Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var hitta lokselar till shetlandsponnier?  (läst 3326 gånger)

JBF

• Småland
Var hitta lokselar till shetlandsponnier?
« skrivet: 05 jun-13 kl 09:17 »
Jag är på jakt efter loksele i shetlandsstorlek. Verkar ju inte finnas någonstans? Börjes har och Bole. Någon som kan rekommendera någon av dessa? Eller någon som vet var man kan få tag på dem? Känner ju inte för att köpa skit som inte håller, och inte heller 15000-kronorsselar, utan bra selar till bra pris!

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Var hitta lokselar till shetlandsponnier?
« Svar #1 skrivet: 05 jun-13 kl 09:27 »
Har för mig att Börjes lokselar är tillverkade av ITE läder i Komstad. Ring Börjes hästbutik eller maila dom och fråga.

Förr var det i alla fall svensktillverkade lokselar.

Boles är vad jag vet importerade från Indien/pakistan.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

hånung

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 jun-13 kl 09:43 »
Värkar vara svenskt tillverkat läder i vart fall i Börjes selar .
« Senast ändrad: 05 jun-13 kl 09:52 av håning »

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 05 jun-13 kl 10:04 »
Ja, det är ITE-selar! men är de bra då?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 05 jun-13 kl 21:32 »
Ädelssons har bra selar :) de syr själva. www.adelssons.se

JBF

• Småland
« Svar #5 skrivet: 06 jun-13 kl 12:40 »
Ädelssons har bra selar :) de syr själva. www.adelssons.se

Ja de är riktigt snygga! Synd att den bruna ej fanns i shetlandsstorlek (eller tur snarare... med tanke på prislappen!)
Att skruva dit stångkoppelkrokar kan väl inte vara problem oavsett loksele?

hånung

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 jun-13 kl 12:59 »
Ja de är riktigt snygga! Synd att den bruna ej fanns i shetlandsstorlek (eller tur snarare... med tanke på prislappen!)
Att skruva dit stångkoppelkrokar kan väl inte vara problem oavsett loksele?
Jaha så dom skruvas nu för tiden det var verkligen något nytt  vad ja vet så nitas dom alltid i en loksele .

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 06 jun-13 kl 22:00 »
En loksele är en loksele oavsett storlek  :D,dock finns det såna som typ Bole eller hööks har som är skräp,som oftast får man vad man betalar för >:Dmen visst är de bruna snygga  ;)

JBF

• Småland
« Svar #8 skrivet: 07 jun-13 kl 02:10 »
Jaha så dom skruvas nu för tiden det var verkligen något nytt  vad ja vet så nitas dom alltid i en loksele .
Ja det kanske de gör, men jag vill minnas att man förr kunde köpa stångkoppelkrokar på Hööks som skulle skruvas i lokträ? Men jag kan mycket väl ha fel. Jag har för mig att Frances har skrivit om en loksele från Bole? Vet ej om hon fortfarande är nöjd med den?
//JBF

hånung

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 jun-13 kl 07:53 »
Ja det kanske de gör, men jag vill minnas att man förr kunde köpa stångkoppelkrokar på Hööks som skulle skruvas i lokträ? Men jag kan mycket väl ha fel. Jag har för mig att Frances har skrivit om en loksele från Bole? Vet ej om hon fortfarande är nöjd med den?
//JBF
Ok har ja aldrig hört talas om att det fans förstås men det kan tänkas. Jo så vitt ja vet är hon det . Men nog så tycker ja Börjes är väl så snygg liksom adelssons dock kostar dom ju i princip det dubbla .Och ja har ingen som helst aning om hur dana dom är inte häller boles  .

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 07 jun-13 kl 08:53 »
Det man ska/kan titta på på en loksele om man vill ha en bra är att bossorna (stoppningen på insidan av lokträna har en bred och lång anläggningsyta vilket de billiga inte har, bossorna ska ligga jämnt an mot hela hästens hals och gärna lite till så där finns plats för intställningar av lokorna. Sen däckeln, där putorna ska ligga i sel/sadelläget alltså på musklerna och inte vara i vägen för bogbladen eller trycka/klämma om/på manken så alla dessa mjuka läderdäcklar går bort liksom de billigaste selarna då ;) en bra däckel har brett mellan putorna och en båge (ibland två) som är skruvade i putorna. En bra sele är lätt att ta isär och har flera inställningsmöjligheter på höjd och bredd för att ligga så bra som möjligt på hästen och passa till olika typer av arbetsredskap  :),ju mer man tänker sig att köra desdo viktigare blir det ju att ha en bra sele precis som det är viktigt med en bra sadel för den som rider mycket, utrustningen ska ju inte vara en belastning för hästen som skadar den. sen är ju hållbarheten viktig med tycker jag, köper man en bra sele så håller den hela ens liv om man sköter den, det är lätt att byta ut slitdelar, lätt att sälja osv :)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #11 skrivet: 07 jun-13 kl 09:16 »
Ja, det är ITE-selar! men är de bra då?

Jag vet inte hur de är nuförtiden men selen vi köpte till min första ponny ( för ca 30 år sedan) var därifrån ( bröstsele), den hade vi väl i en 3-4 år och använde den jättemycket.
Vi hämtade selen på gården där ITE fanns då ( vet ej om de flyttat sedan dess). Sen när ponnyn var helt fullvuxen och lite för bred för den selen så sålde vi den.  Då såg den fortfarande HELT NY ut och lädret var mjukt och fint.  Vi köpte en ny på annons  som jag tror var en ITE den också för den såg exakt likadan ut och dåförtiden var det inte så mycket delar som importerades för körning var inte så jättepoppis. Den selen använde vi själva fortfarande för 3 år sedan till vår senaste ponny. Sålde den i våras. Då såg den visserligen begagnad ut och med visst slitage- men fortfarande brukbar och säkert minst 15-20 år gammal.

Men det är klart sköter man om grejerna så håller de. Jag har sett andra selar som sett ut som skit efter bara ett fåtal år.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

hånung

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 jun-13 kl 09:26 »
Det man ska/kan titta på på en loksele om man vill ha en bra är att bossorna (stoppningen på insidan av lokträna har en bred och lång anläggningsyta vilket de billiga inte har, bossorna ska ligga jämnt an mot hela hästens hals och gärna lite till så där finns plats för intställningar av lokorna. Sen däckeln, där putorna ska ligga i sel/sadelläget alltså på musklerna och inte vara i vägen för bogbladen eller trycka/klämma om/på manken så alla dessa mjuka läderdäcklar går bort liksom de billigaste selarna då ;) en bra däckel har brett mellan putorna och en båge (ibland två) som är skruvade i putorna. En bra sele är lätt att ta isär och har flera inställningsmöjligheter på höjd och bredd för att ligga så bra som möjligt på hästen och passa till olika typer av arbetsredskap  :),ju mer man tänker sig att köra desdo viktigare blir det ju att ha en bra sele precis som det är viktigt med en bra sadel för den som rider mycket, utrustningen ska ju inte vara en belastning för hästen som skadar den. sen är ju hållbarheten viktig med tycker jag, köper man en bra sele så håller den hela ens liv om man sköter den, det är lätt att byta ut slitdelar, lätt att sälja osv :)
Där måste ja bara hålla med till fullo . Har haft en sele i nästan 30 år har endast bytt dragländer då dom vart förslitna  och den var inte ens ny då ja köpte den och  den lär hålla min häst körar tid ut.

kolblakkur

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 10 jun-13 kl 10:26 »
Jag har nog haft en väldig tur, för jag har alltid lyckats hitta lokselar till shettisar av bra kvalité, begagnat.
Har en just nu som jag funderar på att sälja ;)

JBF

• Småland
« Svar #14 skrivet: 11 jun-13 kl 22:38 »
Jag har nog haft en väldig tur, för jag har alltid lyckats hitta lokselar till shettisar av bra kvalité, begagnat.
Har en just nu som jag funderar på att sälja ;)
Jaså? Bild? Nu har jag förvisso redan beställt två nya från Ädelssons! Bad att få stångkoppelkrokar monterade också vilket inte var något problem!

kolblakkur

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 12 jun-13 kl 07:07 »
Har stångkoppelkrokar på min också ;)

JBF

• Småland
« Svar #16 skrivet: 12 jun-13 kl 08:18 »
Har stångkoppelkrokar på min också ;)
Kul, men en sele hade jag ju dessvärre inte kommit långt med! Får bli när det blir dags att utöka i sådana fall.

//JBF

rimfrost

• Småland
« Svar #17 skrivet: 16 jun-13 kl 21:58 »
Drive out har väl en del till shettis oxå?
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

hånung

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 16 jun-13 kl 22:04 »
Drive out har väl en del till shettis oxå?
Dom har i vart fall inga lokselar vad ja kan se .

Nejlikan

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 17 jun-13 kl 01:06 »
Kolla på hästnet. Där finns det bättre beg har jag sett.

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 3 användare
Galaxie, Mr.O, torparhulda

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser