Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Metod att odla tomat.  (läst 4920 gånger)

Bujaka80

• Finland
Metod att odla tomat.
« skrivet: 01 jun-13 kl 21:07 »
Har någon här testat följande metod att odla tomat:
Man sår fröet lågt ner i e kruka och fyller på med mylla medans plantan växer. När plantan är ca 30-40 cm hög så sparar man dom 2-4 lägsta tjuvarna och toppar plantan strax ovanför den högsta tjuven. Man låter altså tjuvarna växa. Har testat detta och har nu en planta i en 20 liters kruka med 3 tjuvar, man får liksom 3 plantor istället för en.
Detta är inget jag själv kommit på utan jag har sett det på youtube. Kan bifoga en bild om några dagar så får ni se.

Alexn72

• Skåne
SV: Metod att odla tomat.
« Svar #1 skrivet: 02 jun-13 kl 09:38 »
av utrymmes skäl antar jag att det kan vara fördelaktigt men frågan är nog om man inte får snabbare och större utdelning av tre plantor istället för 1 planta med 3 skott.

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 02 jun-13 kl 09:44 »
Tomater bildar rötter längs stammen om den sätts mycket djupt vid varje omplantering. Tjuvarna kan tas av och sättas i egen kruka/jord och bildar egna plantor.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bujaka80

• Finland
« Svar #3 skrivet: 02 jun-13 kl 13:20 »
Det är just av utrymmesskäl jag gör det. Mitt växthus är endast 6m2. Blir intressant att jämföra, har en planta av samma sort som jag tjuvar normalt. Sorten är mei wei från runåbergs fröer..

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 02 jun-13 kl 14:31 »
Har någon här testat följande metod att odla tomat:
Man sår fröet lågt ner i e kruka och fyller på med mylla medans plantan växer. När plantan är ca 30-40 cm hög så sparar man dom 2-4 lägsta tjuvarna och toppar plantan strax ovanför den högsta tjuven. Man låter altså tjuvarna växa. Har testat detta och har nu en planta i en 20 liters kruka med 3 tjuvar, man får liksom 3 plantor istället för en.
Detta är inget jag själv kommit på utan jag har sett det på youtube. Kan bifoga en bild om några dagar så får ni se.
Så kan man göra. Det finns även en metod där man förkultiverar en mycket tålig och härdig sort som har 'dåliga' fruktegenskaper och använder den som ympstam. sedan ympar man på bara två toppar från den sort som man egentligen vill odla. Man får alltså två plantor på en rot.
Fördelen är dels det här med utrymmet och dels att man kan ha en stam i jorden som är resistent mot alla möjliga jordsjukdomar och en mindre tålig sort uppe som har goda 'tomat'-egenskaper.

Däremot tror jag inte att man egentligen vinner mer än det med utrymmet om man gör som du beskriver på en vanlig planta. Grejen är att man så att säga måste försörja två plantor på ett rotsystem. De vanliga sorterna klarar inte riktigt det. Dessa ympstammar som jag berättade om är framtagna för just det ändåmålet, har alltås ett mycket kraftigt rotsystem dessutom. Så jag tror inte att man kan räkna med större mängd tomater än på två vanliga plantor, snarare tvärtom.

Bujaka80

• Finland
« Svar #5 skrivet: 02 jun-13 kl 19:53 »

free uploader

såhär ser det ut nu hursomhelst. Det låter vettigt vad du skriver lichiplommon om rotsystemet men jag hoppas du har fel :) i mitt fall är det dessutom tre plantor på ett rotsystem, inte två.
Det där med ympning har jag noll koll på, måste läsa på lite om vad det betyder, låter dock intressant!
Jag återkommer med uppdatering om typ en månad så ser vi hur rotsystemet klarar 3 plantor.
« Senast ändrad: 02 jun-13 kl 19:59 av Bujaka80 »

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 02 jun-13 kl 19:59 »
Ja, bra att du vågar prova. Hoppas det går bra, ser fram emot bilder  :) (går det bra ska jag oxå testa)
« Senast ändrad: 02 jun-13 kl 22:24 av christelle »

michel021

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 02 jun-13 kl 21:31 »
Du borde iaf ta bort sidoskotten som du har på dina tre "stammar". Dom tar bara onödig energi ifall du inte tänkt att låta alla dom också få växa ut men de är bara dumt

Bujaka80

• Finland
« Svar #8 skrivet: 02 jun-13 kl 22:19 »
absolut, dom ska bort. Dessa tre stammar ska tjuvas som vanligt..

hånung

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 jun-13 kl 09:23 »
Ja hängde upp mina i hinkar där plantan titta ut ner till igenom ett hål blir spännande att se om man får några tomater på det viset  :)  Tyvärr så blir det ingen bild  då det inte vill sig riktigt med den nya datorn .Så nu ärdet ordnat med blid .
« Senast ändrad: 03 jun-13 kl 13:06 av håning »

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 03 jun-13 kl 15:18 »
Det spännande att se hur det går. Du borde jämföra med en planta av samma sort som sköts på det vanliga sättet dvs en stam som tjuvas. Får du mer eller mindre än 3 gånger så många tomater?

När man använder den metod som jag beskrev så ser plantorna mer ut som en två delad gaffel dvs ympstammen är ovanför jorden och grenar sig där.

Kul att nån experimenterar lite! :)

christelle

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 03 jun-13 kl 15:50 »
Ja hängde upp mina i hinkar där plantan titta ut ner till igenom ett hål blir spännande att se om man får några tomater på det viset  :)  Tyvärr så blir det ingen bild  då det inte vill sig riktigt med den nya datorn .Så nu ärdet ordnat med blid .
Vad spännande  :D Glöm inte uppdatera så vi får prova sedan om det funkar.

hånung

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 jun-13 kl 15:52 »
Vad spännande  :D Glöm inte uppdatera så vi får prova sedan om det funkar.
Ska försöka komma i håg  :)

christelle

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 03 jun-13 kl 16:09 »
Ska försöka komma i håg  :)
Lägger hela tråden i mina bokmärken och påminner både dig och ts framöver om ni glömmer  ::)

hånung

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 jun-13 kl 16:15 »
Lägger hela tråden i mina bokmärken och påminner både dig och ts framöver om ni glömmer  ::)
Kan tro det  :) spännande blir det i vart fall  får hoppas ja valt rätt sort bara . Såg att dom odla så på tuben så ja tänkte ja provar väl fick ju några plantor över .

Bujaka80

• Finland
« Svar #15 skrivet: 03 jun-13 kl 20:47 »
Lichiplommon, jag tog en fjärde tjuv från samma planta som har rotat sig och är nu i en egen kruka, den ligger dock mycket efter i utvecklingen. Tänker bokföra varje tomat jag skördar så vi får svaret svart på vitt i höst.
Uppochner vetkar skoj men hur förstår rötterna att dom ska växa uppåt undrar jag..

hånung

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 02 aug-13 kl 00:36 »
Lite uppdatering angående mina hinkar tomater  . det har till å med blivit små tomater  :D
« Senast ändrad: 02 aug-13 kl 00:43 av håning »

hånung

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 aug-13 kl 23:47 »
Några mera bilder  så tomater blir det  om än inte så stora  ja satte ju sen och så är det ju utom hus med

Savonit

• -
« Svar #18 skrivet: 05 aug-13 kl 03:29 »
har länge funderat på om det kan vara effektivt att göra just så här, en väldigt stor gurkodlare gör så med sina gurkor men de får växa till i alla fall 2,5meter innan dom låter två tjuvar växa ut och kapar toppen, de påstår att skörden blir betydligt större.

Så min fundering har varit om det inte skulle kunna vara fördelaktigt även på tomat.

hånung

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 05 aug-13 kl 08:21 »
Ingen aning då ja prova att odla tomat i hink för första gången det vart bara ett experiment  men plantor som inte fick plats i växthuset.

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 1 användare
nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser