Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Budgetslåtter  (läst 6794 gånger)

donquijote

• Gäst
SV: Budgetslåtter
« Svar #20 skrivet: 01 jun-13 kl 16:10 »
Men ett ha är ju 10 000 m2..

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #21 skrivet: 01 jun-13 kl 16:37 »
Att klippa 1 hektar med en billig jula åkklippare AVRÅDER JAG STARKT från. Du kommer både ha nackspärr och få Parkinsons innan du är klar! Å räkna med minst 3-4 timmars klipptid. Har själv klippt ca 0,4 hektar(4000 kvadratmeter) med en sådan och det var inte direkt rogivande kan jag ju säga...
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Xoot

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 01 jun-13 kl 16:41 »
Låter som att det enklaste, för dig, är att leja bort klippningen, åt någon som kör med slåtter.
Det verkar vara ett helt företag för att hålla din äng klippt. :)

jörmundur

• Medelpad
« Svar #23 skrivet: 05 jun-13 kl 07:54 »
förlåt man jag förstår inte varför du måste klippa allt det där? barnen kan ju leka lika bra i långgräs?

vill de slippa gräset så skaffa en tung ringvält o kör runt med den på en timme så har du ju mer tid till annat!
http://www.blocket.se/sodermanland/Valt__Ringvalt_47414786.htm?ca=4&w=3

+ att du tar död på en del gnagare o sniglar kanske:D
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Alexn72

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 05 jun-13 kl 21:43 »
Men ett ha är ju 10 000 m2..

Ja jag tänkte väl att jag räknat fel någonstans för inte fan gick det på 1 timme o klippa mitt gräs :-[

daniel70

• Gotland
« Svar #25 skrivet: 05 jun-13 kl 22:07 »
Eftersom det är en stor yta så kommer du inte klippa tillräckligt ofta (typ åtminstone varannan vecka) och då blir gräset grovt och är svårare att klippa med följden att du måste köra två gånger över samma plätt för att få ett vettigt resultat.
Jag har kört några år på ca två ha, och det är ett jäkla elände! Första året var man entusiastisk och tämligen flitig, men det minskar med tiden.
Någon nämnde guppigt, och det är det! När man klipper håller man efter myrstackarna, men de blir ändå typ 5 cm höga, och det är fullt tillräckligt för att man ska bli rätt öm i ljumskarna efter ett par timmars skumpande fram och tillbaka.
Det är dessutom extremt tråkigt, det händer inte så mycket annat än det frekventa skumpandet..
Åkgräsklipparen klarar dock detta tämligen bra, inga direkta skador, och remmen till klippaggregatet behövde bytas 1-2 ggr / säsong. Att byta rem är dock ett kapitel för sig. Dyr är den också.
Av erfarenhet kan jag säga att det fungerar med trädgårdstraktor, men det är inte kul, och sedan skaffade jag får.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 06 jun-13 kl 00:33 »
Klart barnen skall ha en bit klippt gräs när du kan ge dem det, men du kanske inte skall klippa hela hektaret. Ett par tusen kvadratmeter är nog tillräckligt för att de skall bli trötta ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 4 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, simon.arvestrand, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser