Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Var har ni er flugsmälla?

Städskåpet
2 (6.1%)
På handdukshängaren i köket
13 (39.4%)
I sovrummet
3 (9.1%)
Har ingen flugsmälla
8 (24.2%)
Annat
7 (21.2%)

Antal personer som röstat: 28

Omröstningen har avslutats: 01 jul-13 kl 09:16

Författare Ämne:  Var förvarar ni er flugsmälla?  (läst 5541 gånger)

Huggorm

• Gäst
SV: Var förvarar ni er flugsmälla?
« Svar #20 skrivet: 02 jun-13 kl 00:58 »
Håv är bra till flugor, sedan kan man mata kycklingarna med dem, det uppskattas

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #21 skrivet: 02 jun-13 kl 04:48 »
Flugsmällan är ju full av mosade flugor som är födda i skit e dy, fulla av exkrementer och allsköns bakterier - häng den inte nära mattillredning eller rena handdukar och låt inte barnen leka med dem.
Tanken på döda mosade flugor är ju äcklig men farligt??? Skiten torkar och bakterierna dör väl också. Tror knappast nån för blivit sjuk av att komma i kontakt med en flugsmälla.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #22 skrivet: 02 jun-13 kl 07:12 »
Vi har vår i köket. Sen finns det en på kontoret, i sovrummet och på verandan också och en i källaren. Blir de för äckliga diskar jag dem i diskmaskinen.  ::)  Vi har stor hjälp av alla svalor att hålla antalet flugor nere på sommaren men, det är ju utomhus då.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

christelle

• Blekinge
« Svar #23 skrivet: 02 jun-13 kl 09:26 »
Tanken på döda mosade flugor är ju äcklig men farligt??? Skiten torkar och bakterierna dör väl också. Tror knappast nån för blivit sjuk av att komma i kontakt med en flugsmälla.

"En vanlig husfluga bär på omkring 2 000 000 bakterier som kan färdas långt bort från fångstenheten med hjälp av luftströmmar innan de faller ner på potentiellt känsliga ytor såsom färska livsmedel, beredningar, eller andas in av människor i lokalerna och orsakar astma, infektioner eller allergiska reaktioner"  http://www.rentokil.se/teknisk-support/vara-produkter-och-tjanster/luminos-insektsfallor/index.html

"Underökningar visar på att flugor kan vara bärare av salmonella och campylobacter som är
vanliga matförgiftningsbakterier. Flugornas pH-värde i magen passar just dessa bakterier bra.
Spridningen av bakterier, virus och parasiter sker när flugan äter då de spyr upp maginnehållet för
att lösa upp födan. Även deras avföring är en spridningskälla. Var 5:e minut bajsar flugor".  http://www.kalmar.se/kalmar%20kommun/naringsliv/livsmedel/jaga_flugor_bra_for_maten.pdf
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #24 skrivet: 02 jun-13 kl 09:47 »
"En vanlig husfluga bär på omkring 2 000 000 bakterier som kan färdas långt bort från fångstenheten med hjälp av luftströmmar innan de faller ner på potentiellt känsliga ytor såsom färska livsmedel, beredningar, eller andas in av människor i lokalerna och orsakar astma, infektioner eller allergiska reaktioner"  http://www.rentokil.se/teknisk-support/vara-produkter-och-tjanster/luminos-insektsfallor/index.html

Skönt att veta att en fluga inte bär runt på fler bakterier än det finns på en använd tandborste :) Nästa gång jag sväljer en fluga av misstag så ska jag inte vara orolig
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #25 skrivet: 02 jun-13 kl 09:59 »
Det finns ju bakterier runt oss på allting, på oss, i oss hela tiden så det kan vi inte undvika. Men det behöver vi inte heller för de flesta är ofarliga för oss.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #26 skrivet: 02 jun-13 kl 10:01 »
"En vanlig husfluga bär på omkring 2 000 000 bakterier

Skönt att veta att en fluga inte bär runt på fler bakterier än det finns på en använd tandborste :) Nästa gång jag sväljer en fluga av misstag så ska jag inte vara orolig

http://www.metrojobb.se/artikel/7500-s%C3%A5-%C3%A4ckligt-%C3%A4r-metros-v%C3%A4rsta-tangentbord

Citera
Redaktionen funderade på vad som gömde sig i tangentborden och skickade in värsta exemplet på analys. Här är svaret.
[...]
430 000 bakterier och 12 000 mögelsvampar gömde sig på varje kvadratcentimeter i Metros tangentbord enligt analysen från Pegasus lab.
– Där fanns svartmögel, andra mögelsvampar och olika bakterier, säger Johnny Lorentzen, docent på Pegasus lab.
[...]
Hypotetiskt kan ett tangentbord innehålla fler bakterier än en toalettsits.
– Med händerna tar vi hela tiden i saker, sedlar bland annat, så spekulativt kan man tänka sig att skinkan som vi sitter på är renare än händerna. Dess­utom rengörs kanske toalettringar oftare än tangentbord.

Man kanske inte ska äta mat från en flugsmälla (eller ett tangentbord eller toasits) men bakterier är en del av vardagen, ingen idé att stressa upp sig i onödan. ;)

That said, vi har ingen flugsmälla. Vi har insektsnät i fönstrena (vissa av dem), en elektrisk insektsfångare (insekts-BBQ?) som vi tar till de år det varit riktigt illa och i övrigt så antingen släpper vi ut dem (främst sambon) eller slår ihjäl dem med handen när de är dumma nog att sätta sig inom räckhåll (främst jag, då...). Någon enstaka gång när det varit massiv invadering (vinden legat på från kohagen och vi har glömt en dörr eller ett fönster öppet) har det blivit mass-slakt med vaskskrapan, men det hör till undantagen...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 02 jun-13 kl 10:12 »
Det är inte enbart antalet, det är framför allt arten som är intressant när det gäller bakterier. De som bott i min mun och överlevt tandkräm, hett vatten och uttorkning, kan gott få följa med en gång till i den hanteringen. Flugor som hämtar nya bakterier var som helst är jag lite mer restriktiv mot att ha i mun, trots att immunförsvaret fixar det mesta. Sannolikheten för något exotiskt är liten när man bor i skogen, men det bär emot :P

stinaan

« Svar #28 skrivet: 02 jun-13 kl 12:34 »
Sitter de på fönstret kan man ju öppna å släppa ut istället;-)

stinaan

« Svar #29 skrivet: 02 jun-13 kl 12:35 »
Tål de maskindiskning? Vad har ni för sort?

stinaan

« Svar #30 skrivet: 02 jun-13 kl 12:37 »
Varför ska man då smälla dem? Jag trodde anledningen var att man inte ville sprida sjukdomar;-)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #31 skrivet: 02 jun-13 kl 13:34 »
För att de är väldigt irriterande!  ;)

stinaan

« Svar #32 skrivet: 02 jun-13 kl 15:11 »
Sant!:-) Vad har du för sorts smälla? Var förvarar du den?

christelle

• Blekinge
« Svar #33 skrivet: 02 jun-13 kl 15:49 »
Men det ärskillnad - på din tandborte finns ju dina och kanske fami ljens bakterier - du bär väl inte runt på samma bakterier som en fluga? Och du har väl inte precis innan du använder tandborsten suttit och ätit kadaver eller avföring?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

stinaan

« Svar #34 skrivet: 02 jun-13 kl 16:00 »
;-)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #35 skrivet: 02 jun-13 kl 16:04 »
Min ligger på nattbordet men används mest till myggor :D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #36 skrivet: 02 jun-13 kl 17:22 »
Men det ärskillnad - på din tandborte finns ju dina och kanske fami ljens bakterier - du bär väl inte runt på samma bakterier som en fluga? Och du har väl inte precis innan du använder tandborsten suttit och ätit kadaver eller avföring?

Visst är det en skillnad men jag reagerade på skrämselpropagandan i det tidigare inlägget. Antalet bakterier är inte så viktigt utan det har en större betydelse vilken typ av bakterier det är. Jag försöker undvika att äta avföring men jag har inget emot att äta delar från döda djur ;)

/Stellan
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

stinaan

« Svar #37 skrivet: 02 jun-13 kl 23:22 »
Vilken sort är det?

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #38 skrivet: 03 jun-13 kl 07:27 »
Varför ska man då smälla dem? Jag trodde anledningen var att man inte ville sprida sjukdomar;-)

Flugorna?!?!   :o :o :o

Jag har en diskmaskin av sorten Electrolux.  :P

;D  ;)  :-[

Bor på min lilla gård med min stora familj!

RoHe

• Södermanland
« Svar #39 skrivet: 03 jun-13 kl 07:39 »
Då det känns som att hela landets myggor bor på exakt samma plats som jag, har jag både smällan och elracketet i händerna i stort sett dygnet runt.

Dom gånger jag tänker  "äsch, jag skiter it, dom får ta mig", så har jag dessa liggandes på bordet, där jag äter, lite bakterier har väl ingen dött utav :D
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser