Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vaxmellanväggar 3/4 Langstroth  (läst 4064 gånger)

mantis777

• Östergötland
vaxmellanväggar 3/4 Langstroth
« skrivet: 05 jun-13 kl 07:04 »
Hej.
Har hört talas om att det finns vaxmellanväggar som passar till 3/4 Langstroth utan att man behöver tråda. Alltså att de passar in i skårorna på över- och underlisten. Är det någon som vet nåt om detta?
Mvh
/ Calle

Magnus_Hammargren

• Gäst
SV: vaxmellanväggar 3/4 Langstroth
« Svar #1 skrivet: 05 jun-13 kl 07:45 »
Om du har Hoffanramar (vilket det låter som) så har LP:s biodling vaxmellanväggar med "övermått" på höjden. Kolla på deras webb.
På större format än Farrar ska man nog ha tråd åtminstone i mittenraderna i alla fall.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 05 jun-13 kl 10:48 »
Har hört talas om att det finns vaxmellanväggar som passar till 3/4 Langstroth utan att man behöver tråda.

Kan det var en plast ram som du tänker på  ::)
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

mantis777

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 05 jun-13 kl 11:37 »
Kan det var en plast ram som du tänker på  ::)
Ehh... Vad har plastram med vaxmellanväggar att göra? Nä, det jag är ute efter är väggar som är så höga att man kan föra in i skårorna i över- och underram så det låser sig där. Tycker att det borde finnas då 3/4 langstroth/farrar är ett vanligt mått. Lp's har det inte men man kan specialbeställa mått av dem.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 05 jun-13 kl 12:10 »
Jodå, visst har de det.

http://www.lpsbiodling.se/sv/artiklar/vaxhantering/vax-1-4kg-pris_kg.html

Läs i rullisten, 3/4 - Hoffman. Visste inte att det fanns folk som trådade 3/4's. Halva poängen med det formatet.

Lars i skogen

« Svar #5 skrivet: 05 jun-13 kl 12:15 »
Även Töreboda har det formatet för övrigt, och de är billigare.
Får väl anta att jag är dum, men jag har mest haft problem med otrådade ramar. Vaxkakor som faller ihop, oreda i yngelrummet och massa merarbete.

besk

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 05 jun-13 kl 12:33 »
Det tror jag alls inte du är. Jag har dock bara sett det som positivt och inte mer problem än något annat. Dessutom väldigt praktiskt när man ska ta tillvara kakhonung.

Staffan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 05 jun-13 kl 13:41 »
Hej !

Du kan köpa vaxmellanväggar och sen fästa på ramen genom att smälta fast den med vax. Sätt mellanväggen mot överdelen ( håll upp o ner )
smält vax i en burk med formad pip... häll på där ramen sitter mot träet och den fastnar...smälter fort och håller. Jag gjorde så förra sommaren med massor och det gick jättebra. :)

Fesoj

• -
« Svar #8 skrivet: 05 jun-13 kl 19:17 »
Jag använder otrådad HLS i skattlådorna. Dessa ramar är lägre än 2/3 langstroth. Det händer dock att vaxet i ramarna säckar ihop o börjar bukta om solen står på och inte bina är snabba nog att bygga ut ramarna. Att tråda ramar är det värsta jag vet - så därför tar jag steget vidare till plast2/3langstroth.
/ Josef

Edward.

• Gästrikland
« Svar #9 skrivet: 05 jun-13 kl 20:33 »
Vet inte vad som är viktigast att slippa tråda, eller för att du ska skärra ut vax till försäljning, är det den sist nämnda skulle jag då rekommendera en starter stripp istället så får dina kunder garanterad nytt vax som inte har en massa oönskad tillsattser .

Utan tråd stöd blir det svårare att slunga + de kan säcka ihop av värmen.

LP s har nog det du söker annars.

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

mantis777

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 05 jun-13 kl 21:07 »
Jodå, visst har de det.

http://www.lpsbiodling.se/sv/artiklar/vaxhantering/vax-1-4kg-pris_kg.html

Läs i rullisten, 3/4 - Hoffman. Visste inte att det fanns folk som trådade 3/4's. Halva poängen med det formatet.

Som jag skrev så har de inte  högt 3/4 L vax som går att skjuta in i spåret utan att fästa utan det vaxet är till trådning eller så får du smälta vax och fästa med (så har vi gjort). Men jag vill slippa de momenten och bara skjuta in i ramlisten. Det finns nåt som kallas för Keo-vax men vet dock inte om det är till 3/4 Langstroth.

hannil

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 30 jun-13 kl 09:39 »
Jag använder vax från MS Biredskapsfabriken till mina farrar.
Funkar jättebra och jag kan beställa på millimetern. För hoffman träramar (som också är köpta där) har jag 424x142mm storlek på vaxet. Då skjuter jag bara in det i först överspåret och med en lätt buktning på vaxkakan in i nederspåret. Då sitter de fint, och sedan ställer jag den stående på rambärarlisten och häller smält vax från en liten kanna med pip hela vägen längs med kakan så limmas den fast i rambärarlisten.

/Hans

Hej.
Har hört talas om att det finns vaxmellanväggar som passar till 3/4 Langstroth utan att man behöver tråda. Alltså att de passar in i skårorna på över- och underlisten. Är det någon som vet nåt om detta?
Mvh
/ Calle

mantis777

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 30 jun-13 kl 10:29 »
Jag använder vax från MS Biredskapsfabriken till mina farrar.
Funkar jättebra och jag kan beställa på millimetern. För hoffman träramar (som också är köpta där) har jag 424x142mm storlek på vaxet. Då skjuter jag bara in det i först överspåret och med en lätt buktning på vaxkakan in i nederspåret. Då sitter de fint, och sedan ställer jag den stående på rambärarlisten och häller smält vax från en liten kanna med pip hela vägen längs med kakan så limmas den fast i rambärarlisten.

/Hans

Tack för infon!

besk

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 30 jun-13 kl 10:47 »
För hoffman träramar (som också är köpta där) har jag 424x142mm storlek på vaxet.

Vilket är precis samma som de har på LP...

Som jag skrev så har de inte  högt 3/4 L vax som går att skjuta in i spåret utan att fästa utan det vaxet är till trådning eller så får du smälta vax och fästa med (så har vi gjort). Men jag vill slippa de momenten och bara skjuta in i ramlisten. Det finns nåt som kallas för Keo-vax men vet dock inte om det är till 3/4 Langstroth.

Det passar i mina Hoffmanramar, och de högre vaxkakorna är så vitt jag sett inte till för att smältas fast. Du har sett att de har två mått på 3/4?

hannil

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 30 jun-13 kl 14:00 »
De jag använder (142mm) sitter fast även utan smältvax för de passar så precis, jag vet faktiskt inte hur nödvändigt det är att smälta fast dem, ska testa att inte smälta fast någon i en skattlåda och se om det blir något ras.
/Hans

Vilket är precis samma som de har på LP...

Det passar i mina Hoffmanramar, och de högre vaxkakorna är så vitt jag sett inte till för att smältas fast. Du har sett att de har två mått på 3/4?

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 30 jun-13 kl 20:16 »
Bina sätter själva fast övermåtts-vaxkakorna vid spåren på Hoffmanramarna utan smältande och grejande.

mantis777

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 02 jul-13 kl 07:57 »
De jag använder (142mm) sitter fast även utan smältvax för de passar så precis, jag vet faktiskt inte hur nödvändigt det är att smälta fast dem, ska testa att inte smälta fast någon i en skattlåda och se om det blir något ras.
/Hans
Jag smälte dit en del vaxmellanväggar lite för löst och de ramlade ner pga värmen. Så jag rekommenderar att sätta fast dem med smält vax ordentligt innan du sätter in dem i kupan.

besk

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 02 jul-13 kl 08:41 »
Men nu pratar vi ju om vaxkakor som är så höga att de mer eller mindre ligger dikt an över- och underlisten i frästa spår. Vart ska den ramla, för neråt kommer den inte?

Edward.

• Gästrikland
« Svar #18 skrivet: 02 jul-13 kl 10:29 »
Dom buktar och böjer sig = de rasar och blir till ful bygge  :-\

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 02 jul-13 kl 23:42 »
Man kan på stora ramar inte skippa trådningen helt, men minska den till de mittersta hålen. Annars buktar sig kakorna som Edward skriver.
Vaxkakan ska inte heller ligga 100% dikt-an eller smältas fast då minsta spänning i ramen då också buktar kakan. Bina sätter fast den själva samtidigt som dom bygger ut.
Gör man såhär med en stora format som Hel LR eller Dadant är den knappast slungbar utan enbart lämplig för yngelsrum.

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 1 användare
Häggblomma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser