Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare  (läst 5001 gånger)

Fjällsäter

Nybörjare
« skrivet: 10 feb-07 kl 09:13 »
Jag är en nybörjare på detta med odling och ska börja vårt första odlings år i år.

Tar gärna emot tipps och ideér. Tipps som ni kanske önskat att ni fått innan ni börjat odla eller så kanske ni fick tipps innan ni började som hjälpte er... ?!

Jag söker också bra nybörjar-odlings böcker

ska bli sååå härligt att börja "smutsa" ner fingrarna  :)

poze

• Östergötland
Re:Nybörjare
« Svar #1 skrivet: 10 feb-07 kl 09:28 »
Läs Anna-Maj Wandts bok "Ekologisk odling och självhushåll på kvinnligt vis"
Där får du förutom en bra syn på odlandet massa boktips med. boken finns som pdf på:
http://www.alternativ.nu/annamaj
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

skånetösen

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 feb-07 kl 16:14 »
Ett tips är att börja med sånt som är lätt att odla och ger god avkastning. ( allt för att inte riskera att misströsta ) Om man vill odla tomater så är min rekommendation Tiny Tim ( en liten busktomat man kan ha i kruka ) och Moneymaker ( stor, högvuxen tomat  man kan ha på friland ). Båda dessa ska förodlas. ( Mina är cirka 5 cm höga vid det här laget ) :)
Sallader av olika slag är också tacksamt, liksom morötter och lök. Kål bör man nog undvika till en början eftersom de kräver en hel del pyssel och lätt blir offer för hungriga insektslarver.  :( Undvik också selleri och purjolök ( pust ). Dessa båda kräver sin kvinna.
Rädisor brukar vara ganska lätt liksom potatis men det gäller att välja rätt sort till den jordtyp man har. Har man styv lera bör man också undvika morötter, iallfall de riktigt långsmala sorterna. Ta en kort, knubbig variant istället.

Hmmm. Sen beror det ju förstås på i vilken växtzon man befinner sig i. Själv bor jag i zon 3 i centrala Skåne så här trivs både majs och gurka. ( har lätt, sandig, väldränerad och näringsfattig jord )

Hoppas råden är användbara där du bor
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

hannaåsamuel

« Svar #3 skrivet: 13 feb-07 kl 13:54 »
Vi har Handbok för köksträdgården av Lena Israelsson, som också skrivit fler bra böcker. Annars rekomenderar jag att du letar på biblioteket och lånar hem lite av varje. Läs det du tycker verkar bra.

En jättebra bok om man inte vill läsa mer än nödvändigt (bra ändå) är Runåbergs fröers katalog. Där står det mesta man behöver veta och man kan dessutom köpa frön av dem. Katalogen är gratis, men de tar gärna emot frivilliga bidrag. Tel: 0303- 777140
Hanna

Tapio

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 13 feb-07 kl 14:51 »
Halaj!

Jag är verkligen ingen trädgårdsmästare, men här kommer lite egna erfarenheter.

För en nybörjare så är det väldigt tacksamt att odla rädisor.
Man lyckas varje gång.
De tar bara en sisådär 4 veckor innan de är klara.
De vill ha väldigt mycket vatten, annars blir de bittra.
Nackdelen är att man_måste_rycka dom efter dessa 4 veckor. De blir dåliga väldigt fort om de får ligga kvar.
Sallat har jag inte provat, men det skall vara ungefär likadant.
Smörgåskrasse: samma där, det måste du prova. Gott på mackan.

Dill gillar jag.
Den är lätt att misslyckas med säger de. Den är väldigt kinkig med vad för jord man har. Det har jag själv löst genom att odla direkt i brunnen koskit i en gammal balkonglåda. Det är inte alls för starkt. Man sår för tätt med flit så att man får börja gallra tidigt på våren. Det är gott att ta en liten näve när man är ute och pysslar i trädgården. Dillen ger avkastning från tidig vår till sen höst. Till kräftskivan använder man sedan de där knippena, vad de nu heter.

Tomater har jag själv köpt plantor på våren. Massor med vatten vill de ha.

Potatis och lök är ju måsten. De har fördelen att inte vara så noga med när man gräver upp dem. Särskilt lök kan ligga kvar hela hösten. Akta bara den första frostnatten!
Ligger de kvar i jorden då så är hela skörden förstörd.
Rovor är ungefär som potatis. Tålig och slår inte gärna fel.
Fast dem måste man rycka upp när de blir färdiga. Annars gräver småkryp gångar i dem. De blir mjuka fort uppe ur jorden. Som morötter ungefär.

Sådant som måste förodlas från Jan-Feb odlar jag inte. Jag tycker att det är för knöligt att hålla på med en massa lampor och timers och grejer.

I år tänkte jag att försöka mig på baljväxter för första gången.

Grattis till första täppan och lycka till!
Odla är jätteskoj och att äta sina egna växter är svårt att värdera i pengar.

//T

Alba

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 14 feb-07 kl 11:47 »
Stefan Olsson har skrivit en bra bok om att odla "Odlarboken", 1993. ISBN 91-970800-5-5.

Den finns nog på antikvariat, och på bibblan.

Boken är enkelt skriven och riktar sig till hemmaodlaren. Har inte en massa glassiga färgfoton men har båda fötterna i jorden.

Man kan läsa en mycket bra artikel i senaste "Natur & trädgård" också, skriven av samma Stefan Olsson. Om hur man väljer rätt frö. Den kan du nog också läsa på bibblan, annars kan jag rekomendera denna tidskrift om man ska unna sig att prenumerera på en trädgårdstidning!
http://www.naturochtradgard.se/index.html

God odling! / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Fjällsäter

« Svar #6 skrivet: 18 feb-07 kl 12:21 »
Tackar, tackar för svaren!!

Jag ska ta tillvara på tippsen.. men en sak..

Jag vill odla ALLT hm... vet att alla säger att man ska börja försiktigt.. och det låter förnuftigt men.. det kliar i fingrarna  :-[  :)

Mitt mål med odlingen är att bli självförsörjande på grönsaker och så, hur är det bäst att börja? Lära sig att de olika grönsaker några varje år, eller lite av "allt" från början (eller hälften)  :-\

Känner lite tidspress då man tittar på världsläget men vill ju lyckas med det jag odlar..

Ska nog läsa lite böcker och bestämma mig sen

Men som sagt Tack för svaren!

Alba

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 19 feb-07 kl 18:32 »
Visst kan du odla mängder av allt!
Det som sätter gränser är framförallt, din tid, din odlingsyta, dina möjligheter att förkultivera.
Visst är det svårt att välja något! Jag brukar fokusera på det jag upplever som delikatesser, sånt som man inte kan köpa i affären, och det som jag tycker är roligt att odla.
Hur väl man lyckas första året beror också mycket på hur jorden är, och så klart hur vädret blir.
Nu är en bra tid att läsa böcker och frökataloger!

God odling! / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Anne S

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 feb-07 kl 22:56 »
Jag håller med hannaåsamuel: Börja med att läsa Israelsson Handbok för köksträdgården.  Den innehåller "allt". Skriv en lista på det du gillar att äta. Läs på om vilka krav på jord och pyssel grödorna har och bedöm vad du kan greja nu och vad som kräver längre planering. Hur mycket plats har du, jordmån och så vidare.

Runåbergs fröer har mycket ekologiskt för och bra råd i katalogen.

Fjällsäter

« Svar #9 skrivet: 12 jun-07 kl 21:40 »
Så! Nu har jag äntligen fått ner allt i jorden och mitt ny-inköpta växthus är fullt  ;D

Nu har jag lite frågor som kommit upp på vägen. De rör mest det jag satt i växthuset (gurka, tomater, physalis, melon, vindruvor, pepino (någon som har erfarenheter av den?) samt vindruvor och avocado

• Vad jag förstått ska man plocka bort blommor från plantorna när det börjat komma frukt.. hur länge ska man vänta med det?
  • Hur ser man om det är hon eller han blommor?
  • behöver man hjälpa till att pollinera blommorna? hur gör man då? Jag tycker det verkar knepigt efterssom det ibland bara blommar en blomma i taget (ex på min melon nu...) Vad gör man då?
  • Bör melonen få växa uppåt eller kringlandes på marken?
  • Mina squash plantor samt vinter squashen vissnar ihop blad efter blad. De ser grå-blå ut innan de vissnar.. vad kan det vara?
Jag har tyvärr inte hunnit läsa några böcker om odling än så jag hoppas att ni kan hjälpa mig lite

Tack så väldans på förhand // Sandra

annaofia

• jord under naglarna och frid i själen
    • Öland
« Svar #10 skrivet: 16 jun-07 kl 18:44 »
kolla in boken "Handbok för köksträdgården" av Lena Israelsson, den täcker mycket!

Norrsken

• -
« Svar #11 skrivet: 16 jun-07 kl 21:22 »
Så! Nu har jag äntligen fått ner allt i jorden och mitt ny-inköpta växthus är fullt  ;D

Nu har jag lite frågor som kommit upp på vägen. De rör mest det jag satt i växthuset (gurka, tomater, physalis, melon, vindruvor, pepino (någon som har erfarenheter av den?) samt vindruvor och avocado

• Vad jag förstått ska man plocka bort blommor från plantorna när det börjat komma frukt.. hur länge ska man vänta med det?
  • Hur ser man om det är hon eller han blommor?
  • behöver man hjälpa till att pollinera blommorna? hur gör man då? Jag tycker det verkar knepigt efterssom det ibland bara blommar en blomma i taget (ex på min melon nu...) Vad gör man då?
  • Bör melonen få växa uppåt eller kringlandes på marken?
  • Mina squash plantor samt vinter squashen vissnar ihop blad efter blad. De ser grå-blå ut innan de vissnar.. vad kan det vara?
Jag har tyvärr inte hunnit läsa några böcker om odling än så jag hoppas att ni kan hjälpa mig lite

Tack så väldans på förhand // Sandra

Nu har jag knappast så mycket mer erfarenhet än dig. Hade pumpa, squash och tomater på balkongen förra året. Du hade många frågor, och vissa bör du nog spesificera till vilken grönsak det gäller, då man säkerligen gör olika med olika sorter ;)

Ang hon och han blommor så tittar man bakom själva blomman när det gäller pumpa och squash. Tror att det eventuellt kan gälla gurka också. Hanblommorna sitter på en vanlig stjälk, medan honblommorna sitter på en liten minisquash. Om inte honblomman blir pollinerad av hanblomman skrumpnar den ihop och det blir ingen frukt. Jag använde topz att dutta över pollen med, vilket funkade utmärkt! Man kan även använta pensel, eller nypa av en hanblomma och ta själva blomman för att dutta i honblommorna. Om man hinner med den korta tid blomman är öppen!

Tomater ska man enligt vad jag läst bara behöva skaka lite så pollinerar de sig själva. Tjuvning gissar jag att du har koll på. Sen läste jag förra året att man skulle toppa tomaterna ovanför femte blomklasen, så att plantan kan koncentrera sig på dessa klasar, istället för att slösa kraft på att växa på höjden. Tror att jag toppade två av mina tre tomater förra året. Minns inte så mycket mer. Topparna, och ett par tjuvskott som hunnit växa lite innan jag upptäckte dem satte jag i vatten, och planterade i kruka när de fick rötter. Det var rätt sent innan de blev stora, så de fick bli inneblommor. Och tro´t eller ej, nån gång i november kunde jag sno ihop en sallad med färska egendlade tomater! Det blev inte många, men det var en härlig känsla att det funkade! :D

Vad som är fel med din squash vet jag inte, men jag kan beskriva hur jag gjorde, för mina som jag hade förra året växte som ogräs. Då i eklogisk jord. I år växer de i ett upphöjt land som jag fyllt på med köpejord av billig sort (ont om pengar.. :-\) Även den jag satte på friland hos mina föräldrar förra året växte bra, bäst av dem alla! Jag satte mycket squash iår dels för att den funkade så bra, och dels för att jag kom igång sent. Det funkade förra året då jag ochkså km igång sent.
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Dela detta:

* Inloggade just nu

765 gäster, 1 användare
Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser