:47 »
Tack. Ska prova detta. Ett annat tips jag fått av en gammal gubbe ( varför alltid gamla gubbar??), är att pissa på benen med mugg...
Aningen för akrobatiskt för oss tjejer tror jag!!!1 ;D ;D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 mar-07 kl 12:55 »
Tjärsalva är det universalmedel som jag alltid använt. Har fungerat bra till både mugg, skrapsår och allt möjligt. Brukar använda det själv också. ;P

Gräbban

• -
Tack Mmmmm
« Svar #6 skrivet: 11 mar-07 kl 18:22 »
Läste foldern. Den verkade intressant och det ser ut att stämma med beskrivningarna. Tusen tack :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 3 användare (2 dolda)
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser