Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare  (läst 5001 gånger)

Fjällsäter

Nybörjare
« skrivet: 10 feb-07 kl 09:13 »
Jag är en nybörjare på detta med odling och ska börja vårt första odlings år i år.

Tar gärna emot tipps och ideér. Tipps som ni kanske önskat att ni fått innan ni börjat odla eller så kanske ni fick tipps innan ni började som hjälpte er... ?!

Jag söker också bra nybörjar-odlings böcker

ska bli sååå härligt att börja "smutsa" ner fingrarna  :)

poze

• Östergötland
Re:Nybörjare
« Svar #1 skrivet: 10 feb-07 kl 09:28 »
Läs Anna-Maj Wandts bok "Ekologisk odling och självhushåll på kvinnligt vis"
Där får du förutom en bra syn på odlandet massa boktips med. boken finns som pdf på:
http://www.alternativ.nu/annamaj
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

skånetösen

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 feb-07 kl 16:14 »
Ett tips är att börja med sånt som är lätt att odla och ger god avkastning. ( allt för att inte riskera att misströsta ) Om man vill odla tomater så är min rekommendation Tiny Tim ( en liten busktomat man kan ha i kruka ) och Moneymaker ( stor, högvuxen tomat  man kan ha på friland ). Båda dessa ska förodlas. ( Mina är cirka 5 cm höga vid det här laget ) :)
Sallader av olika slag är också tacksamt, liksom morötter och lök. Kål bör man nog undvika till en början eftersom de kräver en hel del pyssel och lätt blir offer för hungriga insektslarver.  :( Undvik också selleri och purjolök ( pust ). Dessa båda kräver sin kvinna.
Rädisor brukar vara ganska lätt liksom potatis men det gäller att välja rätt sort till den jordtyp man har. Har man styv lera bör man också undvika morötter, iallfall de riktigt långsmala sorterna. Ta en kort, knubbig variant istället.