Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyförvärvad odlingslott  (läst 3879 gånger)

aghak

• Uppland
Nyförvärvad odlingslott
« skrivet: 27 maj-13 kl 15:38 »
Har nyss varit och tittat på min första alldeles egna odlingslott, så här mitt i säsongen! Superglad och taggad på att sätta igång. Där växer en hel del ogräs och jag funderar på hur jag ska börja... Min första tanke är att gräva upp hela lotten, försöka rensa bort så mycket ogräs som möjligt. Eventuellt både under och efter arbetets gång täcka med presenning, i hopp om att ogräset dör pga av solbrist... Sugen på att bygga upphöjda odlingsbäddar... Vill odla bär, grönsaker, rotfrukter, ärter och bönor. Lite allt möjligt helt enkelt!

Men nu till mina frågor:

I ena kanten växer en jättestor aroniabuske, som tydligen ger rätt rejält med dyrbara bär. Hur sköter jag den bäst?

Mitt på lotten växer en ganska liten vinbärsbuske, kan jag gräva upp den och flytta på den? Vill inte ha den mitt i allt... Detsamma gäller en rätt liten rabarberplanta.

Såg ut som att det vid grinden växer en nyponbuske, som såg ganska risig ut. Hur avlägsnar jag den bäst?

Lotten är 60 kvm och finns i norra Stockholm. Vad blir det, zon 2, 3??? Ganska hård lerjord, hur bearbetar jag den bäst? Har ingen kompostjord att tillgå (än), stallgödsel borde gå att få tag på.

Antar att det är för sent att så någonting när jag väl hunnit röja? Kanske kan köpa lite uppdrivna bärbuskar och få ner i jorden under sommaren i alla fall? Eller blir sommarens arbete bara förberedelse inför höstsådd och nästa säsong?

Jag är total nybörjare, men det märks väl... Hjälp, någon? Tips? Ge mig allt ni har!!!

freitag

• Södermanland
SV: Nyförvärvad odlingslott
« Svar #1 skrivet: 27 maj-13 kl 19:44 »
Har nyss varit och tittat på min första alldeles egna odlingslott, så här mitt i säsongen! Superglad och taggad på att sätta igång. Där växer en hel del ogräs och jag funderar på hur jag ska börja... Min första tanke är att gräva upp hela lotten, försöka rensa bort så mycket ogräs som möjligt. Eventuellt både under och efter arbetets gång täcka med presenning, i hopp om att ogräset dör pga av solbrist... Sugen på att bygga upphöjda odlingsbäddar... Vill odla bär, grönsaker, rotfrukter, ärter och bönor. Lite allt möjligt helt enkelt!

Men nu till mina frågor:

I ena kanten växer en jättestor aroniabuske, som tydligen ger rätt rejält med dyrbara bär. Hur sköter jag den bäst?

Mitt på lotten växer en ganska liten vinbärsbuske, kan jag gräva upp den och flytta på den? Vill inte ha den mitt i allt... Detsamma gäller en rätt liten rabarberplanta.

Såg ut som att det vid grinden växer en nyponbuske, som såg ganska risig ut. Hur avlägsnar jag den bäst?

Lotten är 60 kvm och finns i norra Stockholm. Vad blir det, zon 2, 3??? Ganska hård lerjord, hur bearbetar jag den bäst? Har ingen kompostjord att tillgå (än), stallgödsel borde gå att få tag på.

Antar att det är för sent att så någonting när jag väl hunnit röja? Kanske kan köpa lite uppdrivna bärbuskar och få ner i jorden under sommaren i alla fall? Eller blir sommarens arbete bara förberedelse inför höstsådd och nästa säsong?

Jag är total nybörjare, men det märks väl... Hjälp, någon? Tips? Ge mig allt ni har!!!

Grattis! Min tanke när jag läste om vinbärsbusken var: kan du inte ha vinbär i mitten (och sätta fler buskar) och sedan forma lotten efter detta? Det skulle kunna vara fint tror jag. Är lotten odlad förra året t ex? I så fall borde det inte vara för sent att komma igång. En annan idé om du vill odla lite redan i år, men ändå kunna röja är att gräva upp en liten bit av lotten eller sätta dit ett par pallkragar och odla i. Så kan du jobba med resten av lotten ostört + planera hur och var du ska plantera perenna bärbuskar.

Det är mycket som går att så än! I stort sett allt som ska direktsås, förutom de sorter som tar väldigt lång tid. Om du får tag i lite jord och hästgödsel så kan du köra ner det i pallkragarna/de uppgrävda bäddarna och odla sallad, spenat, buskbönor, squash, morötter och annat.

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 27 maj-13 kl 19:59 »
Om aronia > http://handbok.alternativ.nu/Odling/Frukt_och_b%C3%A4r/Aronia
Du kan flytta vinbäret ut till kanten eller ett hörn av lotten, flyttar du den nu så vattna dagligen annars överlever den inte, samma sak med rabarbern. Å andra sidan kan du ju skörda rabarber och vinbär om du väntar med flytten tills i höst. Nyponet får du såga ner och hugga bort rötterna varteftersom om du inte vill ta tillvara nyponen - om du vill spara busken kan du skära ner den och ta bort allt som är risigt så kommer den att tacka dig med fina blommor och bär nästa år.
Får du tag i hästgödsel så blanda ner den i lerjorden så får jorden bättre struktur. Sallad, ärtor, rädisor, bönor, lök, squash med mera kan du sätta nu om du snabbt får till lite rensade odlingsbäddar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 27 maj-13 kl 20:12 »
Grattis till aronia-busken, den ger supernyttiga bär och är oerhört lättskött ;D Den behöver du inte göra mycket åt, kanske bara tillföra lite stallgödsel i så fall och eventuellt klippa ur gamla döda grenar + glesa ut den så att bären får tillräckligt med sol. Bären smakar inge vidare, men ska bli lite bättre om de utsätts för frost eller läggs i frysen innan man använder dem. Funkar nog att blanda med några andra bär om man gör saft tex.

I tråden Lerjord - ger snart upp såg jag det här svaret som jag tyckte lät intressant:
Vi har bara lerjord runt hela gården. Flera meter djup stenhård lera som vi första åren fick 2 cm långa morötter i när vi satte. Nu 6 år senare har vi en helt fantastisk jord som man i princip kan stoppa ned handen rakt igenom till armvecket! Vi har lagt på MASSOR med kompostmaterial, höstdynga blandat med både spån och halm, torra löv, blöta löv, gräsklipp osv osv. Av detta har vi gjort ca 30 cm upphöjda bäddar ovanpå leran. Det som funkat bäst är att första året lägga en ca 50 cm hög bädd och odla squash. Andra året kör man potatis i samma bädd som då sjunkit ihop ganska mycket. Efter ett år med potatis slänger man på mer dynga på hösten och odlar sedan kål tredje året. Fjärde året kan man sen köra morötter som då lätt kan tränga igenom det första luckra lagret men även hittar djupare ned i leran under som blivit ganska lucker även den av allt material ovanifrån. Femte året kan man sen odla baljväxter som man på hösten gräver ned grönmassan från innan man slänger på ännu mer gödsel. Sen börjar man om med squash!

http://www.alternativ.nu/index.php?action=post;quote=1464554;topic=154438.20

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser