Någon som är intresserad av byta frön nu eller efter skörden?

Startat av michel021, 27 Maj-13 kl 00:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

michel021

Jag har massa olika sorters grönsaker och lite frukt. Jag skulle gärna byta mot andra frön så man slipper köpa massa frön för jag har massa extra frön av dom sorter jag har.

Jag har
grön/röd/amrikansk plocksallat
Salladshuvud
Sparris sallad. Ska vara en riktig delikatess.
4st olika tomater
3st olika chili
spenat
krus/slät/italiensk jätte persilja
oregano
basilika
5st olika lökar
dill
vattenmelon
mini honungsmelon
Olika jordgubbar
Frilandsgurka+liten japansk gurka som ska vara en av dom godaste(har inte hunnit få nån gurka än)

Jag byter gärna mot nästan vad som helst. Även saker jag redan har om det är andra sorter. Tex tomat och chili/paprika.
Om någon har mini morötter eller mini majs så är jag väldigt intresserad eller mini gurkor.
Frukter som funkar i Sverige är jag oxå intresserad av.

Skriv här eller emaila michel.d at hotmail .se eller pm om det finns.

Lägger till npgra saker jag e intresserad av:
Örter
Goda tomater som inte blir för stora(mina är oxå goda)
Sparris
Milda chili eller alla coola chili tex chocolate sorter
allt i mini format
annorlunda sorter eller vanliga sorter men ovanliga färger

Ni får höra av er fast ni inte har nått på listan för de finns ju massa som ja inte kmr på nu.
Om många vill byta så skulle vi kunna köra en frökedja

Loke

Till hösten har jag frön från paprika som då är inne på 6e året. Dvs jag har sparat frön i 6 år och planterat nästa år. Har märkt att de mognar någon vecka tidigare nu än när jag först köpte dem. Annars har jag 7 olika sorter tomater, 2 sorters gurka, chili,  en gammal dansk typ av sockerärta, vanlig ärta, salladslök, potatisfrön, rabarberfrön, och mycket mer som jag inte ens minns.. :)
"Efter att ha kämpat i en vecka lyckades jag förstå hur man andvänder gästboken.."

michel021

Ska vi byta då när allt är klart?

Jag har också 5st olika ärtor och massa olika lökar som jag inte ens tänkte på. Om dina ärtor är goda så byter jag gärna. Jag har inte hunnit testat mina för dom kom inte i jorden fören förra veckan.
Alla mina ärtor och 5st av mina lökar är nordiska.

vicky-g

Jag byter gärna. Har mängder av olika sorters frön, bl.a. så samlar jag på olika tomater och paprikor. Många olika former och färger.

Vad är det för tomater du har?

Vilka typer av jordgubbar har du? Själv håller jag på att driva upp orange-jordgubbe från frö. Ska bli riktigt intressant och se om den verkligen blir orange gubbar.  :D

Lökar är jag också intresserad av. Älskar lökar! Själv har jag vitlök att byta mot om du är intresserad.

Har nog inte så mycket kvar nu att byta med, men till sensommaren hösten blir fröförråden påfyllda igen. Men jag kan kolla om det finns något redan nu.

Ev så kommer jag få någon sparrisplanta över. Har frösått och drivit fram ett gäng som ska flyttas till sin slutliga bädd när den blir färdig. Har för mig att plantorna blir 3 år i år eller om det är 4. Minnet är bra, men kort.  ;D Skulle ha flyttat dem redan i våras, men maken hade inte byggt färdigt bädden. Så jag har passat på att provsmaka lite i år. Attans vad gott det var med färsk sparris. Äter den den rå, direkt i landet. Nu har de dock börjat växa till sig och blivit små buskar. Vet dock inte när på året det är bäst att flytta dem.

Loke

Jag är gärna med och byter lite frön :) har ingen aning om vad jordgubbarna är för sort, fick ett gäng plantor förra sommaren när jag hjälpte med att rensa ut i ett förfallet gods. De hade växt vilt på marken där i ett par årtionden i allafall och hade nu tagit över hela gräsmattan. Vad det gäller ärtorna fick 4 stycken av en gammal dansk/judisk kvinna. Hennes far hade odlat dem i massor under ockupationen på deras balkong, och hon hade sparat 4 stycken. 2 av dem har grott och står nu i en kruka på balkongen. Blir endast att spara till utsäde för kommande år och kanske byta några enstaka. Det ska vara någon sockerärt, om jag förstod rätt.
"Efter att ha kämpat i en vecka lyckades jag förstå hur man andvänder gästboken.."

michel021

Loke vi kan byta. Jag har skickat Pm till vicky men alla som vill byta kan skriva i tråden sen kan vi ta adresser och det via PM. Vilka frön är du intresserad av?
Vi behöver inte skicka så många frön av varje för efter 1år så får man ju massa frön av dom flesta.
Tex persilja och sallad och sånt kan jag skicka många frön.
Jag tycker iaf att vi skickar några av varje tomat,paprika/chili och resten som varje enskild vill ha.
Jag skulle gärna byta sockert ärt frön. Synd att du bara har 2st men alla ärtor jag sått har grott så det kanske räcker med en ärta. Vill du ha sockerärt bara eller olika? Jag har 4st olika.

Loke

Fördelen är att jag till hösten kommer ha fler sockerärter . bara att torka när de mognat så fylls fröpåsen ut :-D
lite tidigt än och säga vad som ska intressera mig när det väll är dags för frökedjan, men kommer nog på något tills dess, nu är man ju i farten med årets odling:)

Sork

Citat från: Loke skrivet 01 Jun-13 kl 08:52
Fördelen är att jag till hösten kommer ha fler sockerärter . bara att torka när de mognat så fylls fröpåsen ut :-D
lite tidigt än och säga vad som ska intressera mig när det väll är dags för frökedjan, men kommer nog på något tills dess, nu är man ju i farten med årets odling:)
Om du är tidig eller sen vet i fasen men Skulle du vara intresserad av att byta fröer så är jag gärna på..
Tyvärr så har jag väl mest tobaks frön, ska väl för visso kunna få fram lite annat me när det väl blir dags..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

michel021

Är det enkelt att odla tobak? Kan torka tobaken i ugnen och sen röka den eller är det en lång process?
Hur lång tid tar det från frö till skörd och hur mycket får man ut från en planta?

Sork

Citat från: michel021 skrivet 05 Jun-13 kl 22:54
Är det enkelt att odla tobak? Kan torka tobaken i ugnen och sen röka den eller är det en lång process?
Hur lång tid tar det från frö till skörd och hur mycket får man ut från en planta?
Det tar ungefär 4månader från det att man sår tills dess att man skördat färdigt (kan dock skörda lite åt gången allt efter som det mognar). Sen ska det torka (gärna sakta så att bladen torkar till röd/brun nyans och inte grön). Det låter svårare än det är att odla och bereda..
En planta ger 100-300g torkad tobak sen ska den fuktas och ha sig
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

791 Gäster, 3 användare (1 Dolda)
Kommakulla, Tur-Johan