Har hört talas om att det finns vaxmellanväggar som passar till 3/4 Langstroth utan att man behöver tråda.
Kan det var en plast ram som du tänker på
Jodå, visst har de det.http://www.lpsbiodling.se/sv/artiklar/vaxhantering/vax-1-4kg-pris_kg.htmlLäs i rullisten, 3/4 - Hoffman. Visste inte att det fanns folk som trådade 3/4's. Halva poängen med det formatet.
Hej. Har hört talas om att det finns vaxmellanväggar som passar till 3/4 Langstroth utan att man behöver tråda. Alltså att de passar in i skårorna på över- och underlisten. Är det någon som vet nåt om detta?Mvh/ Calle
Jag använder vax från MS Biredskapsfabriken till mina farrar.Funkar jättebra och jag kan beställa på millimetern. För hoffman träramar (som också är köpta där) har jag 424x142mm storlek på vaxet. Då skjuter jag bara in det i först överspåret och med en lätt buktning på vaxkakan in i nederspåret. Då sitter de fint, och sedan ställer jag den stående på rambärarlisten och häller smält vax från en liten kanna med pip hela vägen längs med kakan så limmas den fast i rambärarlisten./Hans
För hoffman träramar (som också är köpta där) har jag 424x142mm storlek på vaxet.
Som jag skrev så har de inte högt 3/4 L vax som går att skjuta in i spåret utan att fästa utan det vaxet är till trådning eller så får du smälta vax och fästa med (så har vi gjort). Men jag vill slippa de momenten och bara skjuta in i ramlisten. Det finns nåt som kallas för Keo-vax men vet dock inte om det är till 3/4 Langstroth.
Vilket är precis samma som de har på LP...Det passar i mina Hoffmanramar, och de högre vaxkakorna är så vitt jag sett inte till för att smältas fast. Du har sett att de har två mått på 3/4?
De jag använder (142mm) sitter fast även utan smältvax för de passar så precis, jag vet faktiskt inte hur nödvändigt det är att smälta fast dem, ska testa att inte smälta fast någon i en skattlåda och se om det blir något ras./Hans